Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Går ann å bruke D700 i FX modus med DX objektiv på, men blir en del vignettering *lete etter eksempelbilde*

Joda, men D700 har jo også en dedikert modus for DX-optikk, ikke sant? Da skal det altså oppføre seg som et DX-kamera med en del færre Mp. Eller??

-Lazy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Faen! Via en kompis i utlandet kan jeg få en lovlig og skvett ny Canon EF 200mm f2.0L IS USM fra en respektert forhandler til ca 31000,-, dvs ca 21000,- billigere enn hos Japan Photo, men jeg klarer det bare ikke. Jeg har pengene, men jeg klaarer ikke å ta steget og bruke dem på dette. Faen!

PS! Registrerer at Japan Photo anbefaler et 72mm filter til dette objektivet. Yeahright...

Jeg ville kjøpt det på stedet!

Francis

Lenke til kommentar
Den BBC-serien som begynte på NRK i kveld får meg til å tenke.

Om 90 % av alle i verden døde, hva hadde folket gjort?

Jeg hadde skaffet meg våpen, langt fra umulig å skaffe. Så hadde jeg skaffet mat, drivstoff og snus. Så hadde jeg tømt polet for god whisky. Og så hadde jeg funnet meg en gård. :)

Det høres ut som en veldig god plan. Jeg ville gjort omtrent nøyaktig det samme. Kanskje bortsett fra det snus-opplegget. Hadde heller tatt med betydelige mengder kaffe. :D

Lenke til kommentar

Om 90% dør og du ikke har noe som er verdt å stjele trenger du ikke bruke knappe ressurser på våpen – blir ikke kamp om plassen, akkurat. ;) Men det viser seg i disse tider med sviktende tog- og flyforbindelser at Land Cruiser V8 med kjetting*, rikelig med ved og en god spade er et godt alternativ til café latte og trikk i en del tilfeller.

*Var helt uforståelig glatt i går kveld, mange som ikke burde vært ute – kjekt med bil der du ikke trenger å trykke på gasspedalen når du drar folk opp av grøfta.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar
Går ann å bruke D700 i FX modus med DX objektiv på, men blir en del vignettering *lete etter eksempelbilde*

Joda, men D700 har jo også en dedikert modus for DX-optikk, ikke sant? Da skal det altså oppføre seg som et DX-kamera med en del færre Mp. Eller??

Hadde ikke trodd noe annet siden den er så lik D3 på alle andre områder.

Jeg har brukt DX-optikk mye på FX, men jeg holder meg unna DX-modus med zoom-objektiver. Likte veldig godt å bruke Nikkor 17-55/2.8 på D3.

Lenke til kommentar
Den BBC-serien som begynte på NRK i kveld får meg til å tenke.

Om 90 % av alle i verden døde, hva hadde folket gjort?

Jeg hadde skaffet meg våpen, langt fra umulig å skaffe. Så hadde jeg skaffet mat, drivstoff og snus. Så hadde jeg tømt polet for god whisky. Og så hadde jeg funnet meg en gård. :)

Hva slags serie er dette? Har ikke TV/NRK e.l. Har kun "The interwebs" :)

Jeg har lenge ventet på "noe stort" skal skje, men det skjer jo aldri. Jeg trudde en H5N1-mutant skulle bli det store for 5-6 år siden, men det var bare en liten fis. H1N1 var også en stor skuffelse. Får håpe på en stor steinklump fra rommet. :yes:

Planeten trenger en skikkelig "1349-pandemi"...

Hva kan man gjøre?

Jeg ville satt meg i god stolen og kooosst meg mens jeg så verdenssamfunnet gå ned i dass på CNN :!:

Lenke til kommentar

Den fungerer ganske OK fra 25mm og opp til 55mm. Samme med Tamron 10-24mm som er beregnet på 1.5/6 brikker. Fungerer OK fra 13mm og oppover til 24 på mitt 1Ds MkIII/5D MkII. Optimal skarphet etc er det langt fra, men det fungerer da.

Det rare er at Tamron 10-24mm er dedikert til mindre sensorer, men har likevel EF-feste fremfor EF-S-feste... i metall til og med!

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar
Ser det problemet, Mundus. Reguleringer er bra, det ivaretar mattrygghet og folkehelse. MEN: Dette har gått over alle støvleskaft, imho. Det ser ut til at fornuft og bondevett har tatt langtidsferie. Hva er vel bedre enn å kjøpe nykokte reker eller nytrukket fisk over båtripa?

-Lazy

Det har aldri (nær nok, i alle fall) vært laget hverken lover eller forskrifter som ikke har forsøkt å løse et problem. Problemet er kyniske folk som er villig til å tjene penger på å sette andres liv og helse i fare. Desverre er medusinen nesten like giftig som sykdommen ...

Lenke til kommentar
Jeg har brukt DX-optikk mye på FX, men jeg holder meg unna DX-modus med zoom-objektiver. Likte veldig godt å bruke Nikkor 17-55/2.8 på D3.

Hvorfor?????

-Lazy

Fordi jeg hadde den tilgjengelig og hadde ikke andre objektiver mellom 30 og 70 i FX-format.

Lenke til kommentar
Det høres ut som en veldig god plan. Jeg ville gjort omtrent nøyaktig det samme. Kanskje bortsett fra det snus-opplegget. Hadde heller tatt med betydelige mengder kaffe. :D

Kaffe hadde jeg nok også hentet, ja.

Om 90% dør og du ikke har noe som er verdt å stjele trenger du ikke bruke knappe ressurser på våpen – blir ikke kamp om plassen, akkurat. ;) Men det viser seg i disse tider med sviktende tog- og flyforbindelser at Land Cruiser V8 med kjetting*, rikelig med ved og en god spade er et godt alternativ til café latte og trikk i en del tilfeller.

Folk vil alltid være ute etter å eie, å ha. Det vil komme nye maktstrukturer i samfunnet, gjenger vil nok danne seg, selv på mindre steder. Samfunnet i hypotesen er lovløst, det vil ikke være trygt, og våpen vil være svært nyttige, om ikke annet vil de være nyttige til jakt eller slakt (lyst til å slakte en ku med ei øks?). Depotene til heimevernet vil nok også være en god ide, spesielt siden det f.eks. ikke virker som noe sjakktrekk å jakte elg med MP5 eller pistol. :p

Land Cruiser hadde nok jeg også vurdert.

Hva slags serie er dette? Har ikke TV/NRK e.l. Har kun "The interwebs" :)

Survivors, produsert av BBC.

Hva kan man gjøre?

Jeg ville satt meg i god stolen og kooosst meg mens jeg så verdenssamfunnet gå ned i dass på CNN :!:

Tror ikke CNN klarer å holde seg gående med 1/10 av den opprinnelige staben, jeg tror strengt tatt det blir vanskelig å holde liv i elektrisitet, vann etc. Vannkraftverk vil nok fortsette å gå en stund, men til slutt vil også de stoppe opp (det samme vil gjelde for vinnkraft, i mindre grad for gass, olje og kullkraft, atomkraft kan nok holde lenge, men det er et åpent spørsmål).

Om 9/10 mennesker dør får vi håpe at noen med vett og rettferdighetssans finner våpnene, og ikke hensynsløse jævler som vil kontrollere..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...