Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Objektivet ble levert inn. Ærlig og snill som jeg er lot jeg de sende det til rekalibrering. Men det var jo intet problem å få en ny vare på stedet når en 5D MkII hadde et bakhjul som ikke reagerte.... etter en uke?

Velvel. Sitter å venter på at epoxylimet skal tørke slik at jeg får tatt i bruk AF confirm chip på min Zeiss. I grunn savner jeg ikke Shitma helt ennå :)

Får krysse fingrene om at det faktisk er bedre etter fokusjustering, noe min 70-200 ikke var.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når skal Sigma skjønne at kvalitetskontroll er viktig?

Den dagen alle tidligere kunder joiner meg i min boikott.

Har aldri hatt Sigma-objektiv, men slike hendelser som dette bidrar ikke til at jeg kommer til å bli Sigma-kunde heller.

Lenke til kommentar
Objektivet ble levert inn. Ærlig og snill som jeg er lot jeg de sende det til rekalibrering. Men det var jo intet problem å få en ny vare på stedet når en 5D MkII hadde et bakhjul som ikke reagerte.... etter en uke?

Velvel. Sitter å venter på at epoxylimet skal tørke slik at jeg får tatt i bruk AF confirm chip på min Zeiss. I grunn savner jeg ikke Shitma helt ennå :)

Vel det spørs - etter en uke kunne en HP pc blitt byttet glatt også om feilen var påviselig. Men dette vil uansett bero på om det foreligger noe avtale/del om DOA - en feil innenfor en gitt tidsperiode vil normalt da kunne gi krav på bytte (krav som i at leverandøren gir det, dermed ikke noe rettslig krav nødvendigvis i henhold til fkjl.)

At du må tåle service ser jeg neppe som noe galt i - på en annen side så kunne en diskutert hvor vidt mangelen kan sies å være ikke uvesentlig, og hvor vidt avhjelp ikke kan finne sted innen rimelig tid over hode.

Lenke til kommentar

Det er nok mange flere fornøyde Sigmaister enn det er misfornøyde sigmaister. Men som med innvandrerne hjelper det ikke at det er melk og honning med 96 %, du hører ikke om de 96 % av objektiver/innvandrere som ikke lager trøbbel, du hører om de fire prosentene som lager trøbbel. Det er slik verden fungerer..

Uten sammenligning forøvrig, innvandrere er ikke objektiver til speilreflekskameraer eller visa versa.

Lenke til kommentar
Med en overflate på lik størrelse som en A6 side trenger jeg ikke å bevege hånden så mye. Pen mode er uansett mye mer nøyaktig i retusjeringsarbeid enn mouse mode.

Ah, ok. Har A5 varianten her. Blir mye bevegelse å bevege seg frem og tilbake i pen mode. Når det gjelder presisjon så er jeg ikke helt enig. En liten bevegelse på en A6-blokk blir fort stor på en 27" skjerm f.eks..

Lenke til kommentar
Med en overflate på lik størrelse som en A6 side trenger jeg ikke å bevege hånden så mye. Pen mode er uansett mye mer nøyaktig i retusjeringsarbeid enn mouse mode.

Ah, ok. Har A5 varianten her. Blir mye bevegelse å bevege seg frem og tilbake i pen mode. Når det gjelder presisjon så er jeg ikke helt enig. En liten bevegelse på en A6-blokk blir fort stor på en 27" skjerm f.eks..

Ja greit nok at den beveger seg fort over, men det er jo ikke poenget. Ønsket er at pennen skal treffe nøyaktig på skjermen og da er pen mode det beste siden det er direkte speiling av skjermflaten. Jeg vet nøyaktig hvor jeg skal bevege pennen for å flytte pekeren.

Brukte mouse mode i starten da jeg lærte meg å bruke brettet, men etter en kollega nevnte pen mode for meg og jeg prøvde det ut gikk jeg aldri tilbake. Det er en grunn til at jeg aldri vil bruke mus til retusjering.

Lenke til kommentar
Du er vel snart tom for Nikon objektiver å kjøpe, så da må du jo nesten ty til tredjeparts =D

Hehe :D

Sachtler eventyret til nesten 30.000 gjør at jeg ikke har tenkt å svi av mer på fotoustyr med det første. Venter på D4 i 2011 :) Faktisk usikker på om jeg gidder 24mm f/1.4 og 35mm f/1.4 også. Får se.

Lenke til kommentar
Gjelder ikke det bare i så fall EF-S-objektiver? EF-glassene må vel holde seg langt nok fremme for ikke å treffe speilet på fullformatkameraer?

Det er mulig. Det er også mulig at jeg tenkte på Nikon - de har (eller hadde, er vel mer riktig) et objektiv som man måtte felle opp speilet før man monterte det. Og speilet måtte forbli oppe mens man brukte det. Men det følgte med en viewfinder man kunne bruke istedet for søkeren.

Lenke til kommentar
Ja greit nok at den beveger seg fort over, men det er jo ikke poenget. Ønsket er at pennen skal treffe nøyaktig på skjermen og da er pen mode det beste siden det er direkte speiling av skjermflaten. Jeg vet nøyaktig hvor jeg skal bevege pennen for å flytte pekeren.

Brukte mouse mode i starten da jeg lærte meg å bruke brettet, men etter en kollega nevnte pen mode for meg og jeg prøvde det ut gikk jeg aldri tilbake. Det er en grunn til at jeg aldri vil bruke mus til retusjering.

Heller 1:1 bevegelser enn direkte speiling. ;) Viktigste er å huske slå av akselerasjonen når man bruker mouse mode. Men man bør jo uansett bruker det man trives best med selv!

Lenke til kommentar
Gjelder ikke det bare i så fall EF-S-objektiver? EF-glassene må vel holde seg langt nok fremme for ikke å treffe speilet på fullformatkameraer?

Det er mulig. Det er også mulig at jeg tenkte på Nikon - de har (eller hadde, er vel mer riktig) et objektiv som man måtte felle opp speilet før man monterte det. Og speilet måtte forbli oppe mens man brukte det. Men det følgte med en viewfinder man kunne bruke istedet for søkeren.

Må være spesialobjektiv; alle Nikon (crop eller FF) passer på et hvilket som helst Nikon hus med F-mount (dvs, objektiver fra slutten av 50-tallet opp til nå) uten å ha problem med speil.

Lenke til kommentar
Den eldre f/5.6 versjonen måtte man lukke opp speilet. Jeg blandet litt. :)

The major difference between the two versions is, this lens has a retrofocus design which does not required mirror lock up in the camera section to work.

Synd man ikke har et par fisheye 6mm f/2.8; de er priset rimelig brutalt på bruktmarkedet :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...