Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan er det egentlig med reklamasjonsrett på batterier? Jeg har en to år gammel iPod touch som har et batteri som er lei av livet. Det holder kanskje to timer med mp3-spilling og kanskje to dager i standby hvis jeg ikke bruker den i det hele tatt. Er dette en reklamasjonssak? Det er jo ikke akkurat som om jeg kan bytte batteriet selv (fint design har sine ulemper...)

Om ikke Apple har endret på garantien sin, så er du på egenhånd etter 18 mnd.

Lenke til kommentar
Til skalldyr drikker man, ØL.

Mundus kjøper sikkert inn rikelig med majones og, da slipper du grønnsaker som du heller ikke liker. Særing :p

Øl er bra. En god hvitvin til å skylle ned rekene funger også godt.

Men majones ødelegger alt (Ja, jeg er sær ;) )

Om du har lyst, så syns jeg du skal slenge deg med.

Det tror jeg at jeg skal prøve å få til.

Lenke til kommentar
Hvordan er det egentlig med reklamasjonsrett på batterier? Jeg har en to år gammel iPod touch som har et batteri som er lei av livet. Det holder kanskje to timer med mp3-spilling og kanskje to dager i standby hvis jeg ikke bruker den i det hele tatt. Er dette en reklamasjonssak? Det er jo ikke akkurat som om jeg kan bytte batteriet selv (fint design har sine ulemper...)

Jeg ville prøvd - normale bærbare med sine utbyttbare fikk 2 år, ettersom du ikke kan bytte selv så kan ting tale for at den må vurderes på lik linje med resten av varen - men skal du ha skikkelig svar på dette, så spør du heller i forbrukerrett delen her.

Batterier er vell forbruksvare og de har maks antall med ladesykluser før de begynner å svekkes.

Nå er det strengt tatt ikke noe som heter det rettslig sett, hva har det med saken å gjøre? :)

Lenke til kommentar

Fra Apple;

** Oppladbare batterier kan lades kun et begrenset antall ganger, og det kan hende at de til slutt må byttes ut (besøk www.apple.com/no/support/ipod/service/battery). Batteribrukstiden og antall ladinger varierer avhengig av bruk og innstillinger. Du finner mer informasjon på www.apple.com/no/batteries.

http://www.apple.com/no/support/ipod/service/prices/#norway

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar
Batterier er vell forbruksvare og de har maks antall med ladesykluser før de begynner å svekkes.

Ja, men en forbruksvare som er umulig å bytte ut selv?

Om ikke Apple har endret på garantien sin, så er du på egenhånd etter 18 mnd.

Forbrukerkjøpsloven sier at man har fem års reklamasjonsrett dersom gjenstanden er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Det gjelder vel for en ipod skulle jeg tro? Det gjelder jo til og med for mobiltelefoner. Dermed kan jeg ikke se at garantien til Apple begrenser meg (selv om den er kjøpt i AppleStore i Bergen).

Jeg ville prøvd - normale bærbare med sine utbyttbare fikk 2 år, ettersom du ikke kan bytte selv så kan ting tale for at den må vurderes på lik linje med resten av varen - men skal du ha skikkelig svar på dette, så spør du heller i forbrukerrett delen her.

Ja, kanskje jeg skal prøve det. Visste ikke at det fantes et slikt forum en gang, takk for tips :)

Lenke til kommentar
Fra Apple;
** Oppladbare batterier kan lades kun et begrenset antall ganger, og det kan hende at de til slutt må byttes ut (besøk www.apple.com/no/support/ipod/service/battery). Batteribrukstiden og antall ladinger varierer avhengig av bruk og innstillinger. Du finner mer informasjon på www.apple.com/no/batteries.

Igjen - poenget? Hva en produsent sier er ikke nødvendigvis rettningsgivende for hva utfallet blir i en reklamasjonssak, uansett er ikke forbruksvare et rettslig begrep, og hvorfor du bruker det i denne sammenhengen forstår jeg strengt tatt ikke.

Lenke til kommentar

Ja, kanskje jeg skal prøve det. Visste ikke at det fantes et slikt forum en gang, takk for tips :)

Det springende for meg er hvor vidt innebygget som bruker selv ikke kan utbedre ved enkle grep skal tale for utvidet i forhold til tradisjonelle bærbare maskiner sine batterier, hvor dette kan gjøres på noen sekunder.

En annen sak blir hvor vidt dette blir å regne som gradvis slitasje, og at slitasjen du opplever er det som kan forventes, men det vil også spille en rolle mhp. første del - altså hvor lenge en skulle forvente det varte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Reker er forresten det eneste skalldyret som er etandes. Resten er heller lite godt.

Ditto. Både blåskjell, krabbe og hummer er sterkt overhypet.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Fra Apple;

Igjen - poenget? Hva en produsent sier er ikke nødvendigvis rettningsgivende for hva utfallet blir i en reklamasjonssak, uansett er ikke forbruksvare et rettslig begrep, og hvorfor du bruker det i denne sammenhengen forstår jeg strengt tatt ikke.

10 poeng? 10 poeng igjen. Poooeng :) Take a chill-pill, ikke riv av deg håret :rofl:

Her er noe forbrukergreier:

To års reklamasjonsrett på batterier

Reklamasjon, garanti og bærbar PC. Info.

Lenke til kommentar
Krabbe er ikke godt.
:dremel:

Rettet opp skrivefeilen din jeg. :)

Jeg er sånn smått alergisk, men eter likevel.
Sånn er jeg med reker også. Utrolig digg, men jeg tåler det ikke helt. Får migrene fra helvete om jeg spiser det. Men klarer jeg å holde meg unna? Nei. Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Jeg er også alergisk mot skalldyr. Men merker ikke så veldig mye når jeg eter blåskjell, men reker og krabber merker jeg det mye på. Derfor jeg prøver å holde meg unna det.

Sånn er jeg med reker også. Utrolig digg, men jeg tåler det ikke helt. Får migrene fra helvete om jeg spiser det. Men klarer jeg å holde meg unna? Nei.

Sikker på at det er rekene og ikke tilbehøret da?

Satser du på å vri dette over til en diskusjon om vin nå Tom?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...