Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Matrix-måling duger som oftest ;)

Matrix er upålitelig. Spot og manuell hele veien.

Det fant jeg også ut,helt av meg selv i går kveld :)

Det dere snakker om er vel strengt tatt "digital ESP" og "evaluerende", er det ikke? Matrix er Nikon - jeg tror det var Marius' poeng. ;)

Har brukt evaluerende, eller Matrix på alle Canons billigkameraer, de fleste av Nikons nybegynnerkamera, 5D, 1Dmk3, D300, D700, D3 og Pentax K10D.

Jeg likte det ikke på noen av dem. Jeg skyr alt annet enn spot som pesten.

Jævla sær du er da når det fungerer for alle oss andre. ;):p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jævla sær du er da når det fungerer for alle oss andre. ;):p

Sær? Jeg? Neeei.

Men seriøst. Sist jeg brukte A og ESP-måling fikk jeg fnatt. Jeg brukte det for å se om jeg kunne like det igjen, men det er alt for uforutsigbart og tåpelig. Og det har vært gjeldende for alle kameraer jeg har prøvd.

Skal man eksponere er det en regel som gjelder: Spotmåling på ansikt, overskponer ett steg. Gress oppfatter spotmålingen som 18 % grå, altså kan du eksponere nøyaktig på gress. Gråfarger alt mellom +/- 1/3EV-steg eller nøyaktig eksponering, du lærer når det gjelder slik. Sort undereksponeres 1EV - 1 1/3EV, hvitt overeksponeres ditto. Og i de fleste tilfeller driter jeg pleint i lysmåleren og setter en eksponering..

:)

Lenke til kommentar

Verken sentrumsdominert måling eller matrixmåling har lagd problemer for meg noen sinne. Bortsett fra det obligatoriske når det kommer til hvite og sorte flater og over/undereksponering. Nå er en gjennomsnittlig lysmåler mer 12% grå enn 18% (på godt og vondt) i følge mine erfaringer basert på eksponering og histogramvisning på kamera og Mac.

Menmen. Jeg får gi øynene noen timer søvn før det dumper ned en pakke på jobb med diverse sorte objektiver med T* og noen andre med rød ring rundt seg. :whistle:

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg sett så nøye på forslaget du fikk, men her får du en ferdig pc med 6gb ram, 1gb grafikkminne, 1tb hdd, windows7, hdmi-tilkopling for 5500,-

Her? Hvor? ;)

Wiki: Det blir nok SSD med tiden, men akkurat nå koster det mer enn det smaker.

Glemte linken der gitt. Så at budsjettet ditt var 7500,- så her er en til 6995,-

http://www.lefdal.com/product/data/stasjon...rd-bell-ixtreme

8gb ram, Windows7, 1tb hdd, 1,5gb grafikkminne, hdmi-utgang osv osv...

Lenke til kommentar
8 GB DDR2 er vel fortsatt helt kurrant? Er vel ikke bare DDR3 som gjelder nå? Eller?

Og hvorfor snakker man ikke om dedikert grafikkminne?

Er DDR3 som gjelder nå ja. Grafikkminne gir sjeldent merkbart utslag, med mindre man kjører SLI/Crossfire, eller spiller på ekstremt høye oppløsninger. Det gjevner seg ut, og man klarer å benytte mer grafikkminne en før, men 1,5GB er fortsatt unødvendig atm :)

Sjeldent man merker forskjell når minnemengden går over 1GB per GPU.

Lenke til kommentar
Enig! Packard Bell er ensbetydende med trøbbel i mine øyne.

Du kommer til å se meg drassende rundt på et Nikon-kamera og en aifone leenge før du ser meg med en Packard Bell :)

..ikke for det, kunne klart meg bra med et nikon innimellom :)

Av de tre tingene er vel kun et Nikon kamera som ikke forårsaker alvorlig utslett :p

Jeg tror DDR3 kontra DDR2 er mindre vesentlig enn mange andre faktorer, særlig på AMD platformen.

Tom

Lenke til kommentar
Jeg tror DDR3 kontra DDR2 er mindre vesentlig enn mange andre faktorer, særlig på AMD platformen.
Jepp, for de fleste av oss er nok ytelse relatert til _mer_ minne mer relevant enn til _raskere_ minne. Inntil en viss grense, naturligvis. Men 8-12GB er det nok flere hersom kan dra nytte av til bildebehandling. Sammen med en heftig scratchdisk, naturligvis.
Lenke til kommentar
Hva skal du bruke det monsteret til da ?

Å Pwne, vel!

Nei - skal ha den til spill, litt utvikling og ikke minst bildebehandling.

Senere kanskje også litt filmredigering (og full HD-film er schwære og tunge greier!).

Nåværende maskin henger enda med - jeg kjøpte den februar '05(!), men oppgraderte skjermkort og CPU litt senere. Liker framoverkompatible maskiner. :)

Man velger også litt andre komponenter når det er halv pris via hjemmepc-ordning. ;)

Lenke til kommentar
Hva skal du bruke det monsteret til da ?

Å Pwne, vel!

Nei - skal ha den til spill, litt utvikling og ikke minst bildebehandling.

Senere kanskje også litt filmredigering (og full HD-film er schwære og tunge greier!).

HD film skal være krevende har jeg hørt ...

Nåværende maskin henger enda med - jeg kjøpte den februar '05(!), men oppgraderte skjermkort og CPU litt senere. Liker framoverkompatible maskiner. :)

Jeg har gitt opp å tenke fremoverkompabiliitet - innen maskinen er moden for en brukbar oppgradering, så er det ny minnestandard, ny CPU sokkel, nye (ekstra) powerkontakter, ny disk-standard osv.

Man velger også litt andre komponenter når det er halv pris via hjemmepc-ordning. ;)

Det er et argument jeg støtter 100%

Tom

Lenke til kommentar
HD film skal være krevende har jeg hørt ...

På maskinen jeg har nå skal jeg lukke ganske mye bare for å kunne spille av HD-film.. ;)

Jeg har gitt opp å tenke fremoverkompabiliitet - innen maskinen er moden for en brukbar oppgradering, så er det ny minnestandard, ny CPU sokkel, nye (ekstra) powerkontakter, ny disk-standard osv.

Delvis uenig - Kjøpte 939-sokkel, og oppgraderte fra Athlon til Dual Opteron da den gikk på billigsalg - det kunne jeg merke! :D

Med modulær strømforsyning kan jeg også kjøpe nye senere ledninger. 12GB med kjapt minne med lav latency - vil neppe trenge å oppgradere det på en stund.

CPU - kjøper der spesifikt socket 1366 og ikke 1156 - 1366 skulle være framoverkompatibel med senere 32nm 6-kjerners CPU'er som kommer neste år. Dermed kan jeg eventuelt om et par år billig oppgradere til en kjappere klokket 6-kjerners når den går mot slutten av sin syklus, akkurat som at jeg kjøpte Dual Opteron da den var på billigsalg.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...