Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da var endelig alle bildene over på en Drobo med hittil 3 disker, så hvis de blir borte nå fortjener jeg det :)

(bortsett fra hvis det brenner da, bør nok ha en disk et annet sted og)

En disk på et annet sted er lurt – både av hensyn til brann/tyveri etc. og faren for at du selv skal gjøre en tabbe; du er ille ute om backupen synkroniseres automatisk med originalen, og du ved et uhell sletter originalen.

Lenke til kommentar
Da var endelig alle bildene over på en Drobo med hittil 3 disker, så hvis de blir borte nå fortjener jeg det :)

(bortsett fra hvis det brenner da, bør nok ha en disk et annet sted og)

En disk på et annet sted er lurt – både av hensyn til brann/tyveri etc. og faren for at du selv skal gjøre en tabbe; du er ille ute om backupen synkroniseres automatisk med originalen, og du ved et uhell sletter originalen.

Kjører selv server med hotswap disker (hver disk ligger i området 750GB-1.5TB parvis med Raid1). Tar backup til eksterne disker med jevne mellomrom, en utgave har jeg hjemme koblet fra, og en utgave på jobb låst i skap.

Edit:

Hotswap brukes grunnet mindre pes når en disk ryker (skjer med jevne mellomrom). Enkelt å bytte defekt disk.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Aperture falt nettopp ganske mange hakk i anseelse her. Har reinstallert Mac OS på iMacen, og etter å ha kopiert tilbake biblioteket får jeg en herlig beskjed om at «Aperture could not open this library» og en klage på permissions (som var satt helt korrekt).

Løsning: importere prosjekter, smart albums etc. inn i et nytt bibliotek. Er jo bare å la den koke i en times tid for å få det gjort, men burde ikke være nødvendig.

Lenke til kommentar
Oi. Bra argumenter for Olympus 150mm f/2 - 18000 (produktguiden)!

joda, men den virker jo ikke på kameraer folk bruker ;)

Jeg tror det var noe om at Canon og Nikon ikke ville gå over til 4/3-fatning fordi de mente det var fint med litt vignettering på APS-C, og så tåler ikke sensorene så skarp optikk, det ødelegger dem.

:p

Lenke til kommentar

Du må jo selvfølgelig omregne fargerommet (legge ved fargeprofil i bildefilen) til sRGB når du skal legge det ut på nettet. Forøvrig er det kun Safari som har fungerende fargestyring. Firefox sliter for tiden med bugs*.

* 3.5.6 har en bug som gjør at du må du gjøre om følgende for at fargestyringen skal fungere:

- Skriv inn about:config i adresselinjen

- Søk på gfx

- gfx.color_management.display.profile > endre denne til filbanen for skjermprofilen din.

- gfx.color_management.mode > endre verdien til 1.

Lenke til kommentar

Jobber alltid med AdobeRGB, men konverterer alltid til sRGB når jeg publiserer til web. Har forøvrig aldri hatt noen problem rundt denne konverteringen; _men_ jeg legger alltid med sRGB profilen i bildet samt benytter Adobe Photoshop CS4 for konverteringen.

Lenke til kommentar

Ispigger.. jeg var jo i Oslo og tenkte at jeg skulle kjøpe meg ispigger til Manfrottostativet mitt mens jeg var der. Men det var jo ikke snø i Oslo da, så det var ikke noe de tenkte på å ha i butikkene sine..

Løsningen ble som alltid nettet. På natur og fritid hadde de det inne, de tok 25 kr ekstra i frakt, og jeg fikk det på noen få dager i postkassa.

Men over til hovedproblemet. Hva skal jeg se etter når det er sånn at etter at jeg har tømt bildene fra 7D's minnekort vha Bridge så lukker alltid programmet seg (3 ggr har det blitt blåskjerm) når jeg prøver å åpne bildet, og jeg må sende en slik feilmelding til Microsoft. Når jeg starter Bridge igjen så fungerer det som det skal. Jeg har søkt etter oppdateringer og har det nyeste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...