potetskrell Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Mulig 16-35 er bedre til enkelte ting, men landskapsfotografering tviler jeg på er en av dem, da man som regel blender ned til f/8 eller mindre uansett, og dermed eliminerer eventuelle fordeler mtp. lysstyrke, vignettering ++. Ingard, linken din referer til den første versjonen av 16-35. Versjon to er en god del bedre. Har 82mm filterdiamter i stedet for 77mm. dårlig research fra min side Men den er nok for dyr uansett .. sånn jeg ser det er vel 17-40 det beste valget for landskap. de som mener noe annet må si fra.. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 (endret) Jaja, den er jo minst 5 år gammel, så det var vel på tide... men hva nå? Har ikke fulgt så nøye med de siste årene. Med mindre du skal spille de nyeste spillene med heftig grafikk får du mye bra pc for 5-7000,- Tenker da kun på kabinett uten skjerm, høytallere, mus, tastatur osv osv... Det har også blitt mindre lønnsomt å bygge pc fremfor å kjøpe ferdig de siste årene siden prisene har blitt såpass lave. Har alltid bygget selv til meg og andre, men tror jaggu jeg kjøper en komplett en neste gang. Nå har jeg gitt opp å få liv i den gamle, så hvor er det smart å handle? Har alltid bygd selv, men jeg blir ikke sånn kjempelei meg for å kjøpe ferdig... Vurderer en SSD som systemdisk, som Trondster foreslo, og så kan jeg pille ut en 500GB WD-disk med dødt USB-grensesnitt fra en MyBook... det burde vel funke? Spill er ikke noen stor greie. Det blir mest Civilization med ujevne mellomrom, men det hadde vært digg med en maskin som drar iRacing... Oppsiden blir jo at jeg kan begynne å bruke Bibble 5. Endret 29. november 2009 av Anew Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Man får jo monster-maskiner til en latterlig billig penge nå. En PC som drar det meste av spill får man jo for under 5000 hvis man setter sammen selv. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Nå har jeg gitt opp å få liv i den gamle, så hvor er det smart å handle?Jeg har sjekket litt rundt for ny maskin (skal ikke ha akkurat nå dog), og funnet ut at Netshop leverer mye bra for pengene i PC-byggeren sin. Du kan spare 360 kr på å montere maskinen selv... Personlig ville jeg ikke brydd meg med de pengene - det er mindre heft å få en ferdig testet og satt opp maskin, og 360 kr er lommerusk i den store sammenhengen... Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Vel k-ryeng. 360 kroner er fort 500GB ekstra lagring. Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Utforskinga av spegltelen held fram. T-mount adapteren er litt slarkete ser det ut for, noko som kan medføra at objektivet ikkje står heilt rett på kamera. Det forklarar ein del av månebileta eg tok. Når eg såg på omrisset av månen var det på mange av bileta skarpt oppe og uskarpt nede på månen, mens enkelte var skarpt nede og uskarpt oppe. Har bestilt ein T-adapter til på ebay, og har demontert den eg har her. ringen som skrus inn på objektivet kan løysast for å dreia objektivet slik at måleskalaen kjem opp. Dette medfører også mulegheit for slark. Skal lima T-adapteren saman med epoxylim i morgon, så får vi sjå korleis det då oppfører seg etterpå. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 (endret) Kjenner jeg blir bare mer og mer glad i 70-200'n min! Tar sylskarpe bilder allerede fra 2.8. Måtte bruke blender 9-10 for å få noe lignendes med gamle Sigmaen... Endret 29. november 2009 av W202 Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Drømmer om en skikkelig 70-200 selv, så man kan begynne å skyte litt håndball Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Kjenner jeg blir bare mer og mer glad i 70-700'n min! Tar sylskarpe bilder allerede fra 2.8. Måtte bruke blender 9-10 for å få noe lignendes med gamle Sigmaen... 70-700 f:2,8 hadde vært noe. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 70-700 f:2,8 hadde vært noe. Jajaja Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Passerte 800 bilder under bryllupet. Blir litt å gå gjennom. Til dette er jeg glad for at jeg har Lightroom. Når jeg og DegOgDine har bryllupp teller antall filer over 3.000 etter endte dag. Det er fra rundt 8 om morgenen til 2-3 på natta. Haha. Skjønner. Jeg var vel aktiv i 3-4 timer. Ingardj: Hva med Zeiss 18mm? Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Kjenner jeg blir bare mer og mer glad i 70-700'n min! Tar sylskarpe bilder allerede fra 2.8. Måtte bruke blender 9-10 for å få noe lignendes med gamle Sigmaen... 70-700 f:2,8 hadde vært noe. Og ENDA verre for nakke og skulde. Hva tipper vi om vekt på et slikt objektiv, inkl solblender? 6 kg? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Mye mer. Sigmas 200-500/2.8 veier 15.7kg. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Passerte 800 bilder under bryllupet. Blir litt å gå gjennom. Til dette er jeg glad for at jeg har Lightroom. Når jeg og DegOgDine har bryllupp teller antall filer over 3.000 etter endte dag. Det er fra rundt 8 om morgenen til 2-3 på natta. Haha. Skjønner. Jeg var vel aktiv i 3-4 timer. Ingardj: Hva med Zeiss 18mm? Jeg tror kanskje en zoom er best (for meg) til dette formålet da det er værre å flytte seg for å endre komp når man tar landskapsbilder enn når man tar bilder av folk eller blomster med 50mm.. Hvis det gir noe mening. Btw, så "three" (vi hadde ingen andre alternativer) og den var dårlig Eneste grunnen man har for å se den er at denne jenta er med.. http://img.listal.com/image/282278/600full-kelly-brook.jpg (ikke sikker for jobb) Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Nå veier vel Canon EF 800mm ca 4,5 kilo. Jeg vil nok tro at vi må opp i en del mer enn 6 kilo. Men det blir uansett bare morsomme spekulasjoner da det nevnte objektiv aldri kommer til å bli laget. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Mye mer. Sigmas 200-500/2.8 veier 15.7kg. Ah. Såpass ja. Ingen ting å gå på tur med, med andre ord. Nå veier vel Canon EF 800mm ca 4,5 kilo. Jeg vil nok tro at vi må opp i en del mer enn 6 kilo. Men det blir uansett bare morsomme spekulasjoner da det nevnte objektiv aldri kommer til å bli laget. Nei, men det er morsomt å bare forestille seg det, synes jeg da. Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Nei, men det er morsomt å bare forestille seg det, synes jeg da. Sant det, og jeg tror vi alle kan være enige om at det hadde blitt tungt. Ikke noe jeg ville tatt med meg på tur over Hardangervidda. Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 (endret) Eirik Helland Urke lånte Fotovideo sitt Sigma 200-500 f/2.8 eksemplar og fotograferte årets cupfinale Morsomt stunt! http://gigapix.no/stillbilder/918/slik-gikk-cupfinalestuntet Endret 29. november 2009 av stonhans Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Kjenner jeg blir bare mer og mer glad i 70-200'n min! Tar sylskarpe bilder allerede fra 2.8. Måtte bruke blender 9-10 for å få noe lignendes med gamle Sigmaen... Jah - det er et særdeles sweet objektiv.. Mmmh.. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Eirik Helland Urke lånte Fotovideo sitt Sigma 200-500 f/2.8 eksemplar og fotograferte årets cupfinale Morsomt stunt! http://gigapix.no/stillbilder/918/slik-gikk-cupfinalestuntet Rått! En god portrettfotograf tror jeg ville kost seg med dette en dag. Kan gjøre bakgrunner om til smør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå