Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan man sjekker antall eksponeringer som er tatt - Nikon D700 D300 D200

Dette er sjekk i kamerahuset, ikke hva EXIF viser da flere teller fra 0 ved formatering av minnekortet

Finnes sikkert masse programmer som viser dette, men her ifra IDimager og min DX2

Shutter_counts.bmp

Hel... nr 2 igjen!

Grunnen til at spør er feks ved kjøp av brukt hus, ingen måte å sjekke dette i menyen på kameraet der og da ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Enig der.. men synes det er neeeesten naturlig med 15/21/31/43/77 ? ..

hadde en svart 31 mm i hendene en hel dag, får den ikke ut av hodet.. Men tror jeg prioriterer ei lang ei først..

Den 31`n er en plass i Bodø ..?

Byttelåne litt Tim ? )

Om, jeg sier og skriver om, jeg skulle satsa på Ltd tror jeg at 15-31-70 hadde holdt. Sprangene er ikke større enn at det som regel går greit å trimme litt etterpå. Er ikke fanatisk på å komponere i søkeren.

Vet ikke helt om jeg tør å byttelåne, faren for blomstrende LBA er stor når man først begynner og tafse.

Men det betyr ikke at du ikke kan låne, det er du mer enn velkommen til, så sant du bærer beistene selv.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Enig der.. men synes det er neeeesten naturlig med 15/21/31/43/77 ? ..

hadde en svart 31 mm i hendene en hel dag, får den ikke ut av hodet.. Men tror jeg prioriterer ei lang ei først..

Den 31`n er en plass i Bodø ..?

Byttelåne litt Tim ? )

Om, jeg sier og skriver om, jeg skulle satsa på Ltd tror jeg at 15-31-70 hadde holdt. Sprangene er ikke større enn at det som regel går greit å trimme litt etterpå. Er ikke fanatisk på å komponere i søkeren.

Vet ikke helt om jeg tør å byttelåne, faren for blomstrende LBA er stor når man først begynner og tafse.

Men det betyr ikke at du ikke kan låne, det er du mer enn velkommen til, så sant du bærer beistene selv.

Tenker egentlig på samme måte , har vurdert å legge 21 mm og 360 blitsen ut for potensielt mellomlegg for ei bra tele.. 15 - 43 - 77 , og ei nydelig lita DA*300 f.eks:)

Men så har jeg muligheten til å få kjøpt ei uorginal 400 mm , veldig rimelig.. Og ei 400 orginal på nett..noe dyrere.. og ei oppskrapa 300 A* .. og slik går nu dagan..

Takker for tilbudet om lån Tim, vil prøve alt som kan prøves til våren :)

Har en flokk med havørn like borti her, som setter seg i trærne ganske høyt opp..

Lenke til kommentar
Har en flokk med havørn like borti her, som setter seg i trærne ganske høyt opp..
Hmm. Hvis du får prøve mine rør, så kan jeg prøve "dine" ørn. Kanskje det kunne vært en deal?

Men nå er vi vel på grensa til å kuppe tråden. Vi prates i en annen sammenheng.

Lenke til kommentar
Litt seint, men eg har tatt 12617 bilete sida 15. Mai i år. Det er 1.9 bilder i TIMEN!

Advarsel! De som ikke tåler ærlige meninger og arrogante tenåringer, selv om de ikke er personlig vinklet, ikke les videre!

Er du en av dem, så ikke les videre, jeg mener det.

Ja, så du tror du kan holde deg på hvilepuls uansett hvilke påstander du kommer til å lese?

Vel, du er advart.

Om dere som skryter, informerer eller kringkaster at dere tar så utrolig mange bilder, har dere noen gang tenkt på hva deres formål med fotograferingen er?

Tar du bilder for å ha det morro, er det ingen vits i å lese lengre.

Da er det greit, jeg kjøper gjerne ditt D3x som brevpresse når lukkeren tar kvelden.

Tar du bilder fordi du vil vise hva du kan, vise deg selv hva du kan, bli bedre, gjøre fremskritt, lære nye teknikker, få et godt resultat?

Les.

De som tar bilder i vildens sky hemmer seg selv i sin egen utvikling som fotograf. Hva om dere bruker litt mer tid bak hvert eneste bilde?

Bruker 5min ekstra for å lete etter den beste plassen, motivet og lyset, enn å bare skyte ivei for å håpe på et godt resultat?

Går dere ut med kameraet og håper på et flott resultat, eller vet dere hva dere skal ha, før dere går ut.

Jeg går aldri, ALDRI, ut uten å vite hva målet er, og jeg har som oftest, under de fleste sjangrene, dannet meg et bilde over hvordan resultatet skal bli. Så jobber jeg imot dette. Å gå rundt å skyte for å skyte ser jeg ingen vits i om man er relativ seriøs i hobbyen sin.

Bruk mer tid på hvert bilde, få bilder du er stolt av, og du vil få en bedre fremgang.

