Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Artig diskusjon.

Bare for å bli ferdig med grandisen, den smaker som passepartout som har passert "Best før". Jeg anbefaler sterkt "Pizza Originale", suverent best av variantene fra frysedisken.

Når det gjelder sjømat så må jeg si jeg synes inderlig synd på en del av mine ærede medforumister. Ja, det er ofte et problem å få tak i skikkelige råvarer her i landet, et paradoks med våre tradisjoner og kystnære beliggenhet. Men godt tilberedt sjømat basert på gode råvarer er uslåelig, både på smak og ikke minst med tanke på helsegevinsten et rimelig inntak gir. Jeg nyter både biff, kjøttdeigretter, pinnekjøtt og flesk, men et kosthold uten fisk og skalldyr er helt utenkelig. Legg fordommene til side og forsøk f.eks. et besøk på en skikkelig god fiskerestaurant eller ta et lite dykk i kokeboka og få råd og sikkelig gode råvarer hos en velrenomert fiskehandler. En del større supermarkeder har faktisk gode fiskedisker. og godt behandlede frysevarer kan være et meget godt alternativ.

Får vel nevne at jeg jobber i en statlig bedrift som jobber med sjømatforskning, men det er vel mer en tilfeldighet at jeg havnet der, hadde lært å sette pris på havets delikatesser fra jeg var smågutt.

-Lazy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og da har jeg vært ute og tatt landskapsbilder ved kysten her i kulde og vind samt høy luftfuktighet. Det var litt kjølig skal jeg være ærlig...

Jeg ga meg da jeg ikke følte om jeg trykket på utløseren eller noen av de andre knappene ved siden av.

Endret av W202
Lenke til kommentar
Artig diskusjon.

Bare for å bli ferdig med grandisen, den smaker som passepartout som har passert "Best før". Jeg anbefaler sterkt "Pizza Originale", suverent best av variantene fra frysedisken.

Når det gjelder sjømat så må jeg si jeg synes inderlig synd på en del av mine ærede medforumister. Ja, det er ofte et problem å få tak i skikkelige råvarer her i landet, et paradoks med våre tradisjoner og kystnære beliggenhet. Men godt tilberedt sjømat basert på gode råvarer er uslåelig, både på smak og ikke minst med tanke på helsegevinsten et rimelig inntak gir. Jeg nyter både biff, kjøttdeigretter, pinnekjøtt og flesk, men et kosthold uten fisk og skalldyr er helt utenkelig. Legg fordommene til side og forsøk f.eks. et besøk på en skikkelig god fiskerestaurant eller ta et lite dykk i kokeboka og få råd og sikkelig gode råvarer hos en velrenomert fiskehandler. En del større supermarkeder har faktisk gode fiskedisker. og godt behandlede frysevarer kan være et meget godt alternativ.

Får vel nevne at jeg jobber i en statlig bedrift som jobber med sjømatforskning, men det er vel mer en tilfeldighet at jeg havnet der, hadde lært å sette pris på havets delikatesser fra jeg var smågutt.

-Lazy

Vedr tilgang på råvarer ... Jeg bor så nær havet, at jeg blir nesten våt på beina ved flo sjø, på romsdalskysten. Sjøl her er det vanskelig å få tilgang på fersk vare.. Kona mi jobber på kjøkkenet ved ett sykehjem, så nær sjøen at det er saltlake på vindua.. men får ikke kjøpe fisk lokalt.. Strengt forbudt å kjøpe av den lokale pensjonisten som kommer inn med 50 kilo prima vare, fordi HAN har ikke internkontroll rutiner på plass, ergo er fisken han har farlig. Pr def.

For private er det faktisk slik at det enkleste er å kjøpe av fiskere som kommer hjem fra Barentshavet , og har med seg noen kilo for å spe på hyra.

Det er forøvrig få norske fiskere igjen , stort sett fiskere fra Polen som er på norske båter nå...

Ikke klag , vi har vel oss selv å takke.. Om noen år har vi ikke fisk levert fra norske båter, ikke har vi bønder som produserer hverken melk eller kjøtt..

Alt for at vi skal ha det litt billigere.. hele tiden...

Lenke til kommentar

Ser det problemet, Mundus. Reguleringer er bra, det ivaretar mattrygghet og folkehelse. MEN: Dette har gått over alle støvleskaft, imho. Det ser ut til at fornuft og bondevett har tatt langtidsferie. Hva er vel bedre enn å kjøpe nykokte reker eller nytrukket fisk over båtripa?

-Lazy

Lenke til kommentar

Mundus, det er ikke noe nytt problem. Vi slet med det samme når jeg var på Rødbergodden fort tidlig på 80-tallet. Det tok lang tid for stuerten fikk lov til å kjøpe fersk fisk av noen menige som dro ut og fisket ... Han fikk lov til slutt; og da ble det for en gangs skyld servert god fisk i forsvaret :D Kantine-dama var ikke like blid; det ble ikke solgt mange karbonade-smørbrød den kvelden.

Lenke til kommentar
Ser det problemet, Mundus. Reguleringer er bra, det ivaretar mattrygghet og folkehelse. MEN: Dette har gått over alle støvleskaft, imho. Det ser ut til at fornuft og bondevett har tatt langtidsferie. Hva er vel bedre enn å kjøpe nykokte reker eller nytrukket fisk over båtripa?

-Lazy

Jeg tror det er der det starter..vi skal regulere alt mulig.. det skal være 100 % Ufarlig... For ungdom som vokser opp er det ingenting mellom de Eu- regulerte -og godkjente lekestativene innpakka i tjukk polstring, og det å hoppe fra en fjellvegg med en sekk på ryggen..

Maten skal være ufarlig når det gjelder bakterier og denslags..

Men matsminke er tillatt! Jøss ja.. det er klart.. EU har sagt at det er .. ikke bra , men lovlig.

Til Pentaxianertreffet i vår, har jeg planlagt å kjøpe ferdigrenska krabbe. Av en pensjonist som rensker for hand. Jeg håper ikke Eu kommer og tar meg, iallefall ikke før jeg er mett. Men rekene tror jeg er Eu-godkjent.

Lenke til kommentar

Faen! Via en kompis i utlandet kan jeg få en lovlig og skvett ny Canon EF 200mm f2.0L IS USM fra en respektert forhandler til ca 31000,-, dvs ca 21000,- billigere enn hos Japan Photo, men jeg klarer det bare ikke. Jeg har pengene, men jeg klaarer ikke å ta steget og bruke dem på dette. Faen!

PS! Registrerer at Japan Photo anbefaler et 72mm filter til dette objektivet. Yeahright...

Lenke til kommentar
Faen! Via en kompis i utlandet kan jeg få en lovlig og skvett ny Canon EF 200mm f2.0L IS USM fra en respektert forhandler til ca 31000,-, dvs ca 21000,- billigere enn hos Japan Photo, men jeg klarer det bare ikke. Jeg har pengene, men jeg klaarer ikke å ta steget og bruke dem på dette. Faen!

PS! Registrerer at Japan Photo anbefaler et 72mm filter til dette objektivet. Yeahright...

Da kjøper du EF 135mm f/2L og tar tre skritt fram, eller cropper tilsvarende ;)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Spørsmål: Jeg trives godt med mitt cropkamera (D300), men det er jo for tiden mye snakk om FF. Mulig det er så fortreffelig som enkelte hevder, har lyst til å prøve. Tenker at siden f.eks. D700 settes i DXmodus når et DX-objektiv monteres så kan man få det beste fra begge systemer. Men blir det bra nok med det markert lavere antall Megapiksler? Bør man vente til det kommer en modell med sånn ca 16-18 Mp? Er det ellers noe som halter i dette resonementet?

-Lazy

Lenke til kommentar

Kjøp det, og rettferdiggjør kjøpet med at du kan selge det igjen uten tap om det skulle bli nødvendig.

Lenke til kommentar
Spørsmål: Jeg trives godt med mitt cropkamera (D300), men det er jo for tiden mye snakk om FF. Mulig det er så fortreffelig som enkelte hevder, har lyst til å prøve. Tenker at siden f.eks. D700 settes i DXmodus når et DX-objektiv monteres så kan man få det beste fra begge systemer. Men blir det bra nok med det markert lavere antall Megapiksler? Bør man vente til det kommer en modell med sånn ca 16-18 Mp? Er det ellers noe som halter i dette resonementet?

-Lazy

Går ann å bruke D700 i FX modus med DX objektiv på, men blir en del vignettering *lete etter eksempelbilde*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...