k-ryeng Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Det at du ikke stjeler et fysisk objekt endrer heller ikke noe. Blir omtrent det samme om jeg knekker en bank elektronisk. At jeg jør det elektronisk har liten praktisk betydning. Overfører jeg penger til egen konto er det like fordømt tyveri. Forskjellen er at når du kopierer programmet, er fremdeles originalen til stede. Hacker du en bank og overfører penger, har ikke du duplisert pengene, men tatt de (i elektronisk form) fra ett sted og satt dem et annet sted. Dét er tyveri. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 (endret) Fant et fint sitat på YouTube en stund tilbake. Ok, fine, it's true, I wouldn't steal a car. But, if someone was like, "Dude, I just got a new Ferarri! Want me to burn you a copy of it in high quality?", I'd be pretty happy about it. Endret 21. januar 2010 av gorpium Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Såvidt jeg kan forstå snakker fototim og Mundus om den moralske likheten mellom piratkopiering og tyveri, mens Sutekh og Me Sjøl snakker om den juridiske forskjellen. Ikke rart dere ikke blir enige Og dette med at enkelte selskaper setter pris på kopieringen fordi det styrker markedsposisjonen tror jeg er en urban myth skapt av pirater. Det er en grunn til at det finnes billige studentversjoner. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Jeg kjøpte en OEM versjon da den brukes til en maskin jeg selv har bygd opp. Har dere en stasjonær eller laptop som er kjøpt med Windows, så kan dere kjøpe oppgraderinger. OEM er fint, men er knyttet til hovedkort - tror nok du skal kjøpe ny lisens eller krangle i telefon med MS hvis hovedkortet en eller annen gang skal skiftes ut.. Jeg har kjørt OEM i alle år og har bare to ganger klart å ende opp med at hw-profilen ikke matcher den som OS-et har registrert. Da har jeg bare ringt supporten til MS, "snakket" med en automatisk svarer i 4-5 minutt og åpnet OS-et igjen. Null stress. Hvordan det er på win7 derimot er jeg usikker på, men jeg er villig til å prøve. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Japp, men også mye bra som finner veien til ørene mine. Leonard Cohen live at the Isle of Wight i PS3en nå, fantastisk konsert. Ahh Live in London er en av de bedre den også. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Hva gjør folket når interessen for foto nesten er forsvunnet? Og de gangene man prøver å slå på kamera så forsvinner all kreativitet? Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Hva gjør folket når interessen for foto nesten er forsvunnet? Og de gangene man prøver å slå på kamera så forsvinner all kreativitet? Alternativer: -La det bare ligge en stund, så kommer interessen antakelig sterkt tilbake -Kjøp inn noe nytt utstyr -Være med på fototreff -Ta deg tid til å gå ut og lete etter motiver, med eller uten kamera, til fots eller med bil Bare noen kjappe ideer. Er ikke sikkert noen av alternativene fungerer for deg, men. Lenke til kommentar
bareanton Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Det at du ikke stjeler et fysisk objekt endrer heller ikke noe. Blir omtrent det samme om jeg knekker en bank elektronisk. At jeg jør det elektronisk har liten praktisk betydning. Overfører jeg penger til egen konto er det like fordømt tyveri. Forskjellen er at når du kopierer programmet, er fremdeles originalen til stede. Hacker du en bank og overfører penger, har ikke du duplisert pengene, men tatt de (i elektronisk form) fra ett sted og satt dem et annet sted. Dét er tyveri. Jeg er enig i at det ikke er tyveri pr definisjon, men det har ikke så mye med saken å gjøre. Om det er ulovlig eller ikke er også vanskelig å svare på i og med det her er snakk om ny teknologi som ikke følger landegrenser. Dere må huske på at teknologien rundt nettet og elektroniske medier er relativ ny sett i den store sammenheng. Lover og regler rundt dette kan være diffuse og uklare, men etter hvert kommer dette til å finne sin form. Det som er nytt for oss forbrukere er tanken på å betale for produkter som ikke er en fysisk enhet samtidig som utviklingen av nettet har gjort det mulig å distribuere slike produkter gjennom flere kanaler og på tvers av landegrenser. Den enkelte forbrukers moral kommer også inn i bilde her. Min erfaring er at moral som regel har noe med tilgjengelighet og økonomi å gjøre. Noen mennesker dritter i alt som heter moral så lenge man kan spare penger på det. Andre personer ser på tilgjengeligheten og styrer sin moral deretter. Eksempel på det er at piratkopiering av musikk har minket betraktelig nå når tilgjengeligheten på lovlige alternativer via nettet øker. Det jeg synes er helt klart er: Hvis man kopierer og eller bruker et kommersielt produkt/tjeneste uten den kommersielle aktørens samtykke, så tilegner man seg et produkt uten å oppfylle den kommersielle aktørens betingelser for produktet/tjenesten. Hvis man ser dette i henhold til et tilbud og etterspørsel aspekt, så vil tilbudet forsvinne og eller kvaliteten vil gå ned hvis etterspørselen (i henhold til aktørens betingelser) minker eller forsvinner. Den kommersielle aktørens motivasjon til å utvikle et produkt eller en tjeneste forsvinner hvis de ikke tjener penger på det. Dermed er det oss som forbrukere som til slutt ender opp med et dårligere tilbud. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Såvidt jeg kan forstå snakker fototim og Mundus om den moralske likheten mellom piratkopiering og tyveri, mens Sutekh og Me Sjøl snakker om den juridiske forskjellen. Ikke rart dere ikke blir enige Egentlig snakker jeg om den semantiske forskjellen. Mitt poeng er at piratkopiering ikke er ensbetydende med tyveri, og det synes jeg er en nødvendig forutsetning for å diskutere hvorvidt det er moralsk forsvarlig eller ikke. Alle er enige om at tyveri er galt, så om du mener at piratkopiering = tyveri, da er det ingenting å debattere. Om du mener at piratkopiering er like moralsk uforsvarlig som tyveri, men ikke det samme som tyveri, må du derimot argumentere for dette uten å støtte deg på den generelle oppfatning av og de sedvanlige argumentene for at det å stjele er galt. Da blir debatten med ett mye mer nyansert. Den juridiske forskjellen bare understreker at det er en semantisk forskjell. Loven splitter ikke hår for moro skyld. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 (endret) Hva gjør folket når interessen for foto nesten er forsvunnet? Og de gangene man prøver å slå på kamera så forsvinner all kreativitet? Kjøpe noe nytt utstyr? Jeg tror det fungerer ganske så dårlig. Lese noen fotobøker? Det kan fungere - men det må være slike med bilder i; ikke teknikk og utstyr. edit: Kanksje ikke jobbe seg ihjel? Altså roe seg ned på jobben slik at man har overskudd til å orke å fotografere. Endret 21. januar 2010 av tomsi42 Lenke til kommentar
# offline Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Hva gjør folket når interessen for foto nesten er forsvunnet? Og de gangene man prøver å slå på kamera så forsvinner all kreativitet? Begynn med noe nytt. Skyt analogt eller lær deg å tegne Jeg selger unna nesten alt nå. Begynner med film og fremkalling. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Egentlig snakker jeg om den semantiske forskjellen. Mitt poeng er at piratkopiering ikke er ensbetydende med tyveri, og det synes jeg er en nødvendig forutsetning for å diskutere hvorvidt det er moralsk forsvarlig eller ikke. Alle er enige om at tyveri er galt, så om du mener at piratkopiering = tyveri, da er det ingenting å debattere. Om du mener at piratkopiering er like moralsk uforsvarlig som tyveri, men ikke det samme som tyveri, må du derimot argumentere for dette uten å støtte deg på den generelle oppfatning av og de sedvanlige argumentene for at det å stjele er galt. Da blir debatten med ett mye mer nyansert. Den juridiske forskjellen bare understreker at det er en semantisk forskjell. Loven splitter ikke hår for moro skyld. Bra formulert. Dette kom ikke like klart frem tidligere (for meg i hvert fall), derfor tror jeg uenigheten var større enn den trengte å være. Jeg er helt enig i at sammenligningen med tyveri er en overforenkling og ødeleggende for debatten, nettopp av de grunner du nevner. For min egen del synes piratkopiering er moralsk uforsvarlig siden man på denne måten tilriver seg et produkt/åndsverk som man egentlig skulle ha betalt for. Jeg har selv dårlig moral på dette området og har både piratkopiert musikk og programvare på pc'en hjemme, men på den andre side klager jeg heller ikke dersom noen kopierer mine åndsverk (uten at det rettferdiggjør min egen kopiering). Det jeg har litt problemer med er dem som piratkopierer photoshop og så i neste øyeblikk klager på at noen kopierer det bildet man nettopp har jobbet med i det samme programmet. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Hva gjør folket når interessen for foto nesten er forsvunnet? Og de gangene man prøver å slå på kamera så forsvinner all kreativitet? Begynn med noe nytt. Skyt analogt eller lær deg å tegne Jeg selger unna nesten alt nå. Begynner med film og fremkalling. har litt lyst å begynne med film og fremkalling, noen år siden sist. Hva koster slikt i disse dager? Fullt utstyr. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Hva gjør folket når interessen for foto nesten er forsvunnet? Og de gangene man prøver å slå på kamera så forsvinner all kreativitet? Begynn med noe nytt. Skyt analogt eller lær deg å tegne Jeg selger unna nesten alt nå. Begynner med film og fremkalling. har litt lyst å begynne med film og fremkalling, noen år siden sist. Hva koster slikt i disse dager? Fullt utstyr. Hvis du venter 3 uker så kan sikkert Ildhode gi deg en god pris på sitt utstyr når han er lei Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Bra formulert. Dette kom ikke like klart frem tidligere (for meg i hvert fall), derfor tror jeg uenigheten var større enn den trengte å være. Jeg er helt enig i at sammenligningen med tyveri er en overforenkling og ødeleggende for debatten, nettopp av de grunner du nevner. Enig. For min egen del synes piratkopiering er moralsk uforsvarlig siden man på denne måten tilriver seg et produkt/åndsverk som man egentlig skulle ha betalt for. Det bør heller ikke være vanskelig å være enig med deg angående dette. Jeg har selv dårlig moral på dette området og har både piratkopiert musikk og programvare på pc'en hjemme, men på den andre side klager jeg heller ikke dersom noen kopierer mine åndsverk (uten at det rettferdiggjør min egen kopiering). Fy på lanken og dask i tryne Det jeg har litt problemer med er dem som piratkopierer photoshop og så i neste øyeblikk klager på at noen kopierer det bildet man nettopp har jobbet med i det samme programmet. Klassisk eksempel på Chutzpah Lenke til kommentar
Inc Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Hva gjør folket når interessen for foto nesten er forsvunnet? Og de gangene man prøver å slå på kamera så forsvinner all kreativitet? Lade kreativitets batteriene? Lenke til kommentar
Mundus Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Når det gjelder piratkopiering og annet tjuveri. Dere argumenterer som dere skulle stått i en rettsal.. Den ene svulstige formuleringen etter den andre. Og det er , - slik_jeg_ser_det, tåkelegging av faktum . At piratkopiering er tyveri av annen manns eiendom. Som sagt , det er da min mening. Jeg henger knapt nok med når skarpskodde "advokater" diskuterer meningen og betydningen av ordene , istedet for handlingen. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Hva gjør folket når interessen for foto nesten er forsvunnet? Og de gangene man prøver å slå på kamera så forsvinner all kreativitet? Begynn med noe nytt. Skyt analogt eller lær deg å tegne Jeg selger unna nesten alt nå. Begynner med film og fremkalling. har litt lyst å begynne med film og fremkalling, noen år siden sist. Hva koster slikt i disse dager? Fullt utstyr. Hvis du venter 3 uker så kan sikkert Ildhode gi deg en god pris på sitt utstyr når han er lei F... you! Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Klassisk eksempel på Chutzpah Hehe, der lærte jeg et nytt uttrykk i dag også Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Klassisk eksempel på Chutzpah Hehe, der lærte jeg et nytt uttrykk i dag også Leste en del Mad når jeg var ung (les 70-tallet) og der ble uttrykket brukt kanske mye. Ikke så rart ettersom de var basert i New York, og det er den del jøder der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå