Eirik Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 ET!, ikke et alternativ for oss som faktisk får window til Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Uff. OS-elitisme. Nogood. La folk bruke det de vil. Og hvorfor kan ikke Apple-folk holde kjeft? Apple-frelsing er faktisk enda mer irriterende enn påtrengende mormonere. </rant> Over til viktigere ting. Er det noen her som har erfaringer med å rense speil? Altså speil i kameraer. Har fått masse drit på mitt, som ikke blåsedingsen som lager rare lyder tar seg av. Ser ut som det er en del på prisma også. Såpass mye at det blir litt distraherende når jeg ser i søkeren. Er det noe det nytter å ta vekk på egenhånd eller kommer jeg bare til å føkke opp alt sammen? Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Lagt ut nytt bilde i BK for interesserte. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Uff. OS-elitisme. Nogood. La folk bruke det de vil. Og hvorfor kan ikke Apple-folk holde kjeft? Apple-frelsing er faktisk enda mer irriterende enn påtrengende mormonere. </rant> Nesh, jeg liker begge jeg, men litt uskyldig bitching må da være tillatt? Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Jeg har brukt alle de store (Windows, OS X og GNU/Linux) over lengre tid og kan si at alle har egenskaper som jeg liker. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Hjelper veldig for å avreager ved å kjøre en spiker gjennom skiten, for så å skaffe seg noe skikkelig uten Windows OS på. Og henge den opp på veggen,til allmenn beskuelse Lenke til kommentar
ET! Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Hehe, wahboom og fanboykrigen var i gang. Neida sikkert noe godt i alle (det sies vel om folk og), jeg var lei av å flikke rundt på koden for å få ting til å virke, så jeg skaffet meg en Mac. Må vel leve opp til fordommene som jernevasket macpusher Mac er håpløst når det kommer til spill og 3D. (irriterer meg grønn på at shockwave spill ikke fungerer siden mange krever xtra havoc physics engine, noe som bare ikke vil virke uansett hva en prøver på.) Lenke til kommentar
Kris Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Jeg prøvde å sette inn et Lexar 8gb SD kort inn i mitt D300s, men får bare error. Andre SD-kort funker. Noen som vet hva som kan være feil? Kortet funker med D80. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Over til viktigere ting. Er det noen her som har erfaringer med å rense speil? Altså speil i kameraer. Har fått masse drit på mitt, som ikke blåsedingsen som lager rare lyder tar seg av. Ser ut som det er en del på prisma også. Såpass mye at det blir litt distraherende når jeg ser i søkeren. Er det noe det nytter å ta vekk på egenhånd eller kommer jeg bare til å føkke opp alt sammen? Null erfaring med SLR-speil, men leste en plass at man ikke burde berøre dem med større kraft enn man vill brukt på sitt eget øye... Her er en mulig nyttig link: http://www.ehow.com/video_5538694_clean-sl...ra-mirrors.html Hvis det er OM-1, kan denne også være kjekk å vite om: http://www.kyphoto.com/classics/seal/Olympus_OM-1n_OM1.pdf Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Fikk opp pop up om spørreskjema for å "hjelpe til å gjøre dette nettstedet bedre" - hvordan hjelper det akam å bli å vite om mine shopping vaner ? Hvor ofte jeg går på skobutikk osv? =D Herlicht. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Fikk opp pop up om spørreskjema for å "hjelpe til å gjøre dette nettstedet bedre" - hvordan hjelper det akam å bli å vite om mine shopping vaner ? Hvor ofte jeg går på skobutikk osv? =D Herlicht. Mer info om handlevaner til lesere -> Større (dyrere), flere reklamekampanjer i form av bannere osv -> mer penger til drift av side Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Er vel heller prisguiden som ønsker å vite. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) Tips til hvordan man enkelt og greit kan få kustus på bildesamlingen? Tenker da på organisering, mappestruktur, men også hvilken raw converter, samt bilderedigeringsprogram som er greiest å bruke. Olympus Master synes jeg er litt slitsomt, samt LR2 er "litt for mye" for min smak, noen som har et program som tar både JPEG og RAW og er enkelt, greit og lett i bruk? Endret 10. januar 2010 av Xtra Lenke til kommentar
