Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som er stødig på hvilket IXUS kamera som er best for tiden?

Skal brukes til personbilder.

Ixus 95 IS gjør i hvertfall en habil jobb. Den er ikke toppmodellen, og det har kommet en oppfølger, men disse har jeg ingen erfaring med. Powershot S90 er jo også ett spennende valg, mindre og mer kompakt enn G11, og største blenderåpning på F/2...

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Da skal jeg hente Shitma 50/1.4 på posten. Så får vi se om objektivet duger etter en justering hos Camera & Videoteknikk... Skeptisk ;)

Får håpe det er i orden.

Jeg har droppa Sigma nå (med unntak av 150mm Macro). Fått lekt litt med 17-40mm, og liker den. Er jo ikke ekstremt hefitge saker, men funker bra til mitt bruk. Byggekvalitet og generell bruksfølelse er i en helt annen divisjon en noe jeg har prøvd fra Sigma.

Hehe, fin den. Kjenner alt for mange som er ifølge dem selv, 'gode med foto', mens det de egentlig kan er å peke og trykke. Greit med litt ærlighet :p

Lenke til kommentar

Som forventet er resultatet av justeringen rett og slett ikke-eksisterende. Butikk/verksted beskytter seg nok bak "brukerfeil" og jeg må nok sende inn objektivet to ganger til justering før jeg får heve kjøpet. Ikke får jeg byttet objektivet siden det var så mange som sendte inn samme type objektiv uten "feil" - nettopp noe selger kunne fortelle meg ikke var tilfelle når jeg kjøpte det. :p

Det er så rart når syv andre EF-objetiver fokuserer perfekt innen +- 5 på AF Mikrojustering at Sigma/verksted ikke skal klare det selv med +20 på bakfokusering. Jaja, jeg er glad jeg har en Zeiss i baklommen.

Edit: +20, ikke +2 på Sigma.

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar
Som forventet er resultatet av justeringen rett og slett ikke-eksisterende. Butikk/verksted beskytter seg nok bak "brukerfeil" og jeg må nok sende inn objektivet to ganger til justering før jeg får heve kjøpet. Ikke får jeg byttet objektivet siden det var så mange som sendte inn samme type objektiv uten "feil" - nettopp noe selger kunne fortelle meg ikke var tilfelle når jeg kjøpte det. :p

Det er så rart når syv andre EF-objetiver fokuserer perfekt innen +- 5 på AF Mikrojustering at Sigma/verksted ikke skal klare det selv med +20 på bakfokusering. Jaja, jeg er glad jeg har en Zeiss i baklommen.

Edit: +20, ikke +2 på Sigma.

Kjedelig sak det der, min er så skarp at ga 2 nesehårsfjernere bort til jul.

Lenke til kommentar

Sender ikke inn kameraet mitt da jeg er avhengig av det på daglig basis - spesielt ikke når butikk ikke ønsker å låne ut tilsvarende kamera i mellomtiden. Når mikrojustering ikke er nok etter en kalibrering er det ikke voldsomt stort håp på bedre resultater selv om huset blir sendt ved siden av. Det hadde vært så mye lettere om butikk kunne swappet et fordømt objektiv. :)

Velvel. Jeg er i gang med ISO 12233 pikselrunking (oppløsningskart) som tidsfordiv. Results to come. :)

Lenke til kommentar
Sender ikke inn kameraet mitt da jeg er avhengig av det på daglig basis - spesielt ikke når butikk ikke ønsker å låne ut tilsvarende kamera i mellomtiden. Når mikrojustering ikke er nok etter en kalibrering er det ikke voldsomt stort håp på bedre resultater selv om huset blir sendt ved siden av. Det hadde vært så mye lettere om butikk kunne swappet et fordømt objektiv. :)

Velvel. Jeg er i gang med ISO 12233 pikselrunking (oppløsningskart) som tidsfordiv. Results to come. :)

Et sånn derre gigantisk bildet som kan forstørres i alle retninger?

Lenke til kommentar
Sender ikke inn kameraet mitt da jeg er avhengig av det på daglig basis - spesielt ikke når butikk ikke ønsker å låne ut tilsvarende kamera i mellomtiden. Når mikrojustering ikke er nok etter en kalibrering er det ikke voldsomt stort håp på bedre resultater selv om huset blir sendt ved siden av.

Print ut focus chart, ta mange bilder (også med OK objektiver) og print disse ut når du lever inn objektivet neste gang. Da tror jeg det er mulig at de holder kjeft.

Det hadde vært så mye lettere om butikk kunne swappet et fordømt objektiv. :)

Det er jo mulig at det objektivet og ditt hus som skaper problemet; slik at objektivet oppfører seg pent med et annet hus.

Hver mann* sin lyst ...

(* eller kvinne)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...