Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Ad planlegging og x antall bilder pr tidsenhet..

 

Prøv å bruke kun fastoptikk.. det tvinger frem en annen måte å tenke komposisjon på , du må faktisk flytte bena (!) for å få det best mulige bilde.. Det er vel litt av samfunnet vi lever i , at vi vi ha det lett, fort , og aller helst ferdig tygd.

 

Tror at med digitale bilder og zoom medfører at bilder blir tatt i *måfå* , med filosofien *ett bilde blir vel bra* . Med film tok man to , maks tre bilder , grunnet både prisen og erkjennelsen at bilda ikke blei bedre fordi om han hadde flere av dem.

Det å se på andres bilder, og å tenke i bilder, når man ser potensielle motiver, kan gi resultater i kvantitativt færre , men kvalitativt bedre bilder.

Men det forhindrer ikke at man kan ta århundrets bilde, med ett knips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker nesten kun 50mm og 85mm - 17-40 brukes kun i situasjoner hvor jeg enten trenger vidvinkel eller så er zoom mer egnet enn fastoptikk.

 

Noe som begrenser meg er ladetiden til blitsene. :p

 

 

Edit

 

Artig å tenke på at Chase Jarvis fort tar flere tusen bilder per dag på noen oppdrag. :p

Endret av gorpium
Lenke til kommentar
Tror at med digitale bilder og zoom medfører at bilder blir tatt i *måfå* , med filosofien *ett bilde blir vel bra* . Med film tok man to , maks tre bilder , grunnet både prisen og erkjennelsen at bilda ikke blei bedre fordi om han hadde flere av dem.

Det å se på andres bilder, og å tenke i bilder, når man ser potensielle motiver, kan gi resultater i kvantitativt færre , men kvalitativt bedre bilder.

Men det forhindrer ikke at man kan ta århundrets bilde, med ett knips.

 

Kunne tenkt meg en sånn "tenkeboks-kamera"; tenke, tenke, knipse, fremkalle :p

En Pentax 645N hadde vært noe.

Lenke til kommentar
Tror at med digitale bilder og zoom medfører at bilder blir tatt i *måfå* , med filosofien *ett bilde blir vel bra* . Med film tok man to , maks tre bilder , grunnet både prisen og erkjennelsen at bilda ikke blei bedre fordi om han hadde flere av dem.

Det å se på andres bilder, og å tenke i bilder, når man ser potensielle motiver, kan gi resultater i kvantitativt færre , men kvalitativt bedre bilder.

Men det forhindrer ikke at man kan ta århundrets bilde, med ett knips.

 

Kunne tenkt meg en sånn "tenkeboks-kamera"; tenke, tenke, knipse, fremkalle :p

En Pentax 645N hadde vært noe.

Det får du jo billig også.. for ikke å snakke om Pentax 67 II .. Det er tenketenketenke....teeeeenke..knipse kamera det ! :D

 

Problemet er at det er så tungt at du må ha ett monopod montert under haka , for ikke å bikke fremover

Endret av Mundus
Lenke til kommentar
Kunne tenkt meg en sånn "tenkeboks-kamera"; tenke, tenke, knipse, fremkalle :p

Nattfoto er jo litt sånn. Når eksponeringstidene kommer opp mot 10 minutter, er det ikke så moro å eksperimentere. Da bør man ha en plan. :)

 

For min del er det stor forskjell mellom hvordan jeg jobber avhengig av om jeg fotograferer, eller tar bilder.

 

Å ta bilder handler om å fange øyeblikk i dagligliv eller ved spesielle hendelser. Da er det ingen "ære" i å ta færrest mulig bilder, eller i å bruke tid på å planlegge. Hovedtyngden av bildene jeg tar faller i denne kategorien. Viktige for meg og familien min - uinteressante for de fleste andre.

 

Å fotografere er noe helt annet. Da har jeg en plan, og jeg bruker tid på å tenke og visualisere.

 

Jeg tar også mange bilder som faller mellom disse to ytterpunktene. I tillegg kommer bilder som er rene eksperimenter, men de er det kun et fåtall av.

Lenke til kommentar

Et triks for meg for å unngå mange ubrukelig eksponeringer og plassfyll er å skyte tethered og bruke lysmåler. Da bruker man mer tid på det essensielle i stedet for prøve og feile-metoden.

 

Men nå har det seg at en ganske stor del av de jeg tar bilder av er uerfaren og krever da oppvarming. Derfor blir det ekstra mange bilder.

Endret av gorpium
Lenke til kommentar

Noen bilder profiterer på previsualisering, andre gjør ikke.

