Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Var noen og besøkte fotomessa i Kristiansand idag?

Nop, men var på den som var forige(?) torsdag på fotomiljø..

Hen tokk denne sted da?

Ved siden av Japanphoto visstnok. Var der ikke selv, selv om jeg tenkte å dra dit. De solgte jo blant annet et Fujifilm S5 til 100 kroner, men det var nok ikke only only å få tak i det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fotograferte min første konsert på torsdag, og er sånn passe fornøyd med resultatet. Fikk fanget noen helt ok øyeblikk, men jeg ser at flesteparten av bildene ikke er nevneverdig skarpe, og ikke gjør seg i stort mer en 25-50% crop. Jeg hadde stilt inn kamera på iso 3200 hele forestillingen, muligens unødvendig høyt; jeg så jeg stort sett hadde lukkertider på rundt 400. Bildene var følgelig ganske kornete, men jeg tenkte ikke at så mye detaljer forsvant bare ved høy iso.

Jeg fotograferte hovedsakelig med Sigma 50mm på 1.4, og noe med 10mm fisheye og 70-200. Jeg er klar over at 50mm er soft vidåpen, men ikke så mye som jeg ser her. jeg brukte også one shot autofokus, siden jeg ikke stoler helt på følgefokusen ennå (brukt det veldig lite). Hvilken autofokus-instilling bruker folk her inne oftest til konsertfoto+ evt andre instillinger? Jeg fotograferte i AV under hele konserten og startet med spot-lysmåling, men skiftet til senterfokusert etter hvert, da jeg slett med å naile eksponeringen med spotmåling.

Hvor skarpe bør jeg forvente at konsertbilder i små, mørke lokaler blir? Er dette vanlig/greit nok? Kan det være en kombo av tynn dybdeskarphet, høy iso, masse røyk på scenen, uerfaren fotograf osv? Fint om noen har synspunkter :)

Har skaffet Noise Ninja i dag og flikket litt med det, ser at det hjelper noe på støy, men detaljer får man jo ikke tilbake.

Album med fullstørrelse-bilder ligger her.

Lenke til kommentar

@_nomad: Kikket kjapt gjennom de fleste nå. Du har veldig mye gode bilder, et par punkter jeg ville tenkt på:

1: En del bilder (m/50mm?) blir hverken fugl eller fisk. Føler utsnitt enten burde vært tettere, så det var mindre rot i bildet og mer plass til musikeren – i mange seksjoner ser det ut som et passe kjedelig band. Nå kan det hende de er vesentlig mindre uttrykksfulle enn disse gutta (for et bilde!), men det blir rett og slett litt kjedelig å se på en gitarist som stirrer ut i det store intet.

2: Skjønner selvsagt at dette ikke var en bunke du ville sendt i sin helhet til en avis eller lignende, men synes det hadde vært greit om du hadde kuttet ned antallet før du la de ut, ganske mange rimelig like bilder. 100 bilder er mye å bla seg gjennom.

Men, ikke ta dette som hard eller veldig gjennomtenkt kritikk – og tro i alle fall ikke at jeg hadde gjort det bedre selv!

Lenke til kommentar

Nei, akkurat det med usnitt og sånt noe kan jeg være enig i, jeg merket selv også at 50mm ble noe trangt for et så lite lokale. Derfor står en lyssterk 30mm eller videre på ønskelista. (eller fullframe, når jeg vinner i lotto neste helg) :)

Er nok enig i at de ikke er de villeste gutta i byen, men kjedelige og uttrykksløse bilder er nok mest min feil, jeg stresset en del siden det var første gangen:) Når det gjelder utvelgelse av bilder osv, er dette albumet lastet opp primært for bandet selv, da jeg kjenner synthisten, og de gjerne kunne tenke seg noen bilder å bruke på nett og lignende. Valgte derfor å laste opp omtrent samtlige "akseptable" bilder fra arrangementet.

Det jeg som sagt lurte mest på her var skarphet/støy osv. Alt det andre kan man jo øve på:)

Edit: Så nettopp på linken. Steike! ^^

Endret av _nomad
Lenke til kommentar
Fotograferte min første konsert på torsdag, og er sånn passe fornøyd med resultatet.

Er ikke alene :)

Akkurat komme hjem etter et 50års lag,Var faktisk en Gruppe "duo" som spilte til dans Forøvrig ganske bra musikalsk gjennomført.

Var ikke noe enorm lyssetning og snakke om,kun en flerfarget ledlyskaster som sto delvis bakom dem.

Fant ut at 1/20 sec. f/3,5 og Iso 200 fanget lyset ganske bra,men måtte selektere endel og passe på å ta bilder når dem ikke beveget seg.

Brukte Canon 50mm f/1.4 og 70-200 f/2.8 ikke blits.

Får legge ut et par bilder snart,men nå roper senga etter meg.

Lenke til kommentar

Hmm, virker som Lightroom går raskere når det jobber med DNG istedet for Canon sitt raw-format. Andre som ahr opplevd det samme?

Gikk fint så lenge jeg bare hadde 350Den, men må si laptopen (2.4ghz MBP med 2gb ram) bruker nok tid på å tygge filene fra 5D II. Får vel montere mer ram snart - har bare hatt rambrikkene liggende siden juli ellerno. :p

Lenke til kommentar
Det jeg som sagt lurte mest på her var skarphet/støy osv. Alt det andre kan man jo øve på:)

..Med så høy ISO får du også merkbart dårligere kontrast, som bidrar til et "softere" bilde..

Og, sånn som lyset skifter hele tiden kan det nok være en fordel å kjøre manuell modus - ellers blir lysmåleren forvirret av det konstant skiftende lyset. Vel - kommer an på hva det er på scenen - er lyset konstant til en inderlig ballade er det ikke noen problemer, men det er krøkkete for kameraet å måle riktig eksponering i blinkende lys med opplyste artister som beveger fram og tilbake foran den køl mørke bakgrunnen..

Tror jeg ville gått for 1/50s eller deromkring, så ville du fått ISO 400 med samme eksponeringen..

Lenke til kommentar
Du er ikke alene om å være skeptisk. Etter det jeg har hørt, er atfyren handler fa USA og selger videre. Så direkte ulovlig er det nok ikke.

Tom

500d heter vel Rebel T1i i statene, så det er vel neppe derfra. Men den laderen så ikke akkurat norsk ut så det dreier seg nok om paralellimport fra en eller annen plass.

Hvordan han kan selge med "full norska garanti" er jo mer mystisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...