Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Problemet med de tegningene er, imho, utelukkende at noen hisser seg opp over dem. Jeg syns det er verdt å huske på at det tok mye innsats fra en omreisende gjeng med danske imamer, for å hisse opp folk over disse tegningene. De ble bla. gjengitt i en egyptisk avis lenge før noen gadd å hisse seg opp over dem.

I vesten har vi lang og god tradisjon for å kritisere religion og hvordan den praktiseres. Det er en tradisjon vi skal bevare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pssst! Muhammed er ikke Gud, men en profet. ;)
Ja.

Og underlig nok nei. Han er ikke en profet, men profeten.

Så mange islamister ser han som gudommelig. Dette går fullstendig over min begripelse, men jeg innser at det er slik for dem.

Vurderte forresten og gå inn i nettopp det i forrige innlegg. Regna faktisk med at du eller noen andre ville gripe fatt i det ;)

EDIT: For ordens skyld presiserer jeg nok en gang at jeg er tilhenger av religionskritikk. Som et ikkereligiøst menneske så kritiserer jeg gjerne selv religion. Men jeg er forsiktig med å angripe det gudommelige.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
*snipe*

Jag blir veldig provosert av signaturen din :)

Dette innlegget kan være tatt ut av sammenheng da moderatorer sletter tilfeldige innlegg i diskusjoner slik det passer dem best.

Hvordan "langt inn i granskauen" skal jeg klare å lese dette hvis innlegget ditt er slettet :p

Edit:eller kanskje det er motsatt,at det bare er ditt innlegg som er igjen så svaret ditt virker litt tomsete :)

Nettopp ;)

Lenke til kommentar
I vesten har vi lang og god tradisjon for å kritisere religion og hvordan den praktiseres. Det er en tradisjon vi skal bevare.

Tviler på at noen her er uenig i det. Men det er forskjell på å kritisere og på å støte noen til de grader at man like gjerne kunne kaldt det rasisme. Det må da kunne gå an å kritisere islam uten å indirekte kalle en milliard mennesker for terrorsympatisører?

Lenke til kommentar

Tviler på at noen her er uenig i det. Men det er forskjell på å kritisere og på å støte noen til de grader at man like gjerne kunne kaldt det rasisme. Det må da kunne gå an å kritisere islam uten å indirekte kalle en milliard mennesker for terrorsympatisører?

Støttes

Dessuten tror jeg ikke at man kritisere Islam, men heller kulturen i de enkelte land. Terrorister er ikke støtta av hverken Koranen, eller islamister.. Men dessverre i vår A4/tabloide verden så skapes det inntrykket at Islam som sådan er farlig. Kristendommen er vel historisk sett antagelig verre. Men det selger ikke aviser. Skulle vært litt av ett syn å se Europa kritisere de gamle kristne i Usa for eks... de er faktisk mye verre enn noen av de muslimsk motpartene

Lenke til kommentar

Hvorvidt karikaturene er spesielt treffende eller vellykkede er helt på siden av saken. Jeg kjenner ikke til bakgrunnen for at de ble laget i utganspunktet. Det kan ha vært klokt eller uklokt, men det er uansett uninteressant. At det er Islam(isme) som kritiseres er forsåvidt også på siden av saken.

Det er uansett ikke greit å utøve vold for å hindre noen i å uttrykke, eller straffe noen for å ha uttrykt, sine tanker og meninger - uansett hvor teite de er.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Skulle vært litt av ett syn å se Europa kritisere de gamle kristne i Usa for eks... de er faktisk mye verre enn noen av de muslimsk motpartene

Øh.

1) I vår verden er ikke media et talerør for staten (eller kontinentet!). At én avis gir uttrykk for noe, så er ikke det et uttrykk for hva folket eller staten mener. Vi har pluralistiske samfunn. Det er mange meninger.

2) De konservative "crazy christians" er gjenstand for kritikk, og ikke minst latterliggjøring i europeiske såvel som amerikanske medier.

Lenke til kommentar
Det er uansett ikke greit å utøve vold for å hindre noen i å uttrykke, eller straffe noen for å ha uttrykt, sine tanker og meninger - uansett hvor teite de er.
Selvfølgelig. Men det er ikke det jeg diskuterer.

Mitt tema er hvilken form religionskritikk bør ha, og hvilke former den ikke bør ha.

Reaksjonene forteller meg med all tydelighet at Muhammedtegningene treffer mannen i stedet for ballen. Når folk begynner å brenne flagg osv, da har kritikken bomma kraftig.

Enten det, eller så er de kritiske røstene fullstendig klar over hva de holder på med, nemlig hisse til ufred. I så fall ligger det trolig en ukjent agenda bak gjenntakelsene. Jeg håper inderlig at det bare er politisk naivitet som ligger bak.

