Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Nå er jeg imot piratvarer og synes at folk enten betaler for programmene, eller bruker lovlige gratisprogrammer. Da slipper dere å møte dere selv i døra fordi noen misbruker bildene deres en gang i frmetiden.
Jeg har ingen kvaler med på bruke piratvare til privat bruk. Jeg tror heller ikke jeg hadde reagert om noen valgte å printe ut et av bildene mine for å henge opp i gangen sin hjemme.

Kommersiell bruk derimot er en annen sak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har ingen kvaler med på bruke piratvare til privat bruk. Jeg tror heller ikke jeg hadde reagert om noen valgte å printe ut et av bildene mine for å henge opp i gangen sin hjemme.

Kommersiell bruk derimot er en annen sak.

Problemet er at du kan ikke ha to moraler her, en for privat bruk og en for kommersielt bruk. Jeg har den enkle filosofien at hvis jeg ikke er villig til å betale hva det koster, så bruker jeg det ikke. For det finnes alltid alternativer.

Lenke til kommentar
Klart man kan. Man kan si at det er en forskjell på privat og komersiell bruk, det er et standpunkt jeg også innehar. Om noen printer ut et av mine bilder og henger det på veggen bryr det meg heller lite, men om en avis gjør det samme bryr det meg i høyeste grad.

Din "moral" er da basert på at du taper en potensiell inntekt på at en avis bruker bildet ditt, men ikke dersom en privatperson henger det opp hjemme? Dersom hovedinntektskilden din hadde vært å selge fotografier til private tror jeg det hadde forholdt seg anderledes.

Software-firmaer lever tross alt av å selge programvare til private brukere.

Lenke til kommentar

Sensoren alene er god nok grunn. Resten av ekstrafunksjonene er bare bonus.

Jeg har D80 og er normalt typen som ikke har noen problemer med å skippe både en og to generasjoner av hardware før jeg oppgraderer. Og jeg er fremdeles veldig fristet til å bytte kun for å få den radikalt bedre sensoren og bli kvitt den avsindig stygge forsterkerstøyen som plager D80 på høy iso/lange lukkertider.

EDIT: Og sensoren i D80 er nesten nøyaktig den samme som sitter i D60, du vil nok ikke oppleve noen forbedring i ytelse på høy iso. Det er faktisk mulig D60 er litt bedre siden det kom ut senere.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Berre ikkje dette skjer med deg så.
God mulig det allerede har skjedd uten at jeg vet det.

Problemet er at du kan ikke ha to moraler her, en for privat bruk og en for kommersielt bruk. Jeg har den enkle filosofien at hvis jeg ikke er villig til å betale hva det koster, så bruker jeg det ikke. For det finnes alltid alternativer.
Jeg klarer fint å ha to moraler. Om noen ønsker å tjene penger på mitt verk så skal jeg ha min del av kaka.

Software-firmaer lever tross alt av å selge programvare til private brukere.
Enkelte av softwaregigantene har jo også innrømmet at de er helt avhengig av piratkopiering for å holde sin markedsposisjon.

Private piratkopierer og lærer seg programmet. Bedrifter kjøper lisenser til de programmene de ansatte kan.

Forresten så går det an å bruke litt skjønn. MS hadde for noen år siden (har ikke ferske tall foran meg så kan ikke si noe om situasjonen nå) en fortjeneste på 87% på produktene de solgte. Da føler jeg meg ikke videre brydd over at jeg kjører piratXP på den ene maskina mi. Hadde vært noe annet om det var en liten utgiver som slet med å få endene til å møtes.

Forresten så føler jeg heller ikke at jeg skylder MS noe for den windowsen. Jeg har tross alt betalt for XP på en tidligere maskin som nå ikke virker. Det er bare det at det produktet kan jeg ikke bruke på den stasjonære.

Lenke til kommentar
Forresten så føler jeg heller ikke at jeg skylder MS noe for den windowsen. Jeg har tross alt betalt for XP på en tidligere maskin som nå ikke virker. Det er bare det at det produktet kan jeg ikke bruke på den stasjonære.
Hehe. Fiffig argumentasjon, som jeg tror jeg låner.

Det samme gjelder dekkene på bilen min. Når jeg eventuelt bytter bil, da "låner" jeg bare nye, for jeg har jo betalt for dekk :p

Lenke til kommentar
Piggdekkavgiften gjelder da bilen - ikke dekkene du på magisk vis har fått kopiert opp gratis ved kjøp av ny bil.
Litt sært argument, med mindre du mener man får piggdekkene på kjøpet når man betaler piggdekkavgift.

Prisen du betaler for dekkene, derimot, gjelder for dekkene og har ingenting med hvilken bil de settes på.

Lenke til kommentar

Usj, bilanalogier fungerer ikke i det heletatt i piratdebatten.

For min del har jeg gått over til mer og mer orginalprogramvare - enten via skolelisenser, at jeg har betalt selv eller open-sourcealternativer. Eneste som brukes gjevnlig som jeg ikke har lisens på er Lightroom og Final Cut - venter på nye versjoner før jeg kjøper lisens, tror det blir FC Express though, på mitt budgett. :p

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte en OEM versjon da den brukes til en maskin jeg selv har bygd opp. Har dere en stasjonær eller laptop som er kjøpt med Windows, så kan dere kjøpe oppgraderinger.

OEM er fint, men er knyttet til hovedkort - tror nok du skal kjøpe ny lisens eller krangle i telefon med MS hvis hovedkortet en eller annen gang skal skiftes ut..

Lenke til kommentar
Klart man kan. Man kan si at det er en forskjell på privat og komersiell bruk, det er et standpunkt jeg også innehar. Om noen printer ut et av mine bilder og henger det på veggen bryr det meg heller lite, men om en avis gjør det samme bryr det meg i høyeste grad.

*phu* - har avataren din blåst opp i 75x50cm på hedersplass i stua - var engstelig der et øyeblikk..

;):tease: (hihi)

Lenke til kommentar

Det er faktisk fullt mulig å prinsipielt være for å betale for software, samtidig som man kan mene det er helt greit å ikke betale ekstra for software man allerede har kjøpt bare fordi softwareprodusenten har en forbrukerfiendtlig lisensieringspolicy.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg mener store deler av lisensavtalene og brukerbegrensningene softwareprodusenter trer over huet på forbrukere burde vært forbudt etter norsk forbrukerlovgivning. Det burde etter min mening være en elementær forbrukerrettighet å kunne installere og bruke software man har kjøpt på så mange av sine maskiner man skulle ønske.

Lenke til kommentar
Usj, bilanalogier fungerer ikke i det heletatt i piratdebatten.
Kan det være fordi fysiske konkrete eksempler gjør at det vanskeligere å argumetere for at tyveri er noe annet enn tyveri, mon tro? :p

Sånn iom at mykvare er abstrakt er det så mye lettere og tåkelegge realitetene tro jeg.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...