Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
*Hvor mye ekstra olje er det sannsynlig at bilen min brenner hvis jeg skifter fra halvsyntetisk til helsyntetisk olje? Bilen min er en 93 modell Mitsubishi (litt over 360k på klokka) som i utgangspunktet bruker en del olje.

Francis

Jeg bruker stort sett billigolje, siden jeg kjører gammel bil. Ser ikke det store poenget med å bruke store summer på olje på et vrak. Men det er meg og min vurdering, gjerrigpomp som jeg er ;)

Men nok om meg. Mange hevder at forbruket øker hvis du bytter til en annen type olje, uansett hvilken vei du bytter. Dette skal være et forbigående fenomen, har noe med at motoren må gå/slite seg til litt før det blir optimalt. Poenget var at man kanskje skal være forsiktig med å gjøre seg opp raske konklusjoner, umiddelbart etter et skifte.

Lenke til kommentar

Med forbehold om at jeg ikke har lest en eneste stning om EP-2s AF, så gjetter jeg på at Arnold med "pålitelig" mener "en AF som sørger for at motivet er i fokus når man trenger det" :) ...og så klarer vi sikkert å diskutere hva det betyr, i all evighet... :roll:

Er det forøvrig noen som har fått de klamme potene sine på D3s ennå? Nikon Pro snakker om forbedret kontrasbasert følgefokus i filmmodus - noen erfaringer?

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Pålitelig? Jeg kan si mye om AFen til EP-2, men ikke at den er upålitelig.

Utsagnet mitt baserer seg på en antakelse (og rykter) om at EP-2 sin AF ikke er nevneverdig bedre enn EP-1 med oppdatert firmware. I så fall er ikke AF'en rask nok til å ta bilder av bevegelige mål (les:unger), og dessuten relativt ubrukelig i mørket. Her rapporteres GF1 å være merkbart bedre.

Lenke til kommentar
Hmm, hva skal jeg stille 5d mkIIen til sRGB eller Adobe RGB?

(bruker uansett kun RAW)

Betyr egentlig ikke så mye - du kan ombestemme deg i RAW-konverteringen. Har du skjerm som kan vise Adobe RGB, og du trykker/printer et sted som bruker Adobe RGB - bruk Adobe RGB. Skal bildene havne opp på web? Bruk sRGB. Japan Photo trykker forresten med sRGB.

Lenke til kommentar

MBP viser ikke sRGB fullt ut engang så det er lite vits å prøve seg på aRGB eller større fargerom.

Det er ingen fargerom i råfilen på ditt 5D MkII. Det som skjer er at verdiene i råfilen tilpasses et fargerom. Derav ingen "angrerett" på fargerom om du benytter deg av det ene eller det andre, men rett og slett spørsmål om hvilken konvertering man vil benytte seg av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...