Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Når skal du kjøpe 5DmkII?

Blir utpå vårparten en gang. Mai tenker jeg.

Du er jo datamann, folk betaler deg vell 1K/t svart for å re-installere Windows 98 :ohmy:

Ikke i de kretser jeg vanker. Selv de tregeste bruker XP nå ;)

Jeg holder meg til Oly så lenge jeg går på dagpenger. Staten er kjip, får ikke ekstra til fotoutstyr :!:

Det er lurt å roe ned da.

Begge 450'an ble solgt på noen få timer. Solgte med 620 kit-objektivet og 40-150mm.

Så nå har jeg ingen normalzoom eller telezoom, bare 25mm og Sigma fastoptikk.

Det bør holde en stund.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg holder meg til Oly så lenge jeg går på dagpenger. Staten er kjip, får ikke ekstra til fotoutstyr :!:

...men Klassekampen finner sikkert stoff til en sinnasak om hvordan Jens maltrakterer velferdsstaten i det der... Tenk at arbeidsledige ikke skal få midler til å praktisere hobbyen sin! :no:

Lenke til kommentar

Slapp unna med store tap, igjen :woot:

Ble jo nesten nedringt av folk, så jeg bestemte meg for å selge det andre E-450 huset i samme slengen.

HLD-5 ble bestilt like etter. 960kr. fra HK med 3-4 dagers FedEx frakt.

14-54mm II kommer seg på like under 3500kr. Selgeren skulle sjekk om han fikk tak i 50-200mm SWD.

Kanskje man skal lære seg kantonesisk snart? :p

Lenke til kommentar

...men Klassekampen finner sikkert stoff til en sinnasak om hvordan Jens maltrakterer velferdsstaten i det der... Tenk at arbeidsledige ikke skal få midler til å praktisere hobbyen sin! :no:

Du må ikke prate høyt om slikt. Før vi aner det så er det så setter regjeringen ned et utvalg. Et utvalg som skal bruke et par år på en rapport om arbeidslediges reduserte evne til et sosialt liv gjennom deres manglende mulighet til dyrke hobbyen sin. Til slutt skal de finne ut hva dette koster samfunnet.

Eller vent... det var jo kanskje en god ide!

:roll:

Lenke til kommentar

hehe...

Hele NAV systemet er opp-ned. Jeg må si nei til jobb for å ikke tape penger.

Lenke til kommentar
Slapp unna med store tap, igjen :woot:

Ble jo nesten nedringt av folk, så jeg bestemte meg for å selge det andre E-450 huset i samme slengen.

HLD-5 ble bestilt like etter. 960kr. fra HK med 3-4 dagers FedEx frakt.

14-54mm II kommer seg på like under 3500kr. Selgeren skulle sjekk om han fikk tak i 50-200mm SWD.

Kanskje man skal lære seg kantonesisk snart? :p

Du må ha større gjennomstrømning av kamerautstyr enn en middels fotobutikk.. Er det noe du er fornøyd med, eller er det bare alltid grønnere alle andre steder enn i fotovesken din? :)

Lenke til kommentar
Du må ikke prate høyt om slikt. Før vi aner det så er det så setter regjeringen ned et utvalg. Et utvalg som skal bruke et par år på en rapport om arbeidslediges reduserte evne til et sosialt liv gjennom deres manglende mulighet til dyrke hobbyen sin. Til slutt skal de finne ut hva dette koster samfunnet.

Eller vent... det var jo kanskje en god ide!

:roll:

Meget god ide. Så hindrer vi i at de gjør noe annen ugang mens de er opptatt med dette.

Lenke til kommentar
Hele NAV systemet er opp-ned. Jeg må si nei til jobb for å ikke tape penger.
Det der kalles fattigdomsfellen på fagspråket, og er ikke et bra sted å være.

FWIW, så har jeg vært ganske høyt oppe i NAV-systemet og sett galskapen innenfra. Det er ikke et pent syn, og jeg har medfølelse med alle som kommer inn i det systemet som "brukere" (eller hva de kaller dere nå for tiden... kunder?).

Lenke til kommentar

Puh - var nummeret før jeg ble overfalt av en =Oslo selger for noen minutter siden inne på Nationaltheatret stasjon. Han likte åpenbart ikke at jeg fotograferte...

Han skrek til meg at han skulle sparke både meg og kameraet mens han kom løpende mot meg.

Street er en farlig sjanger :p.

Francis

Lenke til kommentar

Då eg var i Barcelona i mai skjedde det noko liknande med meg. Eg hadde nett fått spegelrefleks og var over ivrig, alt skulle bli dokumentert, til mine foreldre sin irritasjon. Eg gjekk oppover ei gågata, aleine, då eg såg ein uteliggar som sat å kasta terning med seg sjølv. Han kasta den same terningen om og om igjen, fullt konsentrert. Eg stoppa opp og såg på han i nokre sekund før eg løfta kamera og trykte på utløysaren. Han må ha høyrd lyden for han såg opp, tydelig irritert. Fyrst berre vifta han meg vekk med armane, men så begynte han å ropa på gebrokken spansk-engelsk. Eg blei livredd og sprang min veg.

Lenke til kommentar
</Fototim i rant modus>

Synes at previsualisering hadde vært glimrende i den situasjonen du nevner der.. Gå igjennom hvilket perspektiv du ønsker på bildet, hvordan du ønsker at det skal se ut , og deretter stille deg der det er best sjanse for å få tatt det bildet. Det vil stort sett skje ting på en fotballbane, så motiv er det nok av..

Helt enig. Derfor skriver jeg bla
Du bør gjerne følge spillet, og være litt frampå i forhold til interesante situasjoner. Presser "ditt lag" så plasserer du deg gunstig i forhold til skåring.

Poengt er at å predike previsualisering alene kan bli litt feil.

Det samme gjelder aktfoto som Marius nevner at han har lyst til å begynne med. Mange aktfotografer jobber mye med sin mentale skisseblokk før et opptak. Fint og flott. De tar gjerne mye regi når de fotografer. Andre foretrekker og jobbe friere, kanskje gi modellen mer spillrom, og improviserer også kanskje mer selv. Jeg har sett knakende gode bilder fra begge kategoriene.

Poenget mitt er nok at vi mennesker er forskjellige. Vi har ulikt lynne og jobber og med vidt forskjellige ting. Vi lever og fotograferer også i ulike miljøer. Det som fungerer for Marius, kan være helt på trynet for andre.

Mens noen er mer jatakkbeggedeler typen. Personlig hører jeg nok hjemme i den gruppa. Innen fuglefoto f.eks jobber jeg mye metodisk. Mens i andre genre som f.eks konsertfoto jobber jeg mer ut fra det som skjer der og da. Begge deler passer meg utmerket, alt etter motiv, og hva jeg er ute etter.

Lenke til kommentar

Hmm, en venninne av meg skal kjøpe seg et allround-objektiv til sin Canon 400d, da tror jeg hun tenkte på en 18-200mm.

Men når man har såpass brennvidde, ville dere anbefalt å få en med IS? Den optiske kvaliteten er det ikke så nøye med (sier hun selv, vil ha et mer praktisk reiseobjektiv), men burde hun kjøpe med IS eller uten?

Det er en del prisforskjell, derfor "diskusjonen".

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Hmm, en venninne av meg skal kjøpe seg et allround-objektiv til sin Canon 400d, da tror jeg hun tenkte på en 18-200mm.

Men når man har såpass brennvidde, ville dere anbefalt å få en med IS? Den optiske kvaliteten er det ikke så nøye med (sier hun selv, vil ha et mer praktisk reiseobjektiv), men burde hun kjøpe med IS eller uten?

Det er en del prisforskjell, derfor "diskusjonen".

Det er vel kun Canon sin egen 18-200mm og Tamron 18-270mm VC som ikke har blitt helt slaktet ... Sigma og Tamron 18-200mm (uten stabilisering) har jeg vel enda til gode å høre noen si noe godt om.

Lenke til kommentar
Hvis man finner noe brennevin i utlandet med > 60% alc, kan man få det inn i landet på lovlig vis, eller må man satse på at man ikke blir stoppet i tollen?

Francis

Jeg vet om folk som har blitt stoppet med cask strenght whisky på 63% og mistet den. Det er ikke noen måte å gjøre dette lovlig på.

Dog vet jeg også om en som ble stoppet med samme whiskyen og slapp unna. Tolleren sa de egentlig ikke hadde lov til å slippe han inn med det, men var grei siden det var så lite over 60%

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...