gorpium Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Bøkene til Nick Brandt, A Shadow Falls og On This Earth, er noe av det beste jeg har brukt penger på. Virkelig fantastisk å se bildene på papir. (Selv om det beste hadde vært å se en direkte fremkalling på dyrt fotopapir) Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Dere må jo ikke sitte her nå! NRK2 sender kremprogram; 7 timer og 16 minutter med filming fra Bergensbanen, hele veien fra Oslo til Bergen. Det er en grunn til at jeg sletter minst 90% av bildene jeg tar, NRK burde lære litt selvsensur. Evt bare øke hastigheten på avspilling. Fungerer bra om man skal ha pling-fest da! Für lzst til ü sjekke ut bokeh-en pü linsene mine jeg nü. Har faktisk ikke fütt for meg ü studere den för nü. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Skal fotografere i dåpen til barnet til til et vennepar på søndag. Dåpen er i Mortensrud Kirke og jeg lurer på om noen vet hvordan lyset pleier å være der inne, da jeg aldri har vært der før. Har dere tips til gode bilder under dåp - jenta kan ikke sitte enda, så hun må enten ligge eller holdes når hun tas bilder av. Planen er å bruke enten T-Max p3200 @ så lav ISO som mulig, eller T-Max 400 presset 1-2 trinn. Foreløpig holder jeg en knapp på T-Max 400. Jeg har også en rull med Portra 400 NC som jeg skal bruke, men den tror jeg at jeg bruker på festen/middagen etterpå. Hva tror dere? Jeg har utstyret i signaturen til disposisjon. dSLR hadde selvsagt vært mye lettere, men det har jeg ikke anskaffet meg enda . Takker for alle tips. Francis Endret 27. november 2009 av :Francis: Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Nikon blits på Canon kamera... hmm.. kvifor går det? Denne live-view... Er det autofokus på den? Får ikkje det til... ____________________________ Live View-innstillingen på EOS 450D har også kontrastbasert AF som gir kompaktkameralignende autofokus. ____________________________ Henta fra canon brosjyra... Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Hmm.. klarer jeg meg uten 70-200 til bryllupsfoto? Blir litt dårlig plass i den lille sekken jeg har til rådighet. Nå er det 24-70L på 5D og 85L på 5DII - også har jeg med 17-40 og 50/1.4. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Skal fotografere i dåpen til barnet til til et vennepar på søndag. Dåpen er i Mortensrud Kirke og jeg lurer på om noen vet hvordan lyset pleier å være der inne, da jeg aldri har vært der før. Har dere tips til gode bilder under dåp - jenta kan ikke sitte enda, så hun må enten ligge eller holdes når hun tas bilder av. Planen er å bruke enten T-Max p3200 @ så lav ISO som mulig, eller T-Max 400 presset 1-2 trinn. Foreløpig holder jeg en knapp på T-Max 400. Jeg har også en rull med Portra 400 NC som jeg skal bruke, men den tror jeg at jeg bruker på festen/middagen etterpå. Hva tror dere? Jeg har utstyret i signaturen til disposisjon. dSLR hadde selvsagt vært mye lettere, men det har jeg ikke anskaffet meg enda . Takker for alle tips. Francis 50mm f/1.2 og SB-600. Bør være veldig godt dekket med det. Krever nok at du setter deg litt framme. Er du heldig kan du slippe blitsfyring hvis lysforholdene er gode til en kirke å være, og motivene holder seg sånn nogenlunde i ro (noe de vel pleier å gjøre i en dåp?) Men dette hadde du vel kanskje innstilt deg på fra før av? Endret 27. november 2009 av Andreasfe Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Takk . Mer eller mindre, ja, men jeg tviler på at det er greit å fyre av blits under seremonien. Håper det er nok lys for 105/2.5, men jeg har ikke de helt store forhåpningene. Francis Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Denne live-view... Er det autofokus på den? Får ikkje det til... Autofokus i liveview er langsom, crappy og upresis. Bruk heller manuell fokus - zoom inn på det viktige og fokuser manuelt. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Hmm.. klarer jeg meg uten 70-200 til bryllupsfoto?Blir litt dårlig plass i den lille sekken jeg har til rådighet. Nå er det 24-70L på 5D og 85L på 5DII - også har jeg med 17-40 og 50/1.4. 70-200 er veldig kjekt til kirka, ved bordet og sånt noe. Var "kompis med kamera"-fotograf i bryllup, og savnet noe lengre enn 100mm - og det var på cropkamera.. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Dere må jo ikke sitte her nå! NRK2 sender kremprogram; 7 timer og 16 minutter med filming fra Bergensbanen, hele veien fra Oslo til Bergen. Det er en grunn til at jeg sletter minst 90% av bildene jeg tar, NRK burde lære litt selvsensur. Evt bare øke hastigheten på avspilling. Fungerer bra om man skal ha pling-fest da! Für lzst til ü sjekke ut bokeh-en pü linsene mine jeg nü. Har faktisk ikke fütt for meg ü studere den för nü. Hehe, la først nå merke til at jeg satt på tysk tastatur da jeg skrev forrige post. Ørti skrivefeil og "pling-fest".. høres gøy ut med vors forresten.. ..menmen.. noen må jobbe ikveld også Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Hehe, får se om jeg klarer å presse den ned i sekken. Er bare en Vertex 100 :/ Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Bøkene til Nick Brandt, A Shadow Falls og On This Earth, er noe av det beste jeg har brukt penger på. Virkelig fantastisk å se bildene på papir. (Selv om det beste hadde vært å se en direkte fremkalling på dyrt fotopapir) Høres bra ut - skal sjekkes. Skikkelig trykk bør det være, ja. Var på Ansel Adams-utstilling, og falt pladask for et fantastisk bilde. (Ikke det at det digitale bildet her har så mye detaljer, men..) (Edit: Finner noen et sted jeg kan kjøpe en skikkelig reproduksjon av sånt noe - si i fra! ) Edit II: Duh. Vi googler. Der, ja: Clearing Winter Storm.. Sweet! Så at de solgte bildebok med stort sett alt på utstillingen - bladde opp til siden og - blæh. Det var ikke mye detaljer. Hele det storslåtte med bildet forsvant. Endret 27. november 2009 av Trondster Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) fann det ut... Merka det du sa, men til macro er vell dette bedre? Sikta til Trondster sin post: Autofokus i liveview er langsom, crappy og upresis. Bruk heller manuell fokus - zoom inn på det viktige og fokuser manuelt. Trudde eg var kjapp å svare, men neida... Endret 27. november 2009 av Hemene Lenke til kommentar
Inc Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Hmm.. klarer jeg meg uten 70-200 til bryllupsfoto?Blir litt dårlig plass i den lille sekken jeg har til rådighet. Nå er det 24-70L på 5D og 85L på 5DII - også har jeg med 17-40 og 50/1.4. I det bryllupet jeg tok bilder gikk det mest i 28-75... Endret 27. november 2009 av Inc Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Nikon blits på Canon kamera... hmm.. kvifor går det? Denne live-view... Er det autofokus på den? Får ikkje det til... ____________________________ Live View-innstillingen på EOS 450D har også kontrastbasert AF som gir kompaktkameralignende autofokus. ____________________________ Henta fra canon brosjyra... Du fikk med deg den i brosjyren ? et veldig tolkningsbart begrep. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Hmm.. klarer jeg meg uten 70-200 til bryllupsfoto?Blir litt dårlig plass i den lille sekken jeg har til rådighet. Nå er det 24-70L på 5D og 85L på 5DII - også har jeg med 17-40 og 50/1.4. I det bryllupet jeg tok bilder gikk det mest i 28-75... Okei. Kirken det skal være i er temmelig stor og utradisjonell i form, så 200mm på fullformat er nok greit å ha. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 God helg! Dette lover bra Tom Lenke til kommentar
_nomad Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Dette lover bra Tom Ligger an til å bli en ordentlig kosehelg Det følger i det minste noen fordeler med det å bo omtrent på svenskegrensen Endret 27. november 2009 av _nomad Lenke til kommentar
TGB Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Kjipt vanskelig det skulle være å selge AF-S 70-200mm f/2.8 VR for en fornuftig pris. Som vanlig er jeg et par måneder for seint ute Ser ut som godsakene forsvinner ut døra for 10.000, og jeg som trodde tapet var størst på kamerahus. Edit: D300 gikk for 63% av nypris (som jeg betalte), 70-200 går da for 62% av hva jeg betalte At markedet akkurat nå oversvømmes av D300 og AF-S 70-200mm f/2.8 VR bidrar naturligvis ikke i positiv retning. Endret 27. november 2009 av TGB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå