Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

God ide!

Etter å ha lest litt om foto-essay fant jeg jo ut at det var tilnærmingslikt det jeg gjorde ned en bloggpost om jakt på lørdagens uke 50mm bilde. Skal jeg gjøre det om igjen så skal jeg legge litt mer tankevirksomhet til teksten som supplerer bildene.

Jepp, da legger jeg ut utfordringen i morgen, så kan vi la den begynne på søndag og la den vare til søndag 03.01.10.

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søkte litt på nett om fotoessay. Fant denne wikipediasiden som sier at det vel egentlig ikke trenger være så innviklet og vanskelig. Kanskje jeg også deltar.

---

Jeg har et forslag til en ny utfordring. En slags oppsummering av året som nå går mot slutten. Hva om vil plukker ut bilder vi selv har tatt i løpet av 2009 som om vi skulle lage en kalender for 2010? Et bilde for hver måned, januar bildet må være tatt i januar osv. Selv tenker jeg at jeg da ville prøvd å plukke ut bilder jeg selv ville ansett som typiske bilder ut fra akkurat den måneden. På en eller annen måte. Sol i januar f.eks. siden det er i slutten av januar at sola kommer tilbake. Kan det være noe? Blir vel en slags variant av "Mine beste bilder", og er kanskje derfor en dårlig ide?

Endret av B@L2
Lenke til kommentar

JPEG støtter ikkje animasjon, so du må over til Flash (eg veit ikkje korleis) eller video av eit eller anna slag. T.d. kan du hive bileta inn i Windows Moviemaker/iMovie og eksportere som WMV/MOV. Ved bruk av WMM, gå inn i innstillingane og endre kor lange bilete skal vere når dei vert lagt på tidslinja, so slepp du gjere det for kvar enkelt: Tools --> Options --> Advanced --> Picture Duration.

Redigert: Gløymde at ulempa med WMM er at du er låst til 25fps, so då vert filmen berre eitt sekund. Eit alternativ som lar deg bestemme framerate sjølv er Virtualdub.

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar
/me har veldig lyst på GF1...

Leste testen, og jeg synes det virker meget tiltalende som kamera #2!

Francis :)

Francis goes digital? :D

Du vet at du kan bruke all F-glass med adapter? :D

http://craigmod.com/journal/gf1-fieldtest/v/

Veldig interessant brukstest av GF1 og 20/1.7. :)

Nå fikk jeg latterlig lyst på den kombinasjonen. Damn you!

Hihi.

Men jeg står fast på at EP-2 er et bedre valg i kombinasjon med 20/1.7. IS er digg å ha.

Lenke til kommentar
Søkte litt på nett om fotoessay. Fant denne wikipediasiden som sier at det vel egentlig ikke trenger være så innviklet og vanskelig. Kanskje jeg også deltar.

---

Jeg har et forslag til en ny utfordring. En slags oppsummering av året som nå går mot slutten. Hva om vil plukker ut bilder vi selv har tatt i løpet av 2009 som om vi skulle lage en kalender for 2010? Et bilde for hver måned, januar bildet må være tatt i januar osv. Selv tenker jeg at jeg da ville prøvd å plukke ut bilder jeg selv ville ansett som typiske bilder ut fra akkurat den måneden. På en eller annen måte. Sol i januar f.eks. siden det er i slutten av januar at sola kommer tilbake. Kan det være noe? Blir vel en slags variant av "Mine beste bilder", og er kanskje derfor en dårlig ide?

Vi hadde en "ditt beste bilde i 2008" sak i fjor, og jeg ha rtenk å kjøre den i år. Men du ønsker kanskje noe mer?

Lenke til kommentar
Francis goes digital? :D

Du vet at du kan bruke all F-glass med adapter? :D

Francis skal tilbake til den digitale verdenen, men i første omgang blir det dSLR.

-

Idag tror jeg at jeg skal pakke kamera, stativ, trådutløser og Adox CMS 20. Deretter skal jeg ta meg en liten fjelltur på jakt etter snøfylte motiver :D.

Francis :)

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

Det blir ikke fjelltur idag allikevel :(.

Bilen min ville ikke starte i -18*C når jeg ankom togstasjonen for å hente den, så nå står den i garasjen til lading.

Det får bli fremkalling, oljeskift* på bilen og jobb idag. Fjelltur får vente til imorgen.

Plussiden er at jeg ka stå opp tidlig imorgen for å få med meg det gode lyset :).

*Hvor mye ekstra olje er det sannsynlig at bilen min brenner hvis jeg skifter fra halvsyntetisk til helsyntetisk olje? Bilen min er en 93 modell Mitsubishi (litt over 360k på klokka) som i utgangspunktet bruker en del olje.

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
*Hvor mye ekstra olje er det sannsynlig at bilen min brenner hvis jeg skifter fra halvsyntetisk til helsyntetisk olje? Bilen min er en 93 modell Mitsubishi (litt over 360k på klokka) som i utgangspunktet bruker en del olje.

Jeg vil tro at forbruket blir det samme. Men det er kanskje ikke så ille at du sjekker bensinen og fyller olje ;)

Tom

Lenke til kommentar

Forskjellen på mineralske og syntetiske oljer er at syntetisk olje holder samme viskositet uansett tempratur,noe som gjør at motoren får korrekt oljetrykk med en gang og holder smøreegenskapene lengere.

Ville først sjekke om bilprodusenten anbefaler syntetisk olje.

Du kan oppleve at motoren bruker mer olje da en syntetisk olje lettere penetrerer lekkasjer.

Du kan også kjøpe en halvsyntetisk olje hvis du syns det er vanskelig og starte når det er kalt,eller en mineralsk olje som er spesifisert for kaldere strøk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...