Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eksterne disker koblet til en NAS som er stuet bort i kjelleren er jæft. Får bort all diskstøyen.

Og i tillegg fungerer den som en mediaserver til HTPC.

Enig. Men NAS er ikke alltid den beste løsningen, dersom du holder på med andre ting enn bare foto :)

Lenke til kommentar
Endelig er Bibble 5 ferdig ...
Kikket litt på den nå, ser veldig bra ut. Selektiv redigering gjør at jeg mest sannsynlig kan droppe å bruke PS til det aller meste av bildene mine, og den ser ut til å gjøre en fin jobb på råfilene fra kameraet mitt - ikke minst. Så jeg ser ikke bort fra at jeg anskaffer lisens på B5 når jeg en gang får somlet meg til å kjøpe ny PC...
Lenke til kommentar
Eksterne disker koblet til en NAS som er stuet bort i kjelleren er jæft. Får bort all diskstøyen.

Og i tillegg fungerer den som en mediaserver til HTPC.

Enig. Men NAS er ikke alltid den beste løsningen, dersom du holder på med andre ting enn bare foto :)

Neida, men fin til backup.

Tilkoblet arbeidspcen har jeg 2*512GB som står i raid1 i eksternt SATA-kabinett. Funker bra til video og bilder.

Lenke til kommentar

Er steik forbanna nå!

Den nye harddisken jeg puttet i kabinettet i forrige uke har blitt flagget av Windows og ActiveSMART som skadet. Overføring fra den til andre går i noen hundre KB/s.

Hva er løsningen dere har vært borti? Jeg hadde noe lignende problemer med en av de andre jeg har, en ekstern Seagate, som fikk korrupte sektorer til slutt. Skannet den og reparerte sektorene osv. og har ikke hatt problemer med den siden.

Lenke til kommentar
Er steik forbanna nå!

Den nye harddisken jeg puttet i kabinettet i forrige uke har blitt flagget av Windows og ActiveSMART som skadet. Overføring fra den til andre går i noen hundre KB/s.

Hva er løsningen dere har vært borti? Jeg hadde noe lignende problemer med en av de andre jeg har, en ekstern Seagate, som fikk korrupte sektorer til slutt. Skannet den og reparerte sektorene osv. og har ikke hatt problemer med den siden.

Hva mener du, fikse den med data på eller etter backup?

Lenke til kommentar
Er steik forbanna nå!

Jeg skyr disker med SMART feil som pesten. Ta backup av det som ligger det og bytt disken på garanti. Det at det fungerte sist; betyr bare at du hadde mer flaks en egentlig lov ;)

Tom

Lenke til kommentar
Hurra i burka!

Endelig er Bibble 5 ferdig ...

Jøss! Bare 2 år forsinket?

...men det ser veldig bra ut med en råbehandler med lag og selektiv redigering, automatisk korrigering av fortegning og integrert Noise Ninja. Etter litt tweaking har jeg også funnet frem til innstillinger som gir meg sånn ca. de fargene jeg liker.

Lenke til kommentar
Jøss! Bare 2 år forsinket?

Time flies when you have fun ;)

Ettersom de programmerer i C++ (og QT, WxWidgets e.l.) så tar ting tid ...

...men det ser veldig bra ut med en råbehandler med lag og selektiv redigering, automatisk korrigering av fortegning og integrert Noise Ninja. Etter litt tweaking har jeg også funnet frem til innstillinger som gir meg sånn ca. de fargene jeg liker.

Jeg prøver den ut litt selv og ser at det er to Noise Ninja dialoger, men kun en som er tilgjengelig. Blir den andre åpnet opp når man har en gyldig lisens av Bibble? Eller en Noise Ninja plugin ?

Tom

Lenke til kommentar
Hvordan er Bibble iforhold til LR og Aperture?

Anderledes ;) Billigere. Fungerer på Linux (og Apple, og Windows)

Det som jeg ser som en stor fordel med Bibble (i tillegg til at den støtter Linux), er at den "må" ikke ta over hele arbeidsflyten din. Noe som jeg har fått intrykk av at LR og Aperture gjør. Ulempen er at du da må inn med andre programmer i tillegg.

Men det er en arbeidsflyt jeg tror jeg passer meg bedre. JEg ser for meg en flyt som følger:

1. Konvertere RAW til JPEG via Bibble (eller andre programer som Capture One). Her gjøres det som skal til for at bildet er klar til visning,print osv.
  2. Legge på GPS info i JPEG'ene via GPS info programmet til Sony; eller et annet egnet verktøy.
  3. Organisere de ferdige bildene i et passende program.

Tom

Lenke til kommentar
Jeg skyr disker med SMART feil som pesten. Ta backup av det som ligger det og bytt disken på garanti. Det at det fungerte sist; betyr bare at du hadde mer flaks en egentlig lov ;)

Hehe. Er vel heldig der ja.

Holder nå på å hente ut de viktigste filene jeg har på den - dokumenter og gamle bilder. Alt annet av en viss størrelse er fortapt.

Får sendt inn på mandag. Heldigvis sender jeg alt og mottar alt sånt med bedriftsending, så går litt kjappere. :)

Noen som kan anbefaler en NAS-boks med/uten disker? Ser litt på QNAP nå.

Endret av gorpium
Lenke til kommentar

Fikk pluttselig plass til å være assistent på et bryllup i morgen :D

Så---Hvordan er det man tar det bildet der man legger en ring i ei bok, åsså blir skyggen et hjerte?

Så gikk jeg gjennom skuffene til bestefar for å finne no fyrverkeri, men fant noe mye bedre !

Vivitar Series 1 28-90mm 1:2.8-3.5

Vivitar Series 1 70-210mm 1:2.8-4.0 VMC

Canon 50mm 1:1.8

(alle til analoge)

Så det jeg lurte på er om det går ann å få adapter til disse, så jeg kan bruke de på mitt 350D?

Får de sikkert til en billig pris hvis det går :)

Endret av NothinDoin™
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...