Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pinnekjøtt...

Sau er ikke mat* :ph34r: Men de er ålreite dyr :fun:

Helt klart Tom. Sau er klær ;)

:)

Skjønner jo at ingen østlendinger liker pinnekjøtt; er jo så godt som ingen i distriktet som har en halv idé om hvordan tilberede på rett måte. La meg ikke engang starte på kvalitet på varene i kjøttdiskene i Oslo/Akershus; prøvd å selge noe tilsvarende på vestlandet hadde ingen kjøpt. Klart at østlandsdistriktet er en store dumpingplass for lavkvalitetsvarer for Gilde og lignende.

Lenke til kommentar

Pinnekjøtt er gode greier (som en onkel av moderen pleide å si da han ankom på julaften "her lukte det råte kjøtt!"), men det er litt mye pirk med det.

For min del slår et godt stykke med rent kjøtt det meste, men det er jo litt upraktisk. Jeg vil ha vanskeligheter med å velge mellom ribbe og pinnekjøtt, men tradisjonen tilsier at pinnekjøtt er på julaften og ribbe er på 1. juledag..

:)

Lenke til kommentar
Litt googling avslørte at fiskelefse var langt fra så skummelt som først antatt :p
Hehe.

Og til de som ikke googla. Fiskelefse er rett og slett lefse laga på surmjølk. Grunnen til navnet er at den og blir brukt som tilbehør til kokt fisk.

Bare så det er sagt. Kaarstad.net påstår at den er godt samen med lettsalta brosme. Det er direkte feil. Ufisk er og blir ufisk, uavhengig salt og av om den blir pakka inn i god lefse.

Ikke si dere ikke har blitt advart.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Uff. Er jeg den eneste som vil ha fullformatsensor i et kamerahus ala speilrefleksene fra 70-tallet (OM-1, AE-1 etc) - altså mer kompakte og uten grep? Irriterer meg litt at 5D II/D700/A900 er de minste husene i dag. Then again, må vel kanskje være såpass for å balansere sånn passelig med kremoptikken som passer til FF.

Må vel kanskje bare spare opp til en E-P1/2 etterhvert - ikke fullformat, men veldig anvennelig størrelse for litt mer diskret fotografering (og får ikke minst plass i jakkelomma).

Edit: og ikke nevn M9, må isåfall begynne å spille lotto for å få råd til en sånn råtass anytime soon. :p

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar
Skjønner jo at ingen østlendinger liker pinnekjøtt; er jo så godt som ingen i distriktet som har en halv idé om hvordan tilberede på rett måte.

Døh - flere av oss storbyboere fra Østlandet som liker pimpekjøtt! Ikke så mange langere her nede hvor jeg bor, men.. :)

Tilberedning - er det ikke bare å stappe i en gryte og koke, da? ;)

Lenke til kommentar
Tilberedning - er det ikke bare å stappe i en gryte og koke, da? ;)
Nei. Bare "stappe i en gryte og koke" er sånn vi gjør med folk som ikke forstår at pinnekjøtt skal tilberedes med omsorg :p

Kjøttet skal vannes ut, passe lenge, og hva som er passe lenge varierer med kvaliteten på kjøttet. Det krever erfaring. For det andre skal det dampes*, ikke koke. I tillegg eer det en del som skjerper kjøttet noen minutter i ovnen etter koking.

Men noe sier meg at dette forsøket på voksenopplæring er bortkasta :p

* Grunnen til at mange kaller det pinnekjøtt, er at det tidligere ble dampa på bjørkepinner. Fortsatt er det en del som praktiserer dette. De sier at aromaen fra pinnene gir en eksta spiss på retten. Personlig så merker jeg ikke noe forskjell, annet enn på lukta på kjøkkenet. Kan ikke si at jeg kjenner at kjøttet tar smak fra pinnene.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Kalkun. Digg.

Ikke så bra var det at den stasjonære PCen ikke ville starte etter å ha vært avslått mens jeg var borte. Den lagde en rar lyd, og så døde den. Helt. Kjipt, for jeg hadde gledet meg til mine "iso 6400 and be there"-bilder fra Strasbourg...

Jaja, den er jo minst 5 år gammel, så det var vel på tide... men hva nå? Har ikke fulgt så nøye med de siste årene.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jaja, den er jo minst 5 år gammel, så det var vel på tide... men hva nå? Har ikke fulgt så nøye med de siste årene.

Med mindre du skal spille de nyeste spillene med heftig grafikk får du mye bra pc for 5-7000,-

Tenker da kun på kabinett uten skjerm, høytallere, mus, tastatur osv osv...

Det har også blitt mindre lønnsomt å bygge pc fremfor å kjøpe ferdig de siste årene siden prisene har blitt såpass lave. Har alltid bygget selv til meg og andre, men tror jaggu jeg kjøper en komplett en neste gang.

Lenke til kommentar
* Grunnen til at mange kaller det pinnekjøtt, er at det tidligere ble dampa på bjørkepinner. Fortsatt er det en del som praktiserer dette. De sier at aromaen fra pinnene gir en eksta spiss på retten. Personlig så merker jeg ikke noe forskjell, annet enn på lukta på kjøkkenet. Kan ikke si at jeg kjenner at kjøttet tar smak fra pinnene.

Derom strides de lærde.. Min vestlandske svigerbestemor mente at "pinnene" var ribbeina, og hvis jeg ikke husker feil er Henry Notaker, norsk gastronomihistories numero uno, enig.. Kan ikke si at jeg smaker noen forskjell, jeg heller. Et alternativ er å gjøre som Jan Vardøen anbefaler i Tøff Mat, å legge vaskede, men ikke skrellede mandelpoteter nederst i gryta. I følge ham fører fettet som drypper ned til at potetene ikke koker i stykker, men blir "confitert".. Det skal jeg prøve i år..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...