Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Den 85/1.4'en fra Bower vil jeg tro er den samme som Vivitar S1 (og flere andre), og den er i så fall ganske så ok optisk, men den er selvsagt manuellfokusert.

Manuellfokusering går jo ann å utelukke... Det piper jo i kameraet når den er i fokus...

500mm og 640-1300mm er speiltele,hvis du går et par tre sider tilbake her,så finner du litt om det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
X-25M er en meget flott SSD, men ikke uten små skavanker. Jeg har ikke lest hva noen av dere som diskuterer bruker SSD'en til, men min erfaring er i allefall følgende.

Skriveytelsen topper på rundt 75Mb/s over hele diskens kapasitet. Ikke storartet sammenlignet med vanlige harddisker som har godt over 100Mb/s ved 50% eller mer ledig kapasitet. Med andre ord vil en bruker som har behov for skriveytelse kanskje se seg etter en annen løsning. X-25M i RAID 0 gir meg ca 125Mb/s skriveytelse. Faktisk meget kurant.

Jeg bruker i all hovedsak min SSD som systemdisk på min Mac Pro og laptop Macbook Pro. Rett og slett fordi OS X leser adskillig mer data enn det har behov for å skrive. Det er der X-25M skinner. Leseytelsen er fantastisk og er fullt på høyde med to vanlige disker i RAID 0 på leseytelse.

Siden jeg har behov for god skriveytelse (cache/scratch-disk) bruker jeg fire stk 1TB disker i RAID 0 i et eksternt kabinett som er tilkoblet via E-SATA. Dette gjør at jeg har flere hundre MB/s skriveytelse og en fantastisk kjapp systemdis for lesing av data. Anbefales!

PS: Bare for all del kjøp 2.gen X-25M og ha siste firmware installert. :)

Den store greia med X25-M er ikke at den har 75MB/s i skrivehastighet - det store er at den også har det over tid - også når den har vært brukt i lang tid. Hvis man kjører Windows 7, har oppdatert firmware og har 2G (2. generasjon) disk.

SSD'er faller i hastighet når de har vært i bruk i lang tid.

Alle de andre SSD'ene faller veldig i hastighet når de har vært i bruk i lang tid. X25-M fortsetter.

Les en av Anands geniale artikler om emnet - direkte fascinerende hvis man er interessert i hardware. :)

Lenke til kommentar
500mm og 640-1300mm er speiltele,hvis du går et par tre sider tilbake her,så finner du litt om det.

Tror at både 500mm og 640-1300mm fra Bower er "normale" objektiv, mens 800mm er speiltele. 640-1300mm ser imidlertid ut til å ha en fast fysisk blenderåpning, hvilket ikke er særlig gunstig (et slit å treffe med fokus om du ikke kan blende ned). Bowers 500mm ser ut som en krympet versjon av Albinaren jeg kjøpte brukt fra eBay.de, uten adapter er den 12 cm lengre og den har 5mm større filterdiameter - ellers er utformingen så å si klin lik.

Samtlige er billigobjektiver på grensen til "leketøy" (hvilket altså betyr at de kan være morsomme) ;)

Lenke til kommentar

Skal man ha en SSD som yter, så er OCZ Vertex (+Turbo) tingen. Men det koster mye per GB. 2 slike i RAID0 er optimalt.

Hvis man ikke spiller osv, så er 30GB Vertex + En større SSD av billigere type et godt valg. Så har man 30GB med ytelse på både skrive og lesefronten, som går til kun system, mens man samtidig får nydelige hastigheter til lagring.

Så har man jo mekaniske disker til arkiver og backup :)

Lenke til kommentar
Nå husker jeg ikke hvem det var, men TAKK til den her inne som tipset meg om OpenDNS! Endelig fri. Her har jeg gått og trodd at flere av mine stam-nettsteder hadde lagt ned, men så var det bare Telenor som sugde eselpung hele tiden.

Care to elaborate? Hvilke nettsteder er usynlige for telenorkunder?

Lenke til kommentar
Nå husker jeg ikke hvem det var, men TAKK til den her inne som tipset meg om OpenDNS! Endelig fri. Her har jeg gått og trodd at flere av mine stam-nettsteder hadde lagt ned, men så var det bare Telenor som sugde eselpung hele tiden.

