Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det jeg som sagt lurte mest på her var skarphet/støy osv. Alt det andre kan man jo øve på:)

..Med så høy ISO får du også merkbart dårligere kontrast, som bidrar til et "softere" bilde..

Og, sånn som lyset skifter hele tiden kan det nok være en fordel å kjøre manuell modus - ellers blir lysmåleren forvirret av det konstant skiftende lyset. Vel - kommer an på hva det er på scenen - er lyset konstant til en inderlig ballade er det ikke noen problemer, men det er krøkkete for kameraet å måle riktig eksponering i blinkende lys med opplyste artister som beveger fram og tilbake foran den køl mørke bakgrunnen..

Tror jeg ville gått for 1/50s eller deromkring, så ville du fått ISO 400 med samme eksponeringen..

Takk for utfyllende svar!

Jeg har litt fobi for full manuell-modus i sånne situasjoner ennå, men det er kanskje verdt å prøve neste gang :) 1/50 hadde vel blitt litt treigt, med tanke på at jeg brukte 50mm på crop, men ISO 3200 var nok absolutt i aller meste laget her ja, ser jeg. Får jobbe litt med lysmåleren i hodet^^

- Nå går jeg bare og venter på neste mulighet, så jeg får prøve igjen :)

Lenke til kommentar
Det jeg som sagt lurte mest på her var skarphet/støy osv. Alt det andre kan man jo øve på:)

..Med så høy ISO får du også merkbart dårligere kontrast, som bidrar til et "softere" bilde..

Og, sånn som lyset skifter hele tiden kan det nok være en fordel å kjøre manuell modus - ellers blir lysmåleren forvirret av det konstant skiftende lyset. Vel - kommer an på hva det er på scenen - er lyset konstant til en inderlig ballade er det ikke noen problemer, men det er krøkkete for kameraet å måle riktig eksponering i blinkende lys med opplyste artister som beveger fram og tilbake foran den køl mørke bakgrunnen..

Tror jeg ville gått for 1/50s eller deromkring, så ville du fått ISO 400 med samme eksponeringen..

Nettopp fordi lyset som regel skifter konstant, så vil manuelle målinger sjelden treffe. Den målinga du foretok, gjelder ikke lenger når du kommer til eksponeringsøyeblikket. Min erfaring er at automatikken er som regel atskillig raskere enn meg. Og det er ikke bare fordi jeg er gammal og treig ;)

Ett unntak: Strobelys. Der greier ikke automatikken lenger og henge med. Da kan det være like greit å are sjanse med med manuell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...