Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg planlegger også å begynne å tenke på det snart. Men jeg har ikke bestemt meg helt for når jeg skal begynne å tenke. Langt mindre gjøre noe med det. Satser på at det er tomt i butikkene på formiddagen julaften ... ?

Tomt i butikkene på formiddagen julaften -- ja, for varer, men ikke folk... :whistle:

Lenke til kommentar

I morra får jeg kanskje kalenderen som fotoklubben på jobben har laget. Der tar de bilder fra fotokonkurransen som var nå for ikke så lenge siden (jeg fikk delt 1. plass :fun: ). Jeg fikk faktisk forsidebildet hvis jeg ikke husker feil pluss et eller to andre bilder inni (selvsagt med navn). :fun:

Kalenderen skal forøvrig gis ut til alle som vil ha den på bedriften og skal gis ut til kundene våre som ikke er rent få rundt omkring i verden. :)

Lenke til kommentar
Hmm.. leser en engelsk fotobok nå og jeg lurer på hva er "polarizing filter", "graduated filter" og "neutral density filter"?

De norske navnene er polariseringsfilter, graduert filter og grå filter. Et polariseringsfilter brukes til å fjerne reflekser, det graduerte filteret brukes (som oftest) til å dempe en lys himmel når bakgrunnen er mørk. Et gråfilter brukes til å dempe lyset. Som kan være nyttig for å få lange lukkertider (for å få sløret fossefall f.eks.)

Boken er "Perfect Digital Photography", skrevet av en Jay Kinghorn. En proff som bare bruker Olympus, det er vel det ikke så mange av?

Det er da mange av oss :p

Tom

Lenke til kommentar
Boken er "Perfect Digital Photography", skrevet av en Jay Kinghorn. En proff som bare bruker Olympus, det er vel det ikke så mange av?

Tom

Morten Hvaal, Kirk Tuck (han har mer eller mindre byttet fra Nikon FX), en horv andre, meg, Tom og en god del andre.

-

Laget en greie på pokerturnering i kveld. For lovens håndhevere skal det nevnes at det var uten pengeinnsats.

poker-1.jpg

E-3, 25mm f/1.4, ISO800, 1/50s

poker-2.jpg

E-3, 25mm f/1.4, ISO800, 1/30s

poker-3.jpg

E-3, 25mm f/1.4, ISO1600, 1/15s

poker-4.jpg

E-3, 25mm f/1.4, ISO800, 1/15s

(og som en liten bonus, en kaffeand)

kaffeand.jpg

E-3, 25mm f/1.4, ISO800, 1/30s

Lenke til kommentar
Hmm.. leser en engelsk fotobok nå og jeg lurer på hva er "polarizing filter", "graduated filter" og "neutral density filter"?

De norske navnene er polariseringsfilter, graduert filter og grå filter. Et polariseringsfilter brukes til å fjerne reflekser, det graduerte filteret brukes (som oftest) til å dempe en lys himmel når bakgrunnen er mørk. Et gråfilter brukes til å dempe lyset. Som kan være nyttig for å få lange lukkertider (for å få sløret fossefall f.eks.)

Tom

Alltid gode svar å få fra deg, hehe, takk takk.

Da ble jeg litt klokere i dag også... men da det står "mm" på disse filterne, da må man ha ett filter pr. objektiv? Og er dette noe man kan ha bruk for i begynnelsen?

Har fått inntrykk av at de som regnes for å være "best" bruker Canon eller Nikon. Ikke at det skal ha noe å si, men det bare virker slik.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Har fått inntrykk av at de som regnes for å være "best" bruker Canon eller Nikon. Ikke at det skal ha noe å si, men det bare virker slik.
Jeg bruker også Olympus så det stemmer nok ikke.

------------

Forøvrig så er jeg frekk nok til å slenge inn litt offtopic igjen. Har akkurat oppdatert signaturen. Anbefaler alle å trykke på den rød linken.

Lenke til kommentar
Alltid gode svar å få fra deg, hehe, takk takk.

Da ble jeg litt klokere i dag også... men da det står "mm" på disse filterne, da må man ha ett filter pr. objektiv? Og er dette noe man kan ha bruk for i begynnelsen?

mm angir diameter på filtergjengene foran på objektivet. Hvis du har flere objektiver med samme diameter, så kan du bruke filteret på flere objektiver.

En av grunnene til at de proffe bruker Canon og Nikon er at de har et meget godt support-apperat. Noe en proff trenger. Ikke det, Olymous Norge skal visstnok ha god service. Jeg har ikke hatt bruk for det; så jeg kan ikke bekrefte det.

Tom

Lenke til kommentar

De er markedslederne, og de tilbyr noe Olympus ikke tilbyr, nemlig fullformat. Om noen år er Sony på en klar tredjeplass.

Men verken Nikon, Sony eller Canon slår Olympus på optikk. Alle anmeldersider som konkluderer med slike ting setter Olympus på førsteplass. Og det er ikke dårlig for lille Olympus.

Lenke til kommentar

Æsj- det er masse rart med dataen min. Etter at jeg slo den på etter at den sto avslått i tre uker så kommer det meldinger om at noen USBtilkoblinger ikke kjennes igjen. Og at "noe" er i en ikke "highspeed"-usb-port som bør være i en. Også lukker Bridge seg ofte uten grunn, og jeg får sånne "sende rapport til microsoft?"-meldinger. Så har jeg hatt tre blåskjermer på to dager..

Men det skraper ikke lenger i høytalerne sånn som det gjorde før, og det er jo bra. :fun:

Lenke til kommentar
Men verken Nikon, Sony eller Canon slår Olympus på optikk. Alle anmeldersider som konkluderer med slike ting setter Olympus på førsteplass. Og det er ikke dårlig for lille Olympus.

De skal jo ikke dekke så stor sensor.

:p

Men ja, jeg hadde ikke sagt nei til denne samlingen.

Endret av gorpium
Lenke til kommentar
Æsj- det er masse rart med dataen min. Etter at jeg slo den på etter at den sto avslått i tre uker så kommer det meldinger om at noen USBtilkoblinger ikke kjennes igjen. Og at "noe" er i en ikke "highspeed"-usb-port som bør være i en. Også lukker Bridge seg ofte uten grunn, og jeg får sånne "sende rapport til microsoft?"-meldinger. Så har jeg hatt tre blåskjermer på to dager..

Men det skraper ikke lenger i høytalerne sånn som det gjorde før, og det er jo bra. :fun:

På tide å kjøpe ny?

Tom

Lenke til kommentar

De skal jo ikke dekke så stor sensor.

Jepp, helt enig. Tenk, de må oppløse myyyyyye flere pixler per mm^2 enn den slappe optikken fra Canon.

Men ja, jeg hadde ikke sagt nei til denne samlingen.

Nupp, det hadde vært fine greier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...