bareanton Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Tips til hvordan man enkelt og greit kan få kustus på bildesamlingen? Tenker da på organisering, mappestruktur, men også hvilken raw converter, samt bilderedigeringsprogram som er greiest å bruke. Olympus Master synes jeg er litt slitsomt, samt LR2 er "litt for mye" for min smak, noen som har et program som tar både JPEG og RAW og er enkelt, greit og lett i bruk? Jeg bruker FastStone Image Viewer. som mappebrowser. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 Tips til hvordan man enkelt og greit kan få kustus på bildesamlingen? Tenker da på organisering, mappestruktur, men også hvilken raw converter, samt bilderedigeringsprogram som er greiest å bruke. Olympus Master synes jeg er litt slitsomt, samt LR2 er "litt for mye" for min smak, noen som har et program som tar både JPEG og RAW og er enkelt, greit og lett i bruk? Kan godt være mange er uenig (Shock) og har andre måter, men jeg kan fortelle hva jeg gjør. Mappen "Foto" er den hellige gral. Der ligger alt fra arkiv nr 2 (Nr 1 er gamle bilder, fordelt på 2 HDD'er) Under "Foto" finner du flere mapper, hovedsaklig tema-basert. Nå har jeg mappene "Makro", "Landskap", "Portrett", "Oppdrag", osv, alle sjangerene jeg har tatt. Jeg har også en mappe som heter "Prosess 1". Det er mappen jeg laster inn nye bilder til. Der ligger de helt til jeg har redigert de beste. Jeg lager da 4 mapper (6 om det er mapper under "oppdrag") Disse mappene heter "NEF", "TIF", "JPG", "JGP Red" NEF - Orginalfilene TIF - Redigerte filer i TIF-format JPG - JPG-bildene fra kameraet (Tar RAW + JPG) JPG Red - Redigerte JPG-filer. Disse er helt ferdige og kan lastes opp på web, nettsider osv. Ved oppdrag har jeg også en mappe som heter "JPG visning" og "JPG red visning" JPG visning - De bildene jeg har plukket ut til oppdragsgiver som vedkommende får plukke ut ifra. Disse bildene er de beste av JPG bildene fra kameraet. Disse sender jeg til oppdragsgiver, får tilbake filnavnet på bildene han ønsker redigering på. I en skriftlig kontrakt er det spesifisert at disse mottatte filene skal slettes etter tilbakemelding, for å sikre at uredigerte bilder ikke kommer på avveie. JPG Red visning - De få bildene oppdragsgiver har valgt ut, ferdig redigert. Skal oppdragsgiver har store filer heter mappen "TIF Red visning" Kanskje litt kronglete for noen, men for meg funker dette. Jeg bruker vanlig Windows mappevisning, syns det fungerer. Ang redigering har jeg to program. Til makrobilder bruekr jeg Nikon NX, fordi ALLE makrobildene mine redigert i PS RAWkonverter får magentastikk, og skal jeg korrigere det blir det grønnstikk, uansett! De aller fleste andre bilder blir redigert i PS RAWkonverter. Mellom RAW-konverteren og PS blir bildene lagret, så jeg kan gå tilbake til den "orgianle" TIF-fila senere uten å utføre ny konvertering. (Er dårlig på å bruke EXP-fila. Fikk du svar? Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Du har ikke vurdert å kjøre på DNG-filer da, Marius? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 Hvor kom den ifra? Har GND (Gradert Gråfilter) men har aldri brukt det. 1.000,- rett ut vinduet. Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Prøv å selg det på finn. Der er det jo vanlig å ta det samme som man betalte, eller gjerne litt ekstra. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) Takker for tips/svar, begge to! Problemet er at jeg har bilder fra mitt gamle kamera, bilder fra andre og bilder fra speilrefleksen som jeg ikke tenker å blande. Jeg finner nok ut av det etter hvert.. Hadde en fin tur ute i snøen i dag og fikk tatt en del bilder (ca 130), men jeg er ikke alltid like god på eksponeringen, ei heller å sjekke histogrammet (note to self: GJØR DET!) etter bildene er tatt. Resultatet ble en del "clipping" av piksler, da var det mest himmelen som "forsvant". Noen tips for hvordan man skal eksponere riktig der og da, samt hvordan det kan fikses litt på i redigeringsprogrammer? Eksempelbilde: (dette er ikke det verste, men de ser omtrent slik ut, i varierende grad, de bildene jeg ikke fikk til skikkelig) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Endret 10. januar 2010 av Xtra Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 10. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2010 Lag deg 3 mapper: Foto gammel, foto kompakt, foto dslr (?) Ingen, og da mener jeg INGEN hadde klart å fått perfekt eksponering når sora står rett imot slik som der, i en eksponering. Eneste tispet er å ikke brenne ut noe, men når du står med sola i trynet er det umulig. Eneste er å bruke histogrammet og prioritere hva du vil skal være rett eksponert, evt vend deg med ryggen mot sola. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå