Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
300mmf/2.8 IS skal visst bare veie 2,55kg, så enten har du mer i den pakken enn objektivet, eller så kan det være en pen kobberblokk ;)

 

Prisen er?

Bare bare, hehe :!:

nesten dobble kamervekta mi, m objektiv...

 

ps. eksamen om 3 timer, øveøveøveøveøveøveøveøveøveøveøveøveøveøveøveøve

Lenke til kommentar
"If you, unknowing, are able to create masterpieces in color, then unknownledge is your way. But if you are unable to create masterpieces in color out of your unknownledge, then you ought to look for knownledge."

 

(Johannes Itten)

Det finnes kanskje noen få eksempler på kunstnere som er selvlært, og virkelig har nådd langt. Men de er i så fall svært få.

 

For det overhengende flertallet, vil det være mye å hente i å tilegne seg litt formell kunnskap. For å vri litt på et Victor Frankl sitat, den som vet hvorfor, vet også hvordan. Ved å tilegne deg formell kunnskap, vil de fleste jobbe mer effektivt, altså skape lettere, og dermed kunne skape mer.

 

Marius hevder at han bare har lekt seg fram. Unnskyld meg Marius, men det høres ganske naivt ut. Selvfølgelig har du ikke det. Du har kanskje ikke satt deg ned og lest komposisjonslære systematisk, men du har mottatt utaldige tilbakemeldinger her og på sighten, og mange av de tilbakemeldingene du har fått, har gått på komposisjon og komposisjonslære. Det er kunnskap, som du opplagt har tatt opp i deg, og gjort deg nytte av seinere. Det naive består i at du selv ikke ser at det har vært med på å forme deg, og at dette er komposisjonslære :)

 

Jeg har forresten heller ikke lest så mye komposisjonslære. Noe har jeg lest, men ikke mye, og ikke systematisk. Men det er klart at jeg allikevel har tatt opp en del formalkunnskap. Jeg tenker ikke nødvendigvis bevisst over den, når jeg komponerer. Men det er klart at den påvirker meg, at den har vært med på å forme mine idealer om pent og stygt.

 

Jeg vil til slutt si at dette Itten sitatet høres ganske naivt ut. Eller kanskje romantisk er et bedre ord enn naivt. Sitatet vitner bla. om små kunnskaper om hva læring er, og hvordan læring skjer. Vi lærer bla. ved å se på hverandre. Det gjør vi konstant, enten vi vil det eller ikke. For å unngå kunnskap må du leve i total isolasjon fra omverdenen. Kunnskap har vi alle.

 

EDIT: Etter litt ettertanke. Sitatet er kanskje ikke så galt som jeg først trodde. Kanskje heller det er måten det blir brukt på her, som blir litt feil. Introduksjonen kan tyde på at han er svært klar over hvor sjeldent dette naturtalentet er, det talentet som ikke trenger og dyrkes.

 

Ok. Da er det sagt. Da skal jeg prøve å holde pedagogen i meg for meg selv :)

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...