Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

*snipe*

Jag blir veldig provosert av signaturen din :)

Dette innlegget kan være tatt ut av sammenheng da moderatorer sletter tilfeldige innlegg i diskusjoner slik det passer dem best.

Hvordan "langt inn i granskauen" skal jeg klare å lese dette hvis innlegget ditt er slettet :p

Edit:eller kanskje det er motsatt,at det bare er ditt innlegg som er igjen så svaret ditt virker litt tomsete :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde i grunnen ikke tenkt å blande meg inn i denne diskusjonen, men jeg klarte ikke å la være når jeg tenker på at mesteparten her drive på med noe såpass kreativt som foto.

Provokasjon gjennom kunst og andre kreative uttrykksformer er en viktig del av vår utvikling. Slik var det for hundre år siden, tretti år siden og i dag. Det får verden til å gå fremover. Derfor mener jeg at det viktig å støtte opp om retten til å provosere ved hjelp av for eksempel Mohammed tegningene eller Life of Brian. Å trykke Mohammed tegningene igjen er som en laksmustest på samfunnet. Sist gang var det store demonstrasjoner mot tegningene, mens det nå en del år etterpå er det kun det liberale nettverket LIM (Likestilling, integrering, mangfold) som demonstrer for ytringsfriheten. Jeg vil si at det er et tegn på at utviklingen går fremover.

Lenke til kommentar

Spør her istedet for å opprette ny tråd. Noen som vet hvordan det kan ha seg at rådyret jeg tok bilde av i går kveld bare synes når jeg ser på bildet på kameraet, og er umulig å se på bildet etter det er overført til dataen?

Er et ganske mørkt og dårlig bilde, men enkelt å se at det er et rådyr når jeg ser bildet på kameraet.

Kompaktkamera, ikke spesielt god kvalitet.

Endret av ACD
Lenke til kommentar
Jeg hadde i grunnen ikke tenkt å blande meg inn i denne diskusjonen, men jeg klarte ikke å la være når jeg tenker på at mesteparten her drive på med noe såpass kreativt som foto.

Provokasjon gjennom kunst og andre kreative uttrykksformer er en viktig del av vår utvikling. Slik var det for hundre år siden, tretti år siden og i dag. Det får verden til å gå fremover. Derfor mener jeg at det viktig å støtte opp om retten til å provosere ved hjelp av for eksempel Mohammed tegningene eller Life of Brian. Å trykke Mohammed tegningene igjen er som en laksmustest på samfunnet. Sist gang var det store demonstrasjoner mot tegningene, mens det nå en del år etterpå er det kun det liberale nettverket LIM (Likestilling, integrering, mangfold) som demonstrer for ytringsfriheten. Jeg vil si at det er et tegn på at utviklingen går fremover.

Mogleg eg missforstår deg. Men karikaturar er ikkje einsidig positivt. Ein må sjå dei i samanheng. Eg meiner karikaturen av Mohammed med bombe i hovudet var rasistisk. Han stempla ein religion og deira tilhøyrarar over 1 mrd mennesker som terroristar eller tilhengjarar av terrorisme, Denne frå Der Stûrmer syner kva retning eg meiner den karikaturen peika ut:

http://www.calvin.edu/academic/cas/gpa/sturmer.htm Biletet funka ikkje, sikkert like greitt

Eg hadde håpa me var ferdig med slikt.

Endret av krita
Lenke til kommentar
Spør her istedet for å opprette ny tråd. Noen som vet hvordan det kan ha seg at rådyret jeg tok bilde av i går kveld bare synes når jeg ser på bildet på kameraet, og er umulig å se på bildet etter det er overført til dataen?

Er et ganske mørkt og dårlig bilde, men enkelt å se at det er et rådyr når jeg ser bildet på kameraet.

Bruker du noen form for redigeringprogram ?.

Lenke til kommentar

Bruker du noen form for redigeringprogram ?.

Har ikke redigert noe. Eneste program jeg har utenom Paint er Paint.net. Hehe.

Lenke til kommentar

Når det gjelder karikaturen av Muhammed, så vil jeg ytre min mening ved ett sitat.

Du skal ikke så inderlig vel ... tåle den urett som ikke rammer deg selv.

Syns det er trist at folk ikke skjønner at det er både fornærmende og støtende å karikere Muhammed, og hyklerisk at de samme blir forbanna fordi muslimer brenner ett flagg.

Lenke til kommentar
Når det gjelder karikaturen av Muhammed, så vil jeg ytre min mening ved ett sitat.

Syns det er trist at folk ikke skjønner at det er både fornærmende og støtende å karikere Muhammed, og hyklerisk at de samme blir forbanna fordi muslimer brenner ett flagg.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Så enkelt kan det sies.
Lenke til kommentar

Mogleg eg missforstår deg. Men karikaturar er ikkje einsidig positivt. Ein må sjå dei i samanheng. Eg meiner karikaturen av Mohammed med bombe i hovudet var rasistisk. Han stempla ein religion og deira tilhøyrarar over 1 mrd mennesker som terroristar eller tilhengjarar av terrorisme, Denne frå Der Stûrmer syner kva retning eg meiner den karikaturen peika ut:

ds9-43a.jpg

Eg hadde håpa me var ferdig med slikt.

