Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AI-S 35/1.4 er sikkert veldig bra, men AF-S 35/1.8 + AF-S 50/1.8 er jo to flotte objektiver da. Jeg synes kanskje de er litt tett mhp brennvidde, men for meg er det et poeng å ha få, med betydelig forskjell. Til mitt D40 hadde jeg 24mm 2.8, 50/1.4 og 85/1.8, og jeg skulle gjerne ha bytta 50mm'eren til Sigma 30/1.4, men rakk ikke før det kameraet vandret videre...

Lenke til kommentar
Jeg ser etter lyssterke fastobjektiver til D40-en, men aner ikke hva jeg skal gjøre. AI-S 35/1.4 frister, men den er veldig dyr - spesielt for noe jeg ikke får nytt, uten garantier, og som naturligvis mangler AF og AE. AE bruker jeg jo ikke mye uansett, men jeg tror jeg ville savnet AF.

35/1.8 ser jo liten og søt ut, men jeg usikker på den. Den får så ekstremt blanda resultater i tester osv (ikke at jeg bryr meg så veldig om tester, det er jo stort sett bare nerding uansett). Sigma 30/1.4 ser også fin ut, men den er litt stor, og noe dyrere. Om jeg kjøper 35/1.8 har jeg råd til en AF-S 50/1.4 også. Men den har jeg hørt at har litt dårlig rykte blant enkelte. Og veldig bra blant andre. Argh. Hva skal jeg gjøre?

35mm: Hva får du for under 2000kr egentlig? Jævlig bra optikk for pengene du betaler!

50mm (Møkkaobjektivet) Frynsete rykte blant tosker som forventer astronomisk ytelse på f/1.4. Jeg var i allefall meget fornøyd med min AF-S 50mm f/1.4 i forhold til skarve tre tusen kroner som jeg betalte for et nytt objektiv. Det er ikke spesialglass i slike objektiver nettopp for å holde kostnad nede, men de yter svært bra for det synes nå jeg.

Se på det på en litt annen måte. De aller beste zoomobjektivene når opp mot skarpheten til fastoptikken nettopp med bruk av eksotiske ED/Fluoritt/whateveryoucallit glass og koster... 10-14 000,-

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar

Tim: Du kan jo se hvordan D80 og (hovedsakelig) AF-D 50mm f/1,4 gjør det på konsert her.

Det gjør en grei jobb, men noen D700 er det ikke. Personlig vurderer jeg å skaffe en 85/1.8 i tillegg siden 50 fort blir litt kort hvis ikke jeg står veldig nær. Skulle gjerne hatt noe litt lengre til å få bedre bilder av trommisen.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Har de to første i Silver utgava.. kunne tenkt meg den 31 også i Silver gitt..
Jada, gni det inn, ditt rasshøl.

EDIT: Men for å være litt seriøs, så er det lovlig trangt mellom 31mm til 43mm. Vanskelig å forsvare det med slike priser.

Enig der.. men synes det er neeeesten naturlig med 15/21/31/43/77 ? ..

hadde en svart 31 mm i hendene en hel dag, får den ikke ut av hodet.. Men tror jeg prioriterer ei lang ei først..

Den 31`n er en plass i Bodø ..?

Byttelåne litt Tim ? )

Endret av Mundus
Lenke til kommentar
Litt seint, men eg har tatt 12617 bilete sida 15. Mai i år. Det er 1.9 bilder i TIMEN!

Jeg har tatt 11 148 bilder siden jeg fikk 5DII midt november + litt med 400D og 5D.

Eg bøyer meg i støvet.

Om eg har forstått rett jobber vel du som fotograf, det forandrer litt.

Hehe, ja, det er en stor grunn til at jeg har tatt så mange bilder. Tvilsomt at jeg hadde vært på det tallet om jeg kun tok i ny og ne som en hobby.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...