Værsågod. Tror det var meg. :)

Ang SSD, så skrev jeg dette i SSD-tråden her på forumet:

Opplevelsen min sålangt (2 dager) med Intel X25-M 80 GB G2 er at oppstart av OS og oppstart av programmer går utrolig mye kjappere enn før. Å starte tunge programmer går på 3 sekunder og sånn, istedet for 20-30. Å ha data (dokumenter, musikk, bilder osv) på en vanlig HDD, merkes nesten ikke, for det er programmet i seg selv som tar tid å starte opp. Installasjon av programmer går også en del kjappere (jeg bruker SSDen til OS, programmer og foreløpig litt spill, fortsatt 23 GB ledig). Har passet på at AHCI er aktivert, og også at jeg får alle mine 4 GB i Win7 64-bit (begge er innstillinger i BIOS). Har slått av defrag og indeksering. Ikke rørt noe særlig av andre innstillinger.

Angrer ikke på å ha brukt 2000,- på 80GB. Ikke foreløpig i alle fall. :-)

Tenkte å legge alle Lightroom-data på SSDen, men da måtte jeg ha hatt 160GB-utgaven, og den ble litt for dyr foreløpig. Men prisene er nok halvert om ett års tid. Lightroom-dataene ligger nå på en vanlig HDD, og programmet er kanskje bittelitt kjappere, men ikke mye. Kan ha med å gjøre at jeg nå har AHCI på alle SATA-diskene, noe jeg ikke hadde i XP.

Lenke til kommentar

Tror at både 500mm og 640-1300mm fra Bower er "normale" objektiv, mens 800mm er speiltele. 640-1300mm ser imidlertid ut til å ha en fast fysisk blenderåpning, hvilket ikke er særlig gunstig (et slit å treffe med fokus om du ikke kan blende ned). Bowers 500mm ser ut som en krympet versjon av Albinaren jeg kjøpte brukt fra eBay.de, uten adapter er den 12 cm lengre og den har 5mm større filterdiameter - ellers er utformingen så å si klin lik.

Samtlige er billigobjektiver på grensen til "leketøy" (hvilket altså betyr at de kan være morsomme) ;)

Tenker mest på den Vivitar 8mm Fisheye F-3.5... Finn berre lavoppløyste bileter på internett... Vansklig å dømme kvalitet...

Lenke til kommentar

Care to elaborate? Hvilke nettsteder er usynlige for telenorkunder?

Det er nok bare ræva DNS-servere ja, det virker rimelig random.

Jeg har foreksempel ikke hatt tilgang til nFF, Ingards nettsted eller VikFoto de siste par mnd, men det ordnet seg nå etter jeg skiftet til OpenDNS. Kan ikke se for meg at de skulle være sperret av noen som helst slags grunn.

Endret av _nomad
Lenke til kommentar
Den 85/1.4'en fra Bower vil jeg tro er den samme som Vivitar S1 (og flere andre), og den er i så fall ganske så ok optisk, men den er selvsagt manuellfokusert.

Verdt å nevne at Vivitar Series 1 i sin tid var svært velrespektert i fotokretser, på linje med merkeoptikk, og merkeoptikken fra gamledager er det ikke så mange som klager over.. :)

-

Nå ble det mye OT her *slette*

Neida, bare spøker

Lenke til kommentar

Fordi vi alle har et snev av nostalgi i oss. Vi husker da julebrusen smakte bedre, da bilene var raske og lette og så videre.

Men mye av den gamle optikken var skikkelig bra. Sånn, skikkelig seriøst bra. Ta for eksempel en titt på mitt gode gamle OM Zuiko 100/2.8:

100mm-sharpness-center.jpg

100mm-sharpness-corner.jpg

100mm-bokeh.jpg

Men det er mye gammel drittoptikk også, særlig innen zoomenes verden. Selv om det også er mye snasent der.. :)

Lenke til kommentar

Verdt å nevne at Vivitar Series 1 i sin tid var svært velrespektert i fotokretser, på linje med merkeoptikk, og merkeoptikken fra gamledager er det ikke så mange som klager over.. :)

Jeg tenkte jo at siden jeg er den store S1-entusiasten her i tråden, så trengte jeg ikke å nevne det... :roll:

578565155_L9Jmo-S.jpg

Lenke til kommentar
Hvorfor har det seg slik at alle ser tilbake på gamle ting og altid snakker om hvor legendarisk bra det var.

Om den gamle optikken faktisk var bedre, tviler jeg på at de ville ha erstattet den med noe dårligere.

Fordi de gamle objektivene er omtrent like bra, til en brøkdel av prisen. Hovedgrunnen til at nye versjoner dukker opp er at nye teknologier blir tilgjengelige (CPU'er, AF, AF-S, VR, VR II, nye coatinger, osv). Optisk sett er de gamle fortsatt på høyde med de fleste nye, dermed får man vanvittig mye optisk kvalitet for pengene dersom man klarer seg uten de "nye" teknologiene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...