 

F.eks på fotballbanen er det liten vits i previsualisere en skytter med armene håpefult i været, ballen i krysset, og sola rett bak ballen så den får glorieeffekt, mellom disse armene. Nei. Der må du rett og slett jobbe med det du har, de situasjonene som oppstår, og så gjøre det beste ut av dem. Der vil for mye previsualisering rett og slett være hemmende.

 

Syns jeg ser uttrykket til redaktøren når du forteller at du hadde ballen i krysset, plassert perfekt mellom armene på spilleren, men du tok ikke bildet fordi sola var feilplasssert ;)

 

Det er heller ikke noen grunn til å fyre av totalt ukritisk. Resultatet blir gjerne timevis av redigering for å finne det beste bildet. Redaktøren blir heller ikke blid om han må utsette deadline, fordi du bare må ha to timer til, for å velge det beste blant fem tusen bilder. Så selv ved fotballkamp kan det være nyttig å jobbe litt målbevist (pun intended, som de sier).

 

Det og litt feil å stå totalt passiv og bare se på det som skjer. Du bør gjerne følge spillet, og være litt frampå i forhold til interesante situasjoner. Presser "ditt lag" så plasserer du deg gunstig i forhold til skåring.

 

Nå er det et stykke fra Marius sin gjødseldynge til fotballbanen. Men og i dynga kan det være lurt å ikke henge seg alt for mye opp i forhold til et fastsatt mål. Da mister du kanskje muligheter, fordi du ikke ser dem.

 

Dessuten kan du lære mye underveis, mens du venter på at bildet skal "komme". Men det veit du veldig godt Marius. Kua har vel egentlig ikke glemt at den har vært kalv. Du har eksperimentert og knipsa i timevis for å komme dit du er nå. Du har knipsa tusenvis av middelmådige bilder i prosessen. Du veit nok egentlig veldig godt at dette har vært nyttig for deg. Nå har du tydeligvis kommet så langt i dynga at du ikke alltid er nødt til å ta bildet, for å vite hvordan det blir.

 

Men beveg deg over i et nytt motivområde. Da får du nok bruk for å eksperimentere igjen. Håper jeg :) For hvis ikke, kommer du trolig til å stå stille som fotograf.

Lenke til kommentar

Eg er litt uikker på kva utstyr eg skal kjøpa meg vidare. No har eg:

D60

18-55mm

50mm 1.8

25-105mm

 

Eg vurderer å selga D60 og 18-55mm for å kjøpa D90, men er det vits? Alternativet blir å kjøpa Nikon AF-S 35mm f/1.8G.

 

Hovedgrunnen til at eg vil oppgradera til D90 er autofokus. Eg er ein relativt stor fan av Manuelltfokus, men AF er veldig greit i mange samanhengar. Kjøper eg 35mm får eg jo AF på den med D60..

Lenke til kommentar
Noen bilder profiterer på previsualisering, andre gjør ikke.

 

F.eks på fotballbanen er det liten vits i previsualisere en skytter med armene håpefult i været, ballen i krysset, og sola rett bak ballen så den får glorieeffekt, mellom disse armene. Nei. Der må du rett og slett jobbe med det du har, de situasjonene som oppstår, og så gjøre det beste ut av dem. Der vil for mye previsualisering rett og slett være hemmende.

 

Syns jeg ser uttrykket til redaktøren når du forteller at du hadde ballen i krysset, plassert perfekt mellom armene på spilleren, men du tok ikke bildet fordi sola var feilplasssert ;)

 

Det er heller ikke noen grunn til å fyre av totalt ukritisk. Resultatet blir gjerne timevis av redigering for å finne det beste bildet. Redaktøren blir heller ikke blid om han må utsette deadline, fordi du bare må ha to timer til, for å velge det beste blant fem tusen bilder. Så selv ved fotballkamp kan det være nyttig å jobbe litt målbevist (pun intended, som de sier).

 

Det og litt feil å stå totalt passiv og bare se på det som skjer. Du bør gjerne følge spillet, og være litt frampå i forhold til interesante situasjoner. Presser "ditt lag" så plasserer du deg gunstig i forhold til skåring.

 

Nå er det et stykke fra Marius sin gjødseldynge til fotballbanen. Men og i dynga kan det være lurt å ikke henge seg alt for mye opp i forhold til et fastsatt mål. Da mister du kanskje muligheter, fordi du ikke ser dem.

 

Dessuten kan du lære mye underveis, mens du venter på at bildet skal "komme". Men det veit du veldig godt Marius. Kua har vel egentlig ikke glemt at den har vært kalv. Du har eksperimentert og knipsa i timevis for å komme dit du er nå. Du har knipsa tusenvis av middelmådige bilder i prosessen. Du veit nok egentlig veldig godt at dette har vært nyttig for deg. Nå har du tydeligvis kommet så langt i dynga at du ikke alltid er nødt til å ta bildet, for å vite hvordan det blir.

