Andreasfe Skrevet 12. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 12. desember 2009 30mm'en gir nok like mange muligheter, men jeg blir ganske fort diskvalifisert med den i 50mm-uka Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 12. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 12. desember 2009 Heisann, jeg lurer på en ting om Gorillapod. Da jeg sannsynligvis kommer til å bruke kameraet en del på fjelltur og til , frister det ikke så veldig å dra på et fullsize-stativ til det formålet der og derfor tenkte jeg evt å kjøpe meg en Gorillapod. Ser denne koster 399,-. Dette er klart til bruk og bare å sette kameraet rett på? Og 165gram er veldig overkommelig i sekken på langtur, så det er heller ikke noe å klage på. Fungerer helt perfekt hvis ikke kamera/objektiv veier mer en 800 Gram totalt. E-520 m/14-42 skal visst være en ca 700 gram totalt sett, men hvis jeg vil ha andre objektiver på kameraet hvordan står det til da? Hvis jeg tenker langsiktig, er det jeg kanskje kommer til å kjøpe en 40-150 og en macro, men når bruker dere Gorillapodene deres mest? (altså med hvilke type objektiver) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 12. desember 2009 30mm'en gir nok like mange muligheter, men jeg blir ganske fort diskvalifisert med den i 50mm-uka ..Men gir desto flere muligheter i Nesten Normal Uke til neste år.. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 12. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 12. desember 2009 E-520 m/14-42 skal visst være en ca 700 gram totalt sett, men hvis jeg vil ha andre objektiver på kameraet hvordan står det til da? Hvis jeg tenker langsiktig, er det jeg kanskje kommer til å kjøpe en 40-150 og en macro, men når bruker dere Gorillapodene deres mest? (altså med hvilke type objektiver) Spar de pengene. Legg opp penger til Benro C-169M8 kit. Jeg kjøpte mitt fra Hong Kong til 1940kr. Det er lite og lett. Pris i Norge er 3990kr. Oly 40-150mm får du kjøpt billig brukt evt. ny fra Sør-Korea til 1000kr. Makro, f.eks. Sigma 105mm til 2640-2800kr. eller Sigma 150mm til 4000kr. Hong Kong og Japan. Lenke til kommentar
ThorU Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 Er det bare meg som ikke skjønner hvor og når vinnerne av julekalenderen her på Akam blir offentliggjort? Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 Du har byttet ut din æreverdige Zeiss med en Voigtlander...... Bare fordi du får flere multicoatinghighlights!!!! Edit: For de lyskyndige. Jeg går med tanken på å investere i to lamper med tilhørende stativ og softbox/paraplyer. Jeg ser for meg 400-600 w/s ettersom jeg ikke skal lyse opp svære områder. Jeg har ikke satt en fast pris, men jeg vil nevne følgende "krav": - "Værtett" - tåler slikt utstyr utendørsbruk i gråværsNorge? - Batterimulighet - fordyrer dette veldig? - Trådløs utløsningsmekasnisme (Skyport o.l.) Noen som har anbefalinger å komme med? Vet ikke om noen har svart deg på denne, enda, men jeg svarer ihvertfall, uansett. -"Værtett" tror jeg ikke finns når det kommer til slikt. Men med litt tildekning / paraplyer osv er det fult mulig å jobbe i fult regnvær uansett. Og det meste tåler sikkert litt småregn. Mitt utstyr lever enda, ihvertfall. -Jepp. Det fordyrer masse. Selv har jeg nettop bestil meg ett sett med Elinchrome Quadras 400W fordelt på 2 units til 17,000,- men de har innebygde skyports, og du får med en skyport utløser. De kan også justeres fra skyporten =) Alternativt fra Elincrhome, er Ranger RX 600 settet. Har brukt dette endel med skolefoto (div, rigge opp og ned 2 - 3 ganger om dagen), og det var veldig greit å bruke.. ingenting å utsette på. føles mye mere solid enn feks settene jeg har brukt fra Bowens (ikke noe forskning her, men de FØLES mye solidere, ihvertfall). Skal lage en liten review om Quadraene da jeg har fått testa de.. men fram til da kan jeg ihvertfall anbefale Elincrhome Rangers =) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 4 Strength 4 stam leatherbelt? 70-80% av dere her inne MÅ være WoW-nerds :!: ..Mens andre har fått litt for mye whisky i kveld? Operation Flashpoint, Borderlands, Fallout 3, Dragon Age, any LucasArts/Sierra, og man gleder seg til Diablo III, men ikke WoW. Av denne dialogen skjønte jeg kun en ting - whisky. Det holder for meg Tom Lenke til kommentar
# offline Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 Er det bare meg som ikke skjønner hvor og når vinnerne av julekalenderen her på Akam blir offentliggjort? 1+ Se denne først. Så denne... Lenke til kommentar
Inc Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 Er det bare meg som ikke skjønner hvor og når vinnerne av julekalenderen her på Akam blir offentliggjort? 1+ Se denne først. Så denne... Når konkurransen er over "står" det visst. Og vil tro det er etter 24.des Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 Av denne dialogen skjønte jeg kun en ting - whisky. Det holder for meg Tom Og det skal du være veldig glad for! Jeg hadde mange WoWere i klassen på VGS, og det gikk mest i at "lvl 56 Paladin banke drittn uta lvl 57 Ponkawonka" elns. Jeg vil heller sage av meg mitt venstre ben og slå meg selv i hjel med det enn å spille WoW. