potetskrell Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Ingardj: Jeg har like god peiling på fargestyring som Mugabe har på det å styre land, så dette bør tas med en trillebår salt. Men jeg har printet samme bilde to ganger (helt uendret jpeg-fil) hos Japan Photo, det ene ble helt topp, det andre er for mørkt til å brukes. Hvis det er fryktelig kritisk ville jeg kanskje gått for en løsning der du har litt mer kontroll underveis. Dette var et 10x15-bilde og et 50x70-bilde, forresten – kan sikkert ikke forvente helt like prosesser der. Det store var mye mørkere enn det lille. Ja, jeg kan ikke bruke 500,- på noe som ikke blir likt som skjermen. Men japanfoto bør jo ha såpass kontroll på dyre produkter. Nok egenreklame nå , men vi har 100% fornøydgaranti nettopp av denne grunn. Hvis du jobber for japanfoto bør du jo vite om jeg blir fornøyd med akryl.. så da kan jeg bare levere tilbake hele sjiten hvis jeg ikke er fornøyd, uten noe krangling på hvorfor jeg ikke er fornøyd? Tror jeg gjør siste finpuss på bildet i dag og sender inn.. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Bah. Jeg tror Sigmaen kan ha fått seg en skikkelig smell når jeg gikk på ræva på isen i går Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Bah. Jeg tror Sigmaen kan ha fått seg en skikkelig smell når jeg gikk på ræva på isen i går Uffda. Men drit i Sigmaen. Hvordan gikk det med deg? Tom Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Ja, det er ikke vanskelig å komme ut med godt resultat med 85L på fullformat. Tjatjo. Så lenge det ikke overdrives. God reportasjedybeskarphet på fullformat er mellom f/2.8 og f/11 spør du meg. Neinei, men bildene kan bli visuelt pene ved stor blenderåpning sånn generelt sett. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Uffda. Men drit i Sigmaen. Hvordan gikk det med deg? Tom Jeg slapp unna med en noe øm skinke Hadde med meg fotoutstyret i sekken for å ta bilder på en konsert på kvelden. Jeg har ikke rukket å gå gjennom bildene skikkelig ennå, men det så ut til at Sigmaen enten feilfokuserte eller rett og slett var helt uklar Tror ikke det er kamerahuset, bildene jeg tok med 50mm-eren så helt greie ut. Fun fact: det kan tidvis være veldig vanskelig å se forskjell på våt asfalt og våt is oppå asfalt. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Fun fact: det kan tidvis være veldig vanskelig å se forskjell på våt asfalt og våt is oppå asfalt. Been there - done that ... Høres ut som om objektivet har fått seg en smell. Og forsikringen er mangelfull ? Tom Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Forsikring? Jeg tilhører den skolen som mener ekstraforsikring på vanlige bruksgjenstander er statistisk sett bortkasta penger Uansett så er objektivet kjøpt brukt. Men jeg har jo for så vidt alt av papirer liggende, kan jo være selgeren kjøpte med idiotforsikring Vet ikke helt hvordan sånne forsikringer funker ved videresalg. Må uansett undersøke litt nærmere. Jeg tok et par kjappe tester i går som så greie ut, men det var på nært hold. Bildene fra konserten ble naturlig nok tatt på litt lengre avstand. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Forsikring? Jeg tilhører den skolen som mener ekstraforsikring på vanlige bruksgjenstander er statistisk sett bortkasta penger Uansett så er objektivet kjøpt brukt. Men jeg har jo for så vidt alt av papirer liggende, kan jo være selgeren kjøpte med idiotforsikring Vet ikke helt hvordan sånne forsikringer funker ved videresalg. Må uansett undersøke litt nærmere. Jeg tok et par kjappe tester i går som så greie ut, men det var på nært hold. Bildene fra konserten ble naturlig nok tatt på litt lengre avstand. JP sin idiot-forsikring følger objektivet. Tom Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Ja, det er ikke vanskelig å komme ut med godt resultat med 85L på fullformat. Tjatjo. Så lenge det ikke overdrives. God reportasjedybeskarphet på fullformat er mellom f/2.8 og f/11 spør du meg. Neinei, men bildene kan bli visuelt pene ved stor blenderåpning sånn generelt sett. Joda. Men når jeg ser en serie bilder der absolutt alle bildene er tatt på samme blender antar jeg at det er en av tre ting som har skjedd. - Det er første gang fotografen bruker objektivet, og den store blenderen fasinerer. - Det var veldig mørkt - Fotografen er litt fantasiløs Det er alt for mange som bare kjører på og åpner blenderen fordi de tror det vil gjøre bildene magisk bedre om de kun inneholder et motiv og en diffus bakgrunn.. (Ikke rettet mot noen spesielle.) Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Ok. Får grave frem boksen og sjekke. Noen ganger er det en positiv ting å være nærmest manisk når det gjelder å ta vare på emballasje, salgspapirer, bruksanvisninger og annet skrot Lenke til kommentar
Anew Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Urgh. Skal til Strasbourg i morgen, og fra en-by-som-ikke-akkurat-er-verdens-navle (Oslo) til en-annen-by-som-ikke-akkurat-er-verdens-navle går det ikke så kjempemange fly, så jeg må ta et fly som går 06:25 til Brüssel for å bytte der. Det betyr at jeg må ta et flytog som går fra Lysaker kl 04:52. Herregud som jeg gleder meg. Håndbagasjen blir kamera+50/1.8 og 24-120. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Men når jeg ser en serie bilder der absolutt alle bildene er tatt på samme blender antar jeg at det er en av tre ting som har skjedd. - Det er første gang fotografen bruker objektivet, og den store blenderen fasinerer. - Det var veldig mørkt - Fotografen er litt fantasiløs Lenge leve f/8 Urgh. Skal til Strasbourg i morgen, og fra en-by-som-ikke-akkurat-er-verdens-navle (Oslo) til en-annen-by-som-ikke-akkurat-er-verdens-navle går det ikke så kjempemange fly, så jeg må ta et fly som går 06:25 til Brüssel for å bytte der. Der er det en fordel å være ungkar. Jeg reiser kvelden før i slike tilfeller. Og overnatter på hotell. Det betyr at jeg må ta et flytog som går fra Lysaker kl 04:52. Herregud som jeg gleder meg. Håndbagasjen blir kamera