Lenke til kommentar
Hvorvidt karikaturene er spesielt treffende eller vellykkede er helt på siden av saken. Jeg kjenner ikke til bakgrunnen for at de ble laget i utganspunktet.

Det var vel to hovedgrunner. Det ene var som en straight kritikk av hvordan islam brukes av terrorgrupper som begrunnelse for aktivitetene deres. Det andre var som en slags "prøve" på hvor sterkt ytringsfriheten egentlig står i Europa i dag etter en rekke saker hvor forlag og medieselskap hadde bøyet etter for press/trusler fra islamistiske grupper og unnlatt å publisere materiale som kunne oppfattes som islamkritisk.

2) De konservative "crazy christians" er gjenstand for kritikk, og ikke minst latterliggjøring i europeiske såvel som amerikanske medier.

fsm_touched.jpg

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Reaksjonene forteller meg med all tydelighet at Muhammedtegningene treffer mannen i stedet for ballen. Når folk begynner å brenne flagg osv, da har kritikken bomma kraftig.
Jeg vil si de traff ganske bra, og var egentlig rimelig ufarlige. Det ble ikke bråk før etter at en gruppe med islamske hardlinere (akkurat den gruppen som kritikken var rettet mot) la mye tid og energi i å fremprovosere en reaksjon.

Flaggbrenningen og ambassadebråket skyldtes ikke at Jyllandsposten publiserte tegningene. Det skyldtes at en gjeng gretne gamle imamer med opphold i Danmark dro på en grand tour i midtøsten for å presentere sin grundig omskrevne versjon av historien ene og alene med det formål å lage bråk.

Lenke til kommentar
Mitt tema er hvilken form religionskritikk bør ha, og hvilke former den ikke bør ha.

Så lenge du diskuterer bør og ikke kan, så har jeg ingen problemer med det. Personlig bryr jeg meg ikke om formen. Noen former vil fungere bedre enn andre, men alle er like legitime. Det er ingen mann eller ball. Forøvrig er vel ikke Muhammed den eneste profeten i Islam - meg bekjent anerkjennes også bla. Jesus og døperen Johannes som profeter. De var bare ikke mottakere av "sluttbudskapet". ;)

Reaksjonene på karikaturene bunner, tror jeg, hovedsaklig i en villet, ondskapsfull og løgnaktig fremstilling av saken overfor de som protesterer. Man kan ikke trekke noen konklusjoner ut i fra dem. (legg forøvrig merke til at bildene av flaggbrennerne er tatt fra en lav vinkel - det tror jeg ikke er tilfeldig. I følge de rapportene jeg leste, var det et 20-talls protestanter som møtte opp)

Lenke til kommentar

Samme hvordan man vrenger og vrir på det angående "ekstrem" ytringsfrihet,så er det synd at det går utover menneskeliv og verdier.

Når man vet at provokasjoner vil få såpass store konsekvenser er det mindre forstålig at karikaturene fortsatt blir publisert,det eneste man oppnår er mer sinne som igjen blir til handlinger som tar livet av folk uansett trosretning og tilhørighet.

Noe som redaktørene er fullstendig klar over,så de er på en måte medskyldige.

Lenke til kommentar
Samme hvordan man vrenger og vrir på det angående "ekstrem" ytringsfrihet,så er det synd at det går utover menneskeliv og verdier.

Når man vet at provokasjoner vil få såpass store konsekvenser er det mindre forstålig at karikaturene fortsatt blir publisert,det eneste man oppnår er mer sinne som igjen blir til handlinger som tar livet av folk uansett trosretning og tilhørighet.

Noe som redaktørene er fullstendig klar over,så de er på en måte medskyldige.

Ytringsfrihet har gjennom hele historien kommet med en kostnad i menneskeliv. Det må vi leve med og akseptere, fordi å gå vekk fra prinsippet med ytringsfrihet er en hån mot vår egen dyrkjøpte kultur og mot alle de som har gitt sine liv for å få oss dit vi er nå.

Faktum er at karikaturtegningene er en helt akseptabel ytringsform i Europa i dag, og slik må det fortsette å være. Vi kan ikke i "toleransens" navn gi etter for barbariske pressmidler som vi selv etter mye om og men har latt bak oss. Tvert i mot må vi demonstrere at vi er villige til å akseptere kostnadene ved at vi har den friheten vi har.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Hva skjer med at det skal være vanskelig å bestille produkter fra Cdon.com, for så å betale med faktura? Siden 2003 har jeg vært en god kunde og bestilt 60+ produkter på faktura fra butikken. Produktene har jeg også betalt før eller akkurat på betalingsfristen, unntaket er noen ganger hvor jeg har vært på ferie og måttet motta purring.

Økonomisk sett tjener jeg kanskje litt under gjennomsnittsnordmannen, men jeg har bestandig klart å betale for meg. Nå derimot har jeg ikke muligheten til å bestille et produkt til 50,- på faktura, fordi jeg ikke består kredittsjekken til et svenskeidfirma som atpåtil har stavet personnummeret mitt feil (hvor fikk de det fra?).