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 E-520 m/14-42 skal visst være en ca 700 gram totalt sett, men hvis jeg vil ha andre objektiver på kameraet hvordan står det til da? Hvis jeg tenker langsiktig, er det jeg kanskje kommer til å kjøpe en 40-150 og en macro, men når bruker dere Gorillapodene deres mest? (altså med hvilke type objektiver) Spar de pengene. Legg opp penger til Benro C-169M8 kit. Jeg kjøpte mitt fra Hong Kong til 1940kr. Det er lite og lett. Pris i Norge er 3990kr. Et annet alternativ for fjellturer er en TrekPod - kombinert vandrestav, monopod og tripod. Som vandrestav og monopod funker det utmerket (har hatt en i mange år som har tjent meg vel), men tripodfunksjonen er bare sånn halvveis. Går greit i lite vind og normale brennvidder, men blåser det opp eller du setter på ekstremt teleobjektiv, blir det for ustabilt. Se på tripod-modusen som en selvstående monopod-modus, den er ingen fullgod tripod - men likevel ganske genial. Tror ingen selger denne i Norge, og Trek-Tech har sinnsvake fraktpriser fra USA. Selges imidlertid av flere sjapper på eBay (også fra UK) og der er fraktprisene mer spiselige. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 Jeg vil heller sage av meg mitt venstre ben og slå meg selv i hjel med det enn å spille WoW. Det er en smule "rash", som de sier på øya vest for Bergen. Ta deg heller en tur til tigerstaden, så tar vi rotta på et par duganes whisky-er istedet Alle andre som er interessert er hjertelig velkommen til å være med (såfremt du er gammel nok). Liker du ikke whisky, så kan vi fnne en plass hvor de server annet snadder i tillegg. Tom Lenke til kommentar
Dewil Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 Se denne først. Så denne... oh the epixness! :!: Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 Jeg vil heller sage av meg mitt venstre ben og slå meg selv i hjel med det enn å spille WoW. Det er en smule "rash", som de sier på øya vest for Bergen. Ta deg heller en tur til tigerstaden, så tar vi rotta på et par duganes whisky-er istedet Alle andre som er interessert er hjertelig velkommen til å være med (såfremt du er gammel nok). Liker du ikke whisky, så kan vi fnne en plass hvor de server annet snadder i tillegg. Tom Spørs om simon kommer inn på utestedene i oslo som serverer whisky, though ;=) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 Spørs om simon kommer inn på utestedene i oslo som serverer whisky, though ;=) Han ser så gammel ut at han blir ikke spurt Tom Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 Jeg vil heller sage av meg mitt venstre ben og slå meg selv i hjel med det enn å spille WoW. Det er en smule "rash", som de sier på øya vest for Bergen. Ta deg heller en tur til tigerstaden, så tar vi rotta på et par duganes whisky-er istedet Alle andre som er interessert er hjertelig velkommen til å være med (såfremt du er gammel nok). Liker du ikke whisky, så kan vi fnne en plass hvor de server annet snadder i tillegg. Tom Jeg har planer om å ta en tur etter nyttår, av flere årsaker, men har ikke satt noen dato enda. Om jeg kommer drar jeg med meg en venninne som går fotojournalistikk, som er veldig glad i god single malt. Spørs om simon kommer inn på utestedene i oslo som serverer whisky, though ;=) Spørs vel heller om jeg lar vaktene komme ut, om jeg ikke slipper inn.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 Jeg har planer om å ta en tur etter nyttår, av flere årsaker, men har ikke satt noen dato enda. Om jeg kommer drar jeg med meg en venninne som går fotojournalistikk, som er veldig glad i god single malt. Gi bedskjed, så finner vi på noe passende Tom Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 Det gjør vi nok. Noe sier meg at vi får med aetius om vi nevner whisky nok. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 Life sucks! Jeg kom over en fotograf for noen måneder siden, så 3 videoer og ferdig med det. Denne uken har jeg sett flere videoer og lest litt om denne fotografen. En utrolig rå fotograf, sinnsyk god på lys og en av de beste på å lære bort. Ingenting var "hemmelig", han lærte bort alt han kunne og kom over. Han døde i 2005 etter å ha kjempet mot kreft i 3 år. Selvfølgelig er dette mest synd for familie og venner av den avdøde, men jeg tenker på hvor mye kunnskap som har gått tapt. Han var "The master of masters" og ville vært "sjæf" idag. Allerede i 1998 brukte han digital kamera, ikke p.g.a. kvaliteten, men p.g.a. workflow. Han brukte digtalt til stockphoto's og lette reklame jobber som ikke skulle forstørres. Normalt brukte han storformat(Sinar 8*10) og mellomformat(Hasselblad 6*6) blant annet. Trur faktisk han også brukte Nikon småbildeformat. Synd å si det, men hadde han levd idag så ville han ha brukt D3X Hvem snakker jeg om? Noen som vet? Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 13. desember 2009 Rapporter Del Skrevet 13. desember 2009 znip Spar de pengene. Legg opp penger til Benro C-169M8 kit. Jeg kjøpte mitt fra Hong Kong til 1940kr. Det er lite og lett. Pris i Norge er 3990kr. Oly 40-150mm får du kjøpt billig brukt evt. ny fra Sør-Korea til 1000kr. Makro, f.eks. Sigma 105mm til 2640-2800kr. eller Sigma 150mm til 4000kr. Hong Kong og Japan. Alrighty, takker for tips Flott at Oly har så mye greie priser på objektiver i budsjett-klassen, det liker jeg. Da blir en "pakke" med E-520 m/14-42 og 40-150 på totalt 3500 kroner. Et greit og for så vidt økonomisk utgangspunkt for fotografi. Har desverre en fin-fin jobbperiode framover (juleferie fra uni) så det blir mye jobbing og kanskje ikke så mye fotografering, men jeg skal nå få prøvd å øve meg litt. Her er hvertfall min nylig opprettede Flickr-side, hvor jeg postet de som jeg var fornøyd med fra i dag og i går. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå