Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Drømmer om en skikkelig 70-200 selv, så man kan begynne å skyte litt håndball :)

Skaff deg en 85/1.8, ikke et uvanlig valg blant mange håndballfotografer, både på 1.6x, 1.3x og 1.0x. :)

Eirik Helland Urke lånte Fotovideo sitt Sigma 200-500 f/2.8 eksemplar og fotograferte årets cupfinale :) Morsomt stunt! http://gigapix.no/stillbilder/918/slik-gikk-cupfinalestuntet

Rått! En god portrettfotograf tror jeg ville kost seg med dette en dag. Kan gjøre bakgrunner om til smør.

..om den gode portrettfotografen ikke var happy med dybdeskarpheten fra 85/1.2L vidåpen, og om portrettfotografen liker å være mindre tilstede enn en maskinist og ha dårligere kontakt med motivet enn en britisk soldat i Nord-Irland på 70-tallet.

:p

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvordan han kan lure deg, du får jo cash før han overfører.

Problemet er at kjøper vinkler transaksjonen over til sin egen betalingsselskap,enten så blir du lurt til å oppgi kontoinformasjon eller så får du aldri utlevert noen penger fra kjøperens sin betalingsforbindelse etter at varene er sendt.

Det er dette som blir kalt Nigeria svindel.

Lenke til kommentar

Hva skulle være i veien med det når du betaler hundredeogsekstitusen? Det finnes da svært mange gode eksemplarer fra Sigma. Forum som dette er klageportal nr. 1. Hvor mange positive tråder finner du som omhandler god kvalitetskontroll uansett merke på forumet?

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar

Yikes! Mer enn 11000 treff på bildene mine så langt i November. Det er ny rekord tror jeg, hvilket er litt merkelig siden jeg jo ikke produserer så mange bilder for tiden...

Edit: og hva er det med sånne barnehagefotografer - når man leverer fra seg "portretter" hvor 1/3 av bildeflaten, over barnets hode, kun er hvitt, samtidig som bena er kuttet av, er det ikke da på tide å se seg om etter noe annet å gjøre?

Endret av Anew
Lenke til kommentar
og hva er det med sånne barnehagefotografer - når man leverer fra seg "portretter" hvor 1/3 av bildeflaten, over barnets hode, kun er hvitt, samtidig som bena er kuttet av, er det ikke da på tide å se seg om etter noe annet å gjøre?

Kan ikke si meg mer enig. På bildene til guttungen var det fokusert på glidlåsen, da denne var skarp mens ansiktet hans var litt uklart. Ikke veldig mye, men nok til at man tydelig så det på de litt større bildene. I tillegg var det mye luft på den ene siden og ingenting på den andre noe som gjorde at litt av øra og håret ble kuttet bort (!!!) Så også dette på 10-15 andre bilder i barnehagen. Sendte inn klage og ba om omfoto, men de sa de skulle se på bildene om de kunne kutte de anderledes. Det var ikke så lett med omfoto tydeligvis så vi gikk med på å få alle bildene gratis istedet. Det var et annet bilde av han som var bedre, som de sendte, men alikevel, dette er profesjonelle fotografer og tilogmed jeg som er rimelig nybegynner vet at man plasserer objektet mest mulig i senter og for en hver pris unngår at noe blir klippet bort.

Ble et langt innlegg, men deilig å få ut litt frustrasjon. :D

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar

Høres ut som du aspirer til å ta veldig spennende bilder, King_Nothing ;=)

Burde såklart ikke kutte øre, men midtstilling er ikke nødvendig. Tar alle barnehage / skolebilder med en slight tilt der jeg jobbe. Får litt sidestilling, fart og diagonal i bildet, og vips blir det litt mere enn bare ett passbilde ;=)

Det er faktisk bilder som det går ann å ha på veggen uten at det første folk tenker er "aha, skolefoto".

Kunne sikkert skrevet en usaklig lang avhandling om hvor irriterende det er med folk som ikke kan bilder / estetikk / foto, som absolutt skal ha midtstilling fordi "det skal være slik", og for all del ikke skal kutte noe av toppen av hode etc. Please.

Deilig å ta ut litt frustrasjon =D

Lenke til kommentar
Høres ut som du aspirer til å ta veldig spennende bilder, King_Nothing ;=)

Burde såklart ikke kutte øre, men midtstilling er ikke nødvendig. Tar alle barnehage / skolebilder med en slight tilt der jeg jobbe. Får litt sidestilling, fart og diagonal i bildet, og vips blir det litt mere enn bare ett passbilde ;=)

Det er faktisk bilder som det går ann å ha på veggen uten at det første folk tenker er "aha, skolefoto".

Kunne sikkert skrevet en usaklig lang avhandling om hvor irriterende det er med folk som ikke kan bilder / estetikk / foto, som absolutt skal ha midtstilling fordi "det skal være slik", og for all del ikke skal kutte noe av toppen av hode etc. Please.

Dette innlegget skal jeg tattovere på ryggen og vise fram hver gang jeg har kutta av en kroppsdel !

Lenke til kommentar

For dette er du selvfølgelig utlært på? :) Du er kanskje det innefor de fire hvite veggene i studio, men likevel mener jeg du ennå har en lang vei å gå før du vifter for mye med utdanningspapirene dine. Du er jo selv ganske flittig til tider med å forklare "slik det skal være" med studiobilder og retusj i andre tråder på forumet. ;)

Lenke til kommentar

For dette er du selvfølgelig utlært på? :) Du er kanskje det innefor de fire hvite veggene i studio, men likevel mener jeg du ennå har en lang vei å gå før du vifter for mye med utdanningspapirene dine. Du er jo selv ganske flittig til tider med å forklare "slik det skal være" med studiobilder og retusj i andre tråder på forumet. ;)

Ser ikke helt hva det har med saken å gjøre, men som det meste alle andre her på forumet sier, er det ofte bare min mening ;) At jeg ikke fyller innleggene mine med disclaimers og unnskyldninger for at dette bare er meningene mine (som jeg ofte har med argumenter for, i motsetning til veldig mange i BK) betyr ikke det at de nødvendigvis skal tolkes som steinharde fakta. Tror aldri jeg har brukt "fordi jeg sier det, og har litt utdanning så er det slik" som argument.

Såklart, om du er enig i at midtstilling altid er the way to go, og at ting aldri skal kuttes, får du lov til det :=)

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hva det har med saken å gjøre, men som det meste alle andre her på forumet sier, er det ofte bare min mening ;) At jeg ikke fyller innleggene mine med disclaimers og unnskyldninger for at dette bare er meningene mine (som jeg ofte har med argumenter for, i motsetning til veldig mange i BK) betyr ikke det at de nødvendigvis skal tolkes som steinharde fakta. Tror aldri jeg har brukt "fordi jeg sier det, og har litt utdanning så er det slik" som argument.

Såklart, om du er enig i at midtstilling altid er the way to go, og at ting aldri skal kuttes, får du lov til det :=)

Som proff innefor servicenæringen må du nok lære deg til at kunden alltid har rett, uansett hvor blåst i hode han er. Det blir akkurat som når du går til frisøren, da sier du hvordan du vil ha klippet håret og forventer at frisøren gjør akkurat det, ikke at han klipper og farger det etter sin egen kunstneriske overbevisning. Selvsagt kan du komme med råd og forslag, men til slutt er det kunden som skal ha det endelige resultatet og det er han som betaler for det.

Det er kundetilfredsstillelse som betaler lønna din (så sant du ikke jobber en plass hvor dere nærmest har monopol).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...