Selvfølgelig har jeg ikke et problem å betale med VISA kortet, direkte. jeg syns bare det var litt komisk. :)

Noen andre som har det samme problemet?

Etter Kredittkontroll kan vi dessverre ikke godkjenne kjøpet da ordrebeløpet er høgre enn godkjent kredittgrense for faktura betaling. Kredittgrensen settes individuelt etter automatisk kredittvurdering og kan ikke påvirkes manuelt. Vi ber deg vennligst prøve med et lavere beløp, eller velge et annet betalings alternativ. For spørsmål om kredittgrensen vennligst ta kontakt med Klarna AB, vår partner for fakturering og kreditt.

Klarna AB

http://www.fakturermeg.no/

+4721018997

Lenke til kommentar
Hva skjer med at det skal være

Økonomisk sett tjener jeg kanskje litt under gjennomsnittsnordmannen, men jeg har bestandig klart å betale for meg. Nå derimot har jeg ikke muligheten til å bestille et produkt til 50,- på faktura, fordi jeg ikke består kredittsjekken til et svenskeidfirma som atpåtil har stavet personnummeret mitt feil (hvor fikk de det fra?).

Noen andre som har det samme problemet?

Hvis dem tar en standard sjekk av deg så får de en gjennomsnittlig karakter basert på de siste tre årene inntekter,du kommer opp som positiv eller negativ aktiva.Eventuelle inkassosaker har også et negativt inntrykk.

Du skal da etter noen dager få et brev i posten som sier at du er blitt kredittvurdert.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Faktum er at karikaturtegningene er en helt akseptabel ytringsform i Europa i dag, og slik må det fortsette å være.
Utvilsomt. Problemet er at verden består av mer enn Europa. Eller sagt på en annen måte. Tegningnene er aksepetable i vår kultur, men revet ut av sin sammenheng blir de krenkende.

Et annet poeng er at tegningene egentlig ikke karikerer Muhammed, de karikerer islamistisk mis(?)bruk av profeten. Men igjen, revet ut av sin sammenheng blir de tydeligvis krenkende.

Det bør vi nok ta inn over oss. Makter vi ikke det, blir vi etter mitt syn like sneversynte som de som føler seg truffet av tegningene.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Utvilsomt. Problemet er at verden består av mer enn europa. Eller sagt på en annen måte. Tegningnene er aksepetable i vår kultur, men revet ut av sin sammenheng blir de krenkende.

[...]

Det bør vi nok ta inn over oss. Makter vi ikke det, blir vi etter mitt syn like sneversynte som de som føler seg truffet av tegningene.

...og det er der jeg mener du tar fundamentalt feil. Da er det ikke lenger et spørsmål om hvorvidt formen gir det ønskede resultatet, men om formen er akseptabel. Det er å gjøre knefall for sensibilitetene til mennesker med et tankesett som vi forlot for 2-300 år siden. Det kan vel ikke være tvil om at vår livskvalitet har blitt vesentlig bedre etter at vi sluttet med det religiøse fundamentalisttullet?

Hvorfor skal plutselig våre lokale aviser legge bånd på seg ifht. hva de skriver, for ikke å gjøre folk på et annet kontinent lei seg? Kulturrelativisme er vel og bra, men det er visse ting man ikke firer på

Lenke til kommentar

Interessante argumenter for og i mot. Diskusjonen har heller ikke sklidd ut til tøys - det er bra.

Som en sidenote - jeg tror ikke det er riktig å bruke islamister om mennesker som tilkjenner seg islam som religion. De er muslimer. Jeg ser på islamister som en ekstrem politisk bevegelse (som fascisme og nasisme) som misbruker islam og koranen for å nå sine mål.

Lenke til kommentar

Besøkte fotomessen i dag på Lillestrøm. Fikk med et par interessante nyheter angående nye produkter.

Elinchrom vil komme med erstatninger for D-lite 2 og 4 om noen måneder. Fikk ikke et helt konkret svar, men innebygging av Skyports skal visst være en av tingene som skal finne veien i en ny modell.

Olympus vil lansere to eller tre Micro Four Thirds-objektiver i løpet av februar 2010. Noe mer enn det var det ikke jeg fikk vite da jeg etterspurte fastoptikk med tilsvarende 24 eller 28 mm brennvidde. Forøvrig er den eksterne søkeren IKKE kompatibel med EP-1. Burn in...... Olympus. Pengesugere! :roll:

Carl Zeiss har en 135mm på trappene. Lanseres nok på PhotoKina. Var heldig å fikk med et gratis rensesett til mine objektiver. God service! :thumbup:

Samsung skal lansere fem objektiver i følge representanten deres på messen til sitt nye NX10 i løpet av året.

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...