Jeg tror du misforstår meg litt. Jeg sier ikke at tegningene i seg selv er ensidig positivt. I grunnen sier jeg ingenting om selve tegningene men selve tanken bak ytringsfriheten. Ytringsfriheten kommer i denne saken frem gjennom tegningene, flaggbrenning pluss demonstrasjoner både for og imot. Dette er et sunnhetstegn synes jeg, men selvsagt er det bakdeler med ytringsfriheten også. Den kan for eksempel virke fornærmende og støtende som det har blitt påpekt i denne tråden, men skal man alltid ta hensyn til det?

Det jeg prøver å få frem er at provokasjon starter debatt som er sundt for samfunnet vi lever i. Akkurat det ser vi når du begynner å diskutere en spesifikk tegning og en tolkning av den. Jeg har ikke noe ønske om å begynne akkurat den diskusjonen, i hvert fall ikke her i denne tråden og vi er antageligvis ikke så uenige heller.

Et samfunn preget av berøringsfrykt og selvsensur er ikke noe jeg ønsker. Jeg ønsker ikke et at mindretall eller flertall som gjennom sin påvirkningskraft skal styre meg fordi jeg ikke tør provosere dem.

Lenke til kommentar
Et samfunn preget av berøringsfrykt og selvsensur er ikke noe jeg ønsker. Jeg ønsker ikke et at mindretall eller flertall som gjennom sin påvirkningskraft skal styre meg fordi jeg ikke tør provosere dem.

Dette er jeg så hjertens enig i. Islam forbyr, etter hva jeg har forstått, avbilding av profeten for å hindre avgudsdyrkning (slik mange protestanter mener at katolikkene bedriver med Maria).

Ingen vil vel påstå at karikaturene er spesielt godt egnet til avgudsdyrkelse?

Om vi ikke hadde tolerert religionskritikk i vårt samfunn, så hadde dette vært et mørkt og forknytt sted. Verden blir et bedre sted om folk slutter å hisse seg så inmari opp over hva folk sier og mener, ikke om folk slutter å si og mene ting som hisser folk opp.

Lenke til kommentar

Om det er en sannhet om ideologi og teologi.. er det at de alltid blir feiltolket på de mest forskjellige måter av de mest forskjellige mennesker av de mest forskjellige årsaker.

Islam er misforstått i vesten, i stor grad bevisst feilaktig fremstilt av enkelte islamske lærde, men det store flertallet av muslimer er ikke mer ekstreme enn det store flertallet av kristne, og en muslim er forskjellig fra retning til retning..

Men når Fremskrittspartiet publiserer Mohammed-karikaturer er det ikke fordi FRP ønsker mer ytringsfrihet (vi snakker om partiet som var kritiske, om ikke motstilte til å legalisere blasfemi helt til Mohammed-karikaturene ble publisert, da tok partiet motstand mot blasfemi-paragrafen som en kampsak fordi det passer godt inn med grunnbasen av velgermassen deres), men fordi FRP vet at det vil skape ekstreme reaksjoner, og disse reaksjonene vil gi FRP høyere oppslutning.

Det er realpolitikk, og jeg forstår at FRP gjør det, for all del. Det er en win-win-sak for dem.

Og de bør ha lov til å publisere dem. Ingen tvil. Men det gjør ikke at jeg respekterer hensiktene deres. Det gjør jeg ikke.

Lenke til kommentar
Om vi ikke hadde tolerert religionskritikk i vårt samfunn, så hadde dette vært et mørkt og forknytt sted.
Religionskritikk trenger vi.

Men, til tross for at jeg er et ikkereligiøst menneske (kall meg gjerne hedning), så mener jeg at religionskritikk bør bygges på en viss grad av respekt. Med det mener jeg at religionskrikk bør være nyansert. Den bør skille mellom religionsutøvelse (presteskapet) og det som betraktes som gudommelig.

Uten slike nyanser og en viss grad av respekt er jeg redd religionskritikk lett fører til til et "mørkt og forknytt" samfunn preget av inntoleranse.

Lenke til kommentar
Nå skulle jeg ønske jeg kunne photoshop. Skulle byttet ut det norske flagget med et pakistans og postet på alle fotoforum som finns i hele verden. Under usporbart nick selvfølgelig. Vil jo ikke ha en sinna Pakistanske islamist på døra..

http://www.dagbladet.no/2010/01/15/nyheter...ingene/9949599/

Ikke bry deg om disse fjøsnissene. De er nyttige idioter for negative krefter i Pakistan som prøver å velve styret der.

Forventer vi vil få en del hissige demonstrasjoner i Norge også da. Best å gjøre klart demonstrasjonsfotobaggen :)

Lenke til kommentar
Med det mener jeg at religionskrikk bør være nyansert. Den bør skille mellom religionsutøvelse (presteskapet) og det som betraktes som gudommelig.

Det er vel det som er problemet med Muhammed-tegningene; de tar mannen, og ikke ballen om det heter i fotballspråket. De behandlet islam respektløst istedet for å latterliggjøre fanatikere som misbruker en religion for å oppnå sine mål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...