Nå er det slik at det ikke er alle som er enige med meg, de færreste er vel det, men for de som har en oppfatning av at jeg ikke prøver på annet enn å lære bort kunnskap og erfaring, så bør dere lese dette og bruke det fornuftig. Når folk spør meg hvordan jeg tar makrobildene mine, svarer jeg at det er fordi jeg så bildet før jeg tok det. jeg visste hva jeg ville ha. Mine 5 beste (De relativt gode ;) ) makrobildene mine er tatt på 4 dager. 2 av de i regn, 1 i vind, og en i steiksol. Jeg brukte 3 timer i en komposthaug for å få det ene bildet av ei flue. Noen vil si det er waste of time, andre vil si ett bilde er dårlig utteling, noe det helt sikkert er, med tanke på at jeg hadde tilgang til fluer 20 cm forran meg, i 3 timer, men poenget er likevell ikke hvor godt man utnytter mulighetene sine, men hva man gir av innsats. Hadde jeg ikke sett for meg bildet jeg ville ha hadde jeg gitt opp etter 5 min, men jeg visste hva jeg ville ha, og jeg fikk det, til slutt, søkk våt.

Om dere andre, og det gjelder de fleste, bruker mer tid på planlegging, visualisering av resultatet, og innsats tror jeg BK'n vil kunne heve seg til nye høyder. Helt ærlig har den mistet litt av gnisten, og det er flere som er enige. Innholdet der er for dårlig, kommentarene er for dårlig, og innsatsen er for dårlig. Om alle er litt mer kritiske til sine egne bilder og prøver litt hardere, så er jeg sikker på at vi alle kan fordoble levetiden på kameraet, fordoble kvaliteten på bildene våre, og halvere antall bilder osm blir lagt ut i uken.

Takk... (Btw, for de som vil komme med noe sarkastisk, kritikk av meninger og innlegg, eller bare være drittsekk, som jeg er enkelte ganger, så tar jeg veldig gjerne imot henvendelser på PM. La oss diskutere saklig for og imot alle de håpløse uttalelsene jeg nettopp har kommet med, så slipper vi ufred ;)

Beklager for eventuelle skrivefeil, Canon er best Nikon er best, orker ikke å gå gjennom med ordboka. )

Lenke til kommentar

Mr. Olsen:

why-so-serious-the-joker-3122768-1024-768.jpg

Why so serious?

Jeg innrømmer at det har blitt en god del unødvendige bilder. Og, ja, jeg tar ofte bilder bare fordi det er gøy uten noe mer avansert begrunnelse enn det. Og det er ofte jeg går ut uten å ane hva jeg skal ta bilde av. Men er likevel ofte akkurat de turene som har gitt meg vellykkede resultater. For plutselig så ser jeg et motiv. Og, ja, jeg skjønner hva du mener med at man ser bildet før man har tatt det. Men om man skal være så seriøs som det du forespeiler hele tiden så forsvinner hele gleden ved foto for min del. Da blir det mer en oppgave man må gjøre enn noe annet. Hvertfall for min del.

Selvsagt prøver jeg meg på noen "seriøse" shoots innimellom jeg også, men for meg er foto en adspredelse mer enn noe annet.

Lære er gøy det også innimellom. Få til nye ting. Men det er ikke der hovedfokuset mitt ligger.

edit: Ser jeg kan virke litt sur her, men det er jeg ikke. Det er ikke sånn innlegget er ment å leses.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Bortsett fra at det kanskje er litt urettferdig å rette denne kraftsalva mot en enkeltperson, så må jeg innrømme at jeg langt på vei er enig i det du sier Marius.

Syns kanskje du er litt for bombastisk, det å eksperimentere litt fritt skader ikke, så lenge man trekker lærdom av eksperimentene. I tillegg kan det slumpe til å komme noe bra ut av mer vild "knipsing".

Men det å legge litt ekstra arbeid i hvert enkelt bilde, det skader absolutt ikke.

Lenke til kommentar

Tok en kjapp utregning her selv, bare for morro skyld. Har tatt 2,31 bilder pr time siden slutten av juni 2006. Selve tallet forteller egentlig ingenting da.

Men dersom jeg sier at jeg har fotografert en del sport (fotball, ski, skiskyting, badminton, rally), så sier tallet nesten seg selv, da antallet pr kamp o.l. fort passerer 1000. Og da fotograferer jeg ikke i vildens sky, men prøver underveis å treffe riktig med utsnitt, autofokus og hva som skjer i bildet.

Jeg er ganske enig med hr Olsen da. Bruk ekstra tid på å finne det rette motivet. Men jeg tar gjerne flere bilder av det ene motivet med forskjellige innstillinger da jeg er langtifra utlært når det gjelder foto. Jeg har selvfølgelig en viss anelse om hva slags innstillinger jeg skal bruke, men innimellom er det helt på jordet, og da er det greit, om muligheten er der, til å variere med innstillingene.

En annen ting som det fort blir bilder av, er når jeg planlegger HDR-bilder. Med flere vinkler av motivet, blir det fort over 30 bilder.

Lenke til kommentar

Tror det ble tatt nitusen-ettellerannet i 2009 (ifølge lightroom anyways) - sannsynligvis godt over halvparten fra div. fester (så ikke akkurat kvalitet over de bildene). Burde bli litt i overkant av 1,1 bilder per time uten at jeg har finregna på det. Enig i at kvalitet > kvantitet though. :)

Lenke til kommentar

I mitt forsvar skal det nemnast at det er mitt fyrste DSLR det er snakk om her, men eg ser absolutt poenget dit. Eg prøver å få meg sjølv til å planlegga meir, men eg må innrømma at eg liker å ta med kamera på ein tur i byggefeltet. Ikkje fordi det nødvendigvis blir nokre bra bilder av det, sjølv om det skjer, men fordi eg syns det er kjekt. Eg liker å ta bilder, eg liker å ta "snapshots" som kanskje ikkje er spesielt planlagde. I motsetting til deg tar eg ikkje makrobilder som er planlagd i månedsvis på forhand, men spontane eksponeringar av augeblikket. Eg liker å få fram stemninga som er der og då, å reflektera mitt syn på verda, det er litt vanskelig å planlegga slike bilder sida du ikkje veit korleis stemninga og augeblikket er før det faktisk er der.

Det skal nemnast at eg fyrer av ein god del unødvendige, tullete og eksperimentelle eksponeringar som ikkje resulterer i noko spesielt.

"Da er det greit, jeg kjøper gjerne ditt D3x som brevpresse når lukkeren tar kvelden."

Eg er, dessverre, berre i besittelse av eit D60 for tida.

Lenke til kommentar
Det finnes tider da det er fint å ha alt planlagt, men tror du mister mye om du alltid har det slik =)

Har så liten tid i hverdagen at jeg har ikke tid til å håpe på gullkornene, tar jeg frem kameraet i morgen er det ikke for å børste støv av lukkeren.

Kanskje derfor det er tatt så lite bilder.

Lenke til kommentar
Btw, ble litt nysgjerrig, hvordan finner jeg ut når jeg kjøpte kameraet? Husker ikke :S Tror det var 15. Mai, tett opptill 17. mai mener jeg å huske.

Noen sikker måte uten å lete frem kvittering? :S

Om du enda har bildene fra første dagen burde det vel ikke være noe problem, iallefall om du stilte klokka da du pakka opp.

Eller må jeg vel nevne at når jeg tenker gjennom det du skrev oppi her, så tenker jeg at du nok har rett i det du mener.

Lenke til kommentar

@ Olsen

Jada, jeg ser poenget ditt og er nesten enig med deg. Jeg tar mange eksponeringer, men det kommer mye av at jeg liker å eksperimentere. Ser jeg er artig vinkel eller godt lys, så prøver jeg å fange det - ikke alltid det går, men av og til. Photowalks er noe jeg liker godt.

Ellers blir det rundt 200~400 bilder hver modellseanse. Likedan hver lørdag natt hvor jeg jobber på et utested. Blir en del til slutt, men det er klart at man kan få en bedre god/dårlig-ratio ved å tenke før man trykker. Dessverre har den digitale alderen ødelagt ganske mye, men jeg har den tankegangen når jeg skyter med analogt - spesielt 120-film.

Leste en blogg for litt siden hvor temaet var fotoseanse og antall bilder. Bloggeren mente at en del fotografer burde prøve seg på å kun ta noen få titallsbilder per seanse siden det er ofte nok til å levere.

Det finnes tider da det er fint å ha alt planlagt, men tror du mister mye om du alltid har det slik =)

Jeppers. (:

Lenke til kommentar

Må si meg enig når det kommer til planleggingen jeg også. Som en slags motpol til det å ta en kvadrillion bilder på en kort ettermiddag: for å lære litt mer om komposisjon og det å se motiver, ble jeg anbefalt å gå en photowalk uten kamera. Jeg har ikke gjort det, men tankegangen har fått meg til å tenke motiv i veldig mange sammenhenger der jeg aldri ville ha tenkt tanken tidligere. Jeg er i alle fall sikker på at jeg har mye mer å hente på det enn å oppgradere utstyret..

Nå er jeg kanskje på 1 bilde per dag i snitt det siste året, så jeg skal vel ikke påstå jeg fyrer alt for mye for kråka.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at man kanskje bør begrense seg litt, men er også enig i at det er viktig å eksperimentere for å utvikle seg.

Det kommer også veldig an på sjangeren man fotograferer. Jeg liker street, men man kan aldri "planlegge" hva folk skal gjøre i byen, så man må nesten bare ta det man får og skyte hvis man ser noe interessant.

Francis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...