Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

100% crop?

Yup. Fra dette (kun skalert, til 25%):

post-73994-1259443836_thumb.jpg

Dreide det 2° før jeg croppet - hadde kameraet liggende på et biltak :) . Mine gamle Jupiter-11 (135mm/4.0)er nok noe skarpere, i hvert fall bedømt ut fra denne første testen. Får se etterhvert - det er uansett brukandes, og jeg kjøpte det jo mest som en billig gimmick.

Og jeg har fått støv på bildebrikken :hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, nærgrensa er litt under 12m, og derfra til uendelig vrir jeg ca 270°. Jeg bruker et billig adapter for T-mount, og det småekle er at billige adaptre oftest legger inn en unøyaktighet slik at de som regel er litt for korte. Dette er for å være sikker på at man skal kunne "nå" uendelig (blir de for lange, vil man aldri kunne fokusere til uendelig). Dette betyr at de fleste slike adaptre gjør at objektivet fokuserer forbi uendelig, når det er satt til uendelig - og da må man altså vri litt tilbake.

Nedblendet til f/16 og med 6 km til motivet, slik Ulriken var for meg, burde det i utgangspunktet ikke være noe problem å sette objektivet til uendelig og fyre løs. Men det gikk ikke - da er ting ut av fokus. Måtte nærme meg "200 m" på objektivet, før det ble skarpt på Ulriken 6 km unna - og da vil jeg tro at ohgså månen ville blitt skarp på samme innstilling. Det skal prøves! :D

Mulig jeg tra meg tid til å justere adaptret litt senere, oppbyggingen av det er slik at det er relativt enkelt å øke tykkelsen av det en ørliten smule...

Lenke til kommentar
Det siste bilde der så mistenksomt ut som der jeg kjørte snowboard ut i vannet på folgefonna :p

Praktisk spørsmål: hvordan sikret du at du fikk brettet av, og ikke ble dratt ned i dypet av tunge støvler?

Har veldig sans for Googles feilmeldinger:

post-139385-1259452254_thumb.png

Edit: det der er jo fullt brukbart, a_aa? Skjønner at en ikke kan klippe ut en liten del av bildet og printe det i A0-format, men bare det å ha en mulighet til 1000mm brennvidde er jo ganske festlig. Ganske lett å få noen rare blikk med det røret der, riktignok.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar
Om nokon har planar om å kjøpe 800mm spegltele, så kan det frarådast.

Eksempelbilder? :)

Uansett krøkkete, antar jeg, med et objektiv hvor man ikke kan endre blenderen..

Hovudproblemet er å fokusere skarpt, det er frykteleg følsomt, berre du roterar 0,01 grad på fokuseringsringen så endrar fokus seg frå å vere i fokus framom til bakom (eller motsatt).

Her er nokre eksempel.

Eit hus nokre hundre meter vekk

post-19109-1259507354_thumb.jpg

Ein bjørkestamme, 10m unna

post-19109-1259507387_thumb.jpg

Her er vel det skarpaste, Munkholmen sett frå Piren, ca 1.2 km

post-19109-1259507407_thumb.jpg

Og til sist Tyholttårnet, sett frå Utsikten ca. 3 km unna.

post-19109-1259507524_thumb.jpg

Alle bileta er ucropa, men med heftig USM. Dvs. Tyholttårnet er cropa litt på begge sider.

Hovudproblemet er fokuseringa og den tunne DOFen. Samt at på lang avstand så spelar nok og termisk beveging i lufta inn også.

Endret av ok67
Lenke til kommentar
Hovudproblemet er å fokusere skarpt, det er frykteleg følsomt, berre du roterar 0,01 grad på fokuseringsringen så endrar fokus seg frå å vere i fokus framom til bakom (eller motsatt).

Hmm - antar liveview er en stor fordel ved fokusering.. Men - nøyaktig fokusring er et must til kraftige teler og/eller makroobjektiver. (Er selv veldig fornøyd med min SL der..)

Lenke til kommentar

Sjekket litt på http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Med 800mm og fast blender på f/8 montert på en Oly, har du virkelig ikke mye slingringsmonn på fokuseringen, nei. Du må opp i 52m til motivet før du får DOF på 1m... På f/8 vil DOF for en 500mm være ca 2,5 ganger større - og fordelen med Albinaren er jo selvsagt at jeg kan velge mindre blenderåpninger (ned til f/32 - og jeg telte akkurat opp lameller, det er ikke mindre enn 13 av dem!) noe som selvsagt øker DOF'en betydelig. Da blir det enklere å treffe.

Ville ikke gitt opp 800mm riktig ennå - dette er jo ikke den gunstigste årstiden å teste lyssvak optikk på... Det er godt mulig at det er unøyaktigheter i fatning (tipper din også er en T-mount med et adapter påsatt) som gjør at du ikke treffer på uendelig. Du kan teste dette ved å ta en serie bilder på lang avstand (månen, fjelltopp etc) der du starter på uendelig, og drar en halv grad tilbake mellom hvert bilde. Slå av bildestabilisator og finn en måte å få kameraet stødig på. Kan hende du finner at objektivet yter best en grad eller to unna uendelig-merket på objektivet, da er i så fall adapteret litt for kort. Hvis alt bare blir verre og verre jo mer du vrir vekk fra uendelig, kan det være at adapteret er litt for langt og at du følgelig ikke greier å sette reell fokus til uendelig - eller det kan være at objektivet rett og slett ikke er bedre...

Lenke til kommentar
Edit: det der er jo fullt brukbart, a_aa? Skjønner at en ikke kan klippe ut en liten del av bildet og printe det i A0-format, men bare det å ha en mulighet til 1000mm brennvidde er jo ganske festlig.

Joda, det er da brukbart - godt mulig jeg glorifiserer mine gamle Jupiter-11 når jeg sier de er skarpere, jeg fikk noen 50*75-utskrifter under JP-tilbudet der jeg ble særdeles fornøyd med detaljrikdommen fra det gamle kommunistglasset. Og prisen tatt i betraktning må det vel sies at Albinaren er en grei måte å skaffe seg litt rekkevidde på - en god flaske vin koster fort omtrent det samme :D

Ganske lett å få noen rare blikk med det røret der, riktignok.

... og havne i hyggelig fotoprat :) Hadde en hyggelig samtale med en fotointeressert kar som ikke helt hadde fått med seg MFT-kameraene, og lurte på hva i alle dager det der var for noe :D

Lenke til kommentar
Om du har planer om å kjøpe 800mm, og er utålmodig, så kan det frarådes :p

Jeg høres kanskje arrogant og nedlatende ut nå, men det å temme en 800mm er ikke noe du finner ut av i løpet av noen timers bruk. Gi det tid. Og gi deg selv tid.

Ut fra de billedeksemplene du viser, ser det forresten ut som om du sliter like mye med bevegelsesuskarphet som med feilfokus.

Lenke til kommentar
Ut fra de billedeksemplene du viser, ser det forresten ut som om du sliter like mye med bevegelsesuskarphet som med feilfokus.

Ja, det kan vera litt av problemet også. Problemet er at det ikkje er stativfeste på objektivet, slik at heile oppsettet blir litt framtungt. Må kanskje henga på nokre lodd under stativet for å dempa bevegelsane litt. Nettopp bevegelsane er med på å gjera det ekstra vanskeleg å finfokusera med LV.

Lenke til kommentar

Med 500mm min slet jeg med å få bildestabilseringen til å samarbeide med meg, det virket nesten som den gjorde bildene verre i minst halvparten av tilfellene - og det lignet litt på det ok67 sliter med. Nå er det jo såpass lite lys tilgjengelig, og jeg tok såpass få bilder, at jeg skal være forsiktig med å konkludere - spesielt siden jeg er svært fornøyd med stabiliseringen på "normale" brennvidder. Sikkert er det i hvertfall at jeg tok de skarpeste bildene med bildestabilisering avslått og heller et stabilisert kamera.

Lite skyer over Bergen i kveld - her er en fersk 100% crop fra Albinaren på f/16:

post-73994-1259513553_thumb.jpg

Brukte FastStone til å legge på ekstra lys og kontrast, samt forsiktig oppskarping.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...