Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
da er B+W Nd-filter 110 (10-stop) bestillt.. Noen med erfaringer her? :)

Eg har erfaring med kjøkkenmontering.

Og jeg har tålig grei erfaring med båter :)

så vi kjører den i dag? :roll:

Mr. Olsen: Nei bare generelt. Får det jo uansett, men artig å vite. Feks står det at det gir et varmere bilde, hvor mye merkes det?

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar

Og jeg har tålig grei erfaring med båter :)

så vi kjører den i dag? :roll:

Mr. Olsen: Nei bare generelt. Får det jo uansett, men artig å vite. Feks står det at det gir et varmere bilde, hvor mye merkes det?

Det merkes ikke at det gir et varmere bilde om du tenker på gul/rød-toner. Mitt B+w filter gir meg blåskjær, og kombinert med B+W 6-stopsfilter får jeg ganske kraftig vignetting. Litt vignetting bare med 10-stops filteret også.

Husk at et 10-stopsfilter forringer kvaliteten så ting i bildet som skal være skarpt bør du hente fra en eksponering uten filter.

Husk også at 10-stop ikke er 100% 10 stop, så skal du ha pinlig nøyaktig riktig mengde lys trenger du god tid og flere eksponeringer.

Husk å sette på filteret (Tro meg, det er lett å glemme) mangler ud en trådløs utløser skaff deg det om du skal ta bilder på over 2 sek, og husk at du ikke har noen muligheter til å fokusere eller komponere med filteret på, så ha med utstyr som gjør deg i stand til å fokusere perfekt hver gang. det kan være teip og tusj som gjør at du kan sette fokusringen rett, selv om du kommer borti den når du skrur på filteret.

Lenke til kommentar
... eller?

;)

Det du ser på nett er en 16% visning av orginalen, der ser man ikke forskjell på en dritt, man kan lure noen til å tro at et Nikon-bilde er tatt med et canonkamera, det er ikke før man ser 100% at det faktisk er et Nikon.

Jeg ser ikke poenget med å nøye seg med 90% kvalitet, når du kan få 100% ved å bruke litt ekstra tid på PC'n. Though, jeg har flere 5min eksponeringer med kun filter. Jeg ber deg bare tenke på det om du setter kvalitet først ;)

Har du muligheten til å ta to like bilder, med og uten filter, gjør det, så kan du bestemme deg etterpå om det er verdt jobben i PS ;)

Lenke til kommentar
det virker som mye arbeid å arbeide inn en eksponering uten filteret.. :hm:

Kommer ann på hvor mye PS du kan, men kan du grunnleggende om masker og selektering er du ganske safe, fin måte å lære nye metoder på ;)

Men tror jeg klarer meg på 90% bildekvalitet hvis motivet og lyset er bra ;) du må ikke glemme at jeg nok får 10% ekstra bildekvalitet siden jeg bruker Canon, så alt i alt er vi på 100..

HA-HA, orker ikke svare på det der engang, bare så utrolig latterlig utsagn at jeg tror jeg gråter meg selv i søvn til bursdagen min.

Lenke til kommentar
HA-HA, orker ikke svare på det der engang, bare så utrolig latterlig utsagn at jeg tror jeg gråter meg selv i søvn til bursdagen min.
Ikke vær lei deg, du. Vi er lei deg alle sammen. :)

Neida. Bare tulla.

Eller gjorde jeg det?

:ph34r:

Lenke til kommentar
Noen som har erfaringer med dette?

Nei, men basert på bildene ser det ikke ut som om det er værtettet - ingen pakninger på batteridørene. Det er jo litt nedtur på en D300. MB-D10 er metall, og det er det vel også tvilsomt om dette er. Men det er veldig mye billigere da... :roll:

Noen som har forslag til hvor jeg bør kjøpe ny strømforsyning til den gamle laptoppen min? Kaninen gnagde over ledningen... :roll:

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...