Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Jeg vet jeg er sær, men jeg klarer ikke å batchredigere bilder. Det blir for lite kontroll, normalt får jeg fnatt av å ikke kjøre bildene gjennom photoshop..

 

Jepp, sær.

 

Kommer jo ann på hva slags batch det er. Størrelse er vel det eneste jeg gjør, kanksje masseproduksjon av signaturer på bilder på visningsbilder for kunder.

 

Ellers er det få bilder dere ser fra meg som ikke er gått gjennom PS ;)

 

Når man tar ett bilde i måneden som er verdt å redigere, ser heller ikke jeg poenget i batchredigering :p

 

Ja, synd men noen måneder er verre enn andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vet jeg er sær, men jeg klarer ikke å batchredigere bilder. Det blir for lite kontroll, normalt får jeg fnatt av å ikke kjøre bildene gjennom photoshop..

Man kan fint gjøre individuelle vurdereringer selv om man batch-konverterer. Jeg sjekker alltid at hvert enkelt bilde er ok med standardinnstillingene. F.eks. hvitbalansen må ofte justeres individuelt - spesielt dersom det er mye innendørsbilder. Det samme gjelder justering av høylys, fargemetning (jeg har gjerne et hakk lavere metning dersom det er hud med i bildet) osv. osv.

 

Edit: Jeg redigerer ikke jpeg-filen på 99.9% av bildene mine. Det jeg ikke får til med NX2 gidder jeg ikke å bruke tid på.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
Jeg vet jeg er sær, men jeg klarer ikke å batchredigere bilder. Det blir for lite kontroll, normalt får jeg fnatt av å ikke kjøre bildene gjennom photoshop..

Man kan fint gjøre individuelle vurdereringer selv om man batch-konverterer. Jeg sjekker alltid at hvert enkelt bilde er ok med standardinnstillingene. F.eks. hvitbalansen må ofte justeres individuelt - spesielt dersom det er mye innendørsbilder. Det samme gjelder justering av høylys, fargemetning (jeg har gjerne et hakk lavere metning dersom det er hud med i bildet) osv. osv.

 

Edit: Jeg redigerer ikke jpeg-filen på 99.9% av bildene mine. Det jeg ikke får til med NX2 gidder jeg ikke å bruke tid på.

Kan redigere hvert bilde for seg selv i råkonverteren, får fortsatt fnatt over å ikke kjøre bildene gjennom PS. Det har med fargekorrigering, lys og sånt å gjøre. Ingen råkonverter gir meg den kontrollen PS gjør.

Lenke til kommentar
Det har med fargekorrigering, lys og sånt å gjøre. Ingen råkonverter gir meg den kontrollen PS gjør.
Jeg greier sjelden å la sånne utsagn passere uimotsagt. Kortversjon:

 

Dette sier nok mer om din evne til å utnytte råkonverteren, enn om hva det er mulig å utføre. Forsåvidt helt greit det, men ...

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Det har med fargekorrigering, lys og sånt å gjøre. Ingen råkonverter gir meg den kontrollen PS gjør.
Jeg greier sjelden å la sånne utsagn passere uimotsagt. Kortversjon:

 

Dette sier nok mer om din evne til å utnytte råkonverteren, enn om hva det er mulig å utføre. Forsåvidt helt greit det, men ...

Det er mange muligheter i råkonverteren, men det er ikke tilgang til lag, det er ikke de samme mulighetene til å fargekorrigere teknisk for trykk, jeg har enda ikke kommet i nærheten av en råkonverter som lar meg selektere mange nok områder for den behandlingen jeg ønsker, med mere. Jeg vet veldig godt hva råkonverteren kan gjøre, men det er ikke nok for meg.

Lenke til kommentar
Det er mange muligheter i råkonverteren, men det er ikke tilgang til lag, det er ikke de samme mulighetene til å fargekorrigere teknisk for trykk, jeg har enda ikke kommet i nærheten av en råkonverter som lar meg selektere mange nok områder for den behandlingen jeg ønsker, med mere. Jeg vet veldig godt hva råkonverteren kan gjøre, men det er ikke nok for meg.
Da er jeg straks mere med. Men ser ikke helt hva det har med mangler ved mulighet for fargekorrigering lys og sånn.

Tror det er like greit vi parkerer denne Simon, for vi står nok mer overfor uenighet om begrepsbruk enn reell uenighet.

Lenke til kommentar
Det er mange muligheter i råkonverteren, men det er ikke tilgang til lag, det er ikke de samme mulighetene til å fargekorrigere teknisk for trykk, jeg har enda ikke kommet i nærheten av en råkonverter som lar meg selektere mange nok områder for den behandlingen jeg ønsker, med mere. Jeg vet veldig godt hva råkonverteren kan gjøre, men det er ikke nok for meg.
Da er jeg straks mere med. Men ser ikke helt hva det har med mangler ved mulighet for fargekorrigering lys og sånn.

Tror det er like greit vi parkerer denne Simon, for vi står nok mer overfor uenighet om begrepsbruk enn reell uenighet.

Kan vel si det slik at jeg fargekorrigerer teknisk, numerisk, ikke visuelt. Det har jeg enda ikke sett noen råkonverter som lar meg gjøre nøyaktig nok, selv om jeg setter pris på muligheten til å sette et midlertidig hvitpunkt i ACR, og ofte gjør det. Når det kommer til lys tenker jeg mindre på histogram, histogram interesserer meg egentlig ikke så mye, til offsetprint er det viktigere at ansikter og hud er lys nok til å ikke bli grøtete, og da er jeg avhengig av å kunne se hvor huden ligger i kurvene, og det kan jeg heller ikke gjøre med noen råkonverter jeg har prøvd.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...