 

Men beveg deg over i et nytt motivområde. Da får du nok bruk for å eksperimentere igjen. Håper jeg :) For hvis ikke, kommer du trolig til å stå stille som fotograf.

 

Hehe takk, forstår hva du mener.

 

Jeg har beveget meg over til en annen sjanger jeg skal jobbe med i vinter, og er jeg heldig kommer jeg inn i forvaret på en eller annen avdeling der jeg kan bruke kameraet. Etter dette vet jeg ikke hva jeg kommer til å gjøre, men akt-foto har alltid fascinert meg ;)

Lenke til kommentar
Noen bilder profiterer på previsualisering, andre gjør ikke.

 

F.eks på fotballbanen er det liten vits i previsualisere en skytter med armene håpefult i været, ballen i krysset, og sola rett bak ballen så den får glorieeffekt, mellom disse armene. Nei. Der må du rett og slett jobbe med det du har, de situasjonene som oppstår, og så gjøre det beste ut av dem. Der vil for mye previsualisering rett og slett være hemmende.

 

Syns jeg ser uttrykket til redaktøren når du forteller at du hadde ballen i krysset, plassert perfekt mellom armene på spilleren, men du tok ikke bildet fordi sola var feilplasssert ;)

 

Det er heller ikke noen grunn til å fyre av totalt ukritisk. Resultatet blir gjerne timevis av redigering for å finne det beste bildet. Redaktøren blir heller ikke blid om han må utsette deadline, fordi du bare må ha to timer til, for å velge det beste blant fem tusen bilder. Så selv ved fotballkamp kan det være nyttig å jobbe litt målbevist (pun intended, som de sier).

 

Det og litt feil å stå totalt passiv og bare se på det som skjer. Du bør gjerne følge spillet, og være litt frampå i forhold til interesante situasjoner. Presser "ditt lag" så plasserer du deg gunstig i forhold til skåring.

 

Nå er det et stykke fra Marius sin gjødseldynge til fotballbanen. Men og i dynga kan det være lurt å ikke henge seg alt for mye opp i forhold til et fastsatt mål. Da mister du kanskje muligheter, fordi du ikke ser dem.

 

Dessuten kan du lære mye underveis, mens du venter på at bildet skal "komme". Men det veit du veldig godt Marius. Kua har vel egentlig ikke glemt at den har vært kalv. Du har eksperimentert og knipsa i timevis for å komme dit du er nå. Du har knipsa tusenvis av middelmådige bilder i prosessen. Du veit nok egentlig veldig godt at dette har vært nyttig for deg. Nå har du tydeligvis kommet så langt i dynga at du ikke alltid er nødt til å ta bildet, for å vite hvordan det blir.

 

Men beveg deg over i et nytt motivområde. Da får du nok bruk for å eksperimentere igjen. Håper jeg :) For hvis ikke, kommer du trolig til å stå stille som fotograf.

Synes at previsualisering hadde vært glimrende i den situasjonen du nevner der.. Gå igjennom hvilket perspektiv du ønsker på bildet, hvordan du ønsker at det skal se ut , og deretter stille deg der det er best sjanse for å få tatt det bildet. Det vil stort sett skje ting på en fotballbane, så motiv er det nok av..

Lenke til kommentar
Olympus E-620 + HLD-5 + 25mm + 14-54mm II + 50-200mm SWD

 

eller

 

Sony A-850 + Sigma 50/1,4

 

???? :shrug:

Olympus E-620 + 25mm + 14-54mm IIOG Sony A-850 + 50mm f/1.4

 

Jeg kommer til å beholde det jeg har av Olympus i dag; og vil spe på med en 14-54mm II og en FL-36R. I tillegg vil jeg kjøpe en Canon EOS 5D Mk II (Jeg har det meste av optikken jeg trenger der allerede). Olympus er og blir den beste kombinasjonen av størrelse og ytelse. "FF" gir et annet fotografisk uttrykk en 4/3, så det passer meg å kombinere. Lommeboka er muligens ikke helt enig ;)

Lenke til kommentar

Når skal du kjøpe 5DmkII?

Du er jo datamann, folk betaler deg vell 1K/t svart for å re-installere Windows 98 :ohmy:

 

Jeg holder meg til Oly så lenge jeg går på dagpenger. Staten er kjip, får ikke ekstra til fotoutstyr :!:

 

Begge 450'an ble solgt på noen få timer. Solgte med 620 kit-objektivet og 40-150mm.

Så nå har jeg ingen normalzoom eller telezoom, bare 25mm og Sigma fastoptikk.

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...