Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som vet hvordan man sjekker antall eksponeringer som er tatt - Nikon D700 D300 D200
Google ga dette.

IrfanView ser også ut til å kunne vise dette, det betyr vel at alle EXIF-viewere som kan vise (alle) Maker Notes for Nikon duger. F.eks. denne.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan man sjekker antall eksponeringer som er tatt - Nikon D700 D300 D200
Google ga dette.

IrfanView ser også ut til å kunne vise dette, det betyr vel at alle EXIF-viewere som kan vise (alle) Maker Notes for Nikon duger. F.eks. denne.

Genialt, jeg klarte faktisk å finne det ved å trykke på 'vis all bildeinfo' under ett bilde jeg hadde lagt inn på foto.no :D

Opanda eller IrfanView klarte derimot ikke å vise det :hmm:

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Dette er sjekk i kamerahuset, ikke hva EXIF viser da flere teller fra 0 ved formatering av minnekortet

Finnes sikkert masse programmer som viser dette, men her ifra IDimager og min DX2

Shutter_counts.bmp

Hel... nr 2 igjen!

Endret av arela
Lenke til kommentar
Fra spøk til alvor så er en printer ganske så "snill". Den gjør det du ber den om - så lenge du har kontroll på tingene du gjør.

Den stiller ingen krav om at du vet hva du gjør.

/fjernt relatert:

Har lekt litt med tanken av og til om å begynne på designet av et nytt programmeringsspråk / -paradigme: intensjonsbasert programmering. Men så kommer jeg på at jeg har jo Perl.

Lenke til kommentar

Printere - spesielt billige printere - gjør ingenting som det skal, uansett hvor mye du vet. Det er jo helt random. Har printet ett bilde, for så og prøve å printe enda rett etterpå, med akkurat samme instillinger, og får såkart bare en rar lyd,error og ødelagt ark.

Vant denne printeren på akam forresten. Damn you akam.

Lenke til kommentar

Why I believe some stupid fucks shouldn't use computers at all. :p

Fra spøk til alvor så er en printer ganske så "snill". Den gjør det du ber den om - så lenge du har kontroll på tingene du gjør.

Tøv! Printere inneholder på generelt grunnlag en drøss med mekaniske komponenter av lavest mulig kvalitet og de er derfor ustanselig utsatt for de underligste former for feil.

"Paperjam in lower tray" betyr intet mindre enn en smertefull forstoppelse og når det av en eller annen grunn blir for mye for maskinene så blinker meldingen "call service!" på skjermen. Printerne er rett og slett de eneste maskinene i et nettverk som må få direktenummeret til servicefirmaet påklistret på toppen for om mulig å hindre brukerne i å sparke dem i filler når de stiller i stand hel**te! :D

Lenke til kommentar

Blablabla! Hold dere til pek-og-klikk-kameraene deres...... Å klage på HP (Håpløse Produkter) til 800,- gir meg først og fremst assosiasjoner om EF-S 18-55mm Non-IS. :yucky::roll::p

Jeg omgås daglig Epson 7600, 9600 og 9800-printere på jobb og Epson 3800 og Canon MP-970 på hjemmefronten samt diverse laserskrivere. De eneste feilmeldingene jeg får er tomt blekk eller papir. Shut up. :p

Lenke til kommentar
Opanda eller IrfanView klarte derimot ikke å vise det :hmm:
Irfanview v4.23 viser det i alle fall hos meg (Total Pictures).

Jeg klarte å finne det når jeg åpner NEF-filen i Irfanview, men jpeg-filen eksportert i Lightroom klarer den ikke å lese det fra. scriptet som leser ut exif fra bildene på foto.no klarte å vise det fra jpeg-filen, da heter det ikke Total Pictures, men ImageNumber.

Lenke til kommentar
Rimelig og lysterkt konsertobjektiv til Nikon?

Har ei fotovenninde som lurer på dette. Tenker at Akam sin felles visdom er større enn min når det gjelder Nikon.

Nikon AF Nikkor 85mm f/1.8D https://prisguiden.no/product.php?product...iew=productinfo

Pris på bruktmarkedet fra ca 2000.- kr

Med denne, som er kort tele på DX, får man litt arbeidsavstand. Dette er praktisk når man ikke kommer nært nok til å bruke 50mm

Endret av Napoleon XIV
Lenke til kommentar
Rimelig og lysterkt konsertobjektiv til Nikon?

Har ei fotovenninde som lurer på dette. Tenker at Akam sin felles visdom er større enn min når det gjelder Nikon.

Hvilket kamera, ønsket brennvidde og budsjett? 50mm f/1.8 er jo billig, og kan fungere fint på intime konsertscener med cropkamera. 85mm f/1.8 er også en klassiker, noe dyrere men også en del bedre optisk. AF-S 50mm f/1.4 er også et fint objektiv, hvis budsjettet tillater...
Lenke til kommentar
Spørs vel litt om hvilken brennvidde man vil ha? Om man greier seg med manuelfokus er vel Samyang/Bower/Vivitar 85 f/1.4 noe av det med mest lysstyrke per krone/dollar.

Det er vel egentlig ingen andre enn nostalgiske akamister som nøyer seg med manuell fokus, så å anbefale det til vanlige mennesker er litt stretch. Selv om det er fin måte å showe off hvor mye man vet om obskure objektiver som ikke engang selges i norge (?)

85 1,8 og 50 1,8 - som på alle andre kamera merker er nok å anbefale tenker jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...