Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dere må jo ikke sitte her nå! NRK2 sender kremprogram; 7 timer og 16 minutter med filming fra Bergensbanen, hele veien fra Oslo til Bergen.

Det er en grunn til at jeg sletter minst 90% av bildene jeg tar, NRK burde lære litt selvsensur. Evt bare øke hastigheten på avspilling.

Fungerer bra om man skal ha pling-fest da! :)

Für lzst til ü sjekke ut bokeh-en pü linsene mine jeg nü. Har faktisk ikke fütt for meg ü studere den för nü.

Lenke til kommentar

Skal fotografere i dåpen til barnet til til et vennepar på søndag. Dåpen er i Mortensrud Kirke og jeg lurer på om noen vet hvordan lyset pleier å være der inne, da jeg aldri har vært der før.

Har dere tips til gode bilder under dåp - jenta kan ikke sitte enda, så hun må enten ligge eller holdes når hun tas bilder av.

Planen er å bruke enten T-Max p3200 @ så lav ISO som mulig, eller T-Max 400 presset 1-2 trinn. Foreløpig holder jeg en knapp på T-Max 400.

Jeg har også en rull med Portra 400 NC som jeg skal bruke, men den tror jeg at jeg bruker på festen/middagen etterpå. Hva tror dere?

Jeg har utstyret i signaturen til disposisjon. dSLR hadde selvsagt vært mye lettere, men det har jeg ikke anskaffet meg enda ;).

Takker for alle tips.

Francis :)

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

Nikon blits på Canon kamera... hmm..

kvifor går det? :p

Denne live-view... Er det autofokus på den? Får ikkje det til...

Live View-innstillingen på EOS 450D

har også kontrastbasert AF som gir

kompaktkameralignende autofokus.

Henta fra canon brosjyra...

Lenke til kommentar
Skal fotografere i dåpen til barnet til til et vennepar på søndag. Dåpen er i Mortensrud Kirke og jeg lurer på om noen vet hvordan lyset pleier å være der inne, da jeg aldri har vært der før.

Har dere tips til gode bilder under dåp - jenta kan ikke sitte enda, så hun må enten ligge eller holdes når hun tas bilder av.

Planen er å bruke enten T-Max p3200 @ så lav ISO som mulig, eller T-Max 400 presset 1-2 trinn. Foreløpig holder jeg en knapp på T-Max 400.

Jeg har også en rull med Portra 400 NC som jeg skal bruke, men den tror jeg at jeg bruker på festen/middagen etterpå. Hva tror dere?

Jeg har utstyret i signaturen til disposisjon. dSLR hadde selvsagt vært mye lettere, men det har jeg ikke anskaffet meg enda ;).

Takker for alle tips.

Francis :)

50mm f/1.2 og SB-600. Bør være veldig godt dekket med det. Krever nok at du setter deg litt framme. Er du heldig kan du slippe blitsfyring hvis lysforholdene er gode til en kirke å være, og motivene holder seg sånn nogenlunde i ro (noe de vel pleier å gjøre i en dåp?)

Men dette hadde du vel kanskje innstilt deg på fra før av? :)

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
Hmm.. klarer jeg meg uten 70-200 til bryllupsfoto?

Blir litt dårlig plass i den lille sekken jeg har til rådighet.

Nå er det 24-70L på 5D og 85L på 5DII - også har jeg med 17-40 og 50/1.4.

70-200 er veldig kjekt til kirka, ved bordet og sånt noe. Var "kompis med kamera"-fotograf i bryllup, og savnet noe lengre enn 100mm - og det var på cropkamera.. ;)

Lenke til kommentar
Dere må jo ikke sitte her nå! NRK2 sender kremprogram; 7 timer og 16 minutter med filming fra Bergensbanen, hele veien fra Oslo til Bergen.

Det er en grunn til at jeg sletter minst 90% av bildene jeg tar, NRK burde lære litt selvsensur. Evt bare øke hastigheten på avspilling.

Fungerer bra om man skal ha pling-fest da! :)

Für lzst til ü sjekke ut bokeh-en pü linsene mine jeg nü. Har faktisk ikke fütt for meg ü studere den för nü.

Hehe, la først nå merke til at jeg satt på tysk tastatur da jeg skrev forrige post. Ørti skrivefeil og "pling-fest".. høres gøy ut med vors forresten..

..menmen.. noen må jobbe ikveld også

Lenke til kommentar
Bøkene til Nick Brandt, A Shadow Falls og On This Earth, er noe av det beste jeg har brukt penger på. Virkelig fantastisk å se bildene på papir. (Selv om det beste hadde vært å se en direkte fremkalling på dyrt fotopapir)

Høres bra ut - skal sjekkes.

Skikkelig trykk bør det være, ja. Var på Ansel Adams-utstilling, og falt pladask for et fantastisk bilde. (Ikke det at det digitale bildet her har så mye detaljer, men..)

(Edit: Finner noen et sted jeg kan kjøpe en skikkelig reproduksjon av sånt noe - si i fra! ;))

Edit II: Duh. Vi googler. Der, ja: Clearing Winter Storm.. Sweet!

Så at de solgte bildebok med stort sett alt på utstillingen - bladde opp til siden og - blæh. Det var ikke mye detaljer. Hele det storslåtte med bildet forsvant. :hrm:

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

fann det ut... Merka det du sa, men til macro er vell dette bedre?

Sikta til Trondster sin post:

Autofokus i liveview er langsom, crappy og upresis. Bruk heller manuell fokus - zoom inn på det viktige og fokuser manuelt. :)

Trudde eg var kjapp å svare, men neida... :p

Endret av Hemene
Lenke til kommentar

I det bryllupet jeg tok bilder gikk det mest i 28-75...

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Nikon blits på Canon kamera... hmm..

kvifor går det? :p

Denne live-view... Er det autofokus på den? Får ikkje det til...

Live View-innstillingen på EOS 450D

har også kontrastbasert AF som gir

kompaktkameralignende autofokus.

Henta fra canon brosjyra...

Du fikk med deg den i brosjyren ? et veldig tolkningsbart begrep.

Lenke til kommentar

I det bryllupet jeg tok bilder gikk det mest i 28-75...

Okei. Kirken det skal være i er temmelig stor og utradisjonell i form, så 200mm på fullformat er nok greit å ha.

Lenke til kommentar

Kjipt vanskelig det skulle være å selge AF-S 70-200mm f/2.8 VR for en fornuftig pris. Som vanlig er jeg et par måneder for seint ute :(

Ser ut som godsakene forsvinner ut døra for 10.000, og jeg som trodde tapet var størst på kamerahus.

Edit:

D300 gikk for 63% av nypris (som jeg betalte), 70-200 går da for 62% av hva jeg betalte :cry:

At markedet akkurat nå oversvømmes av D300 og AF-S 70-200mm f/2.8 VR bidrar naturligvis ikke i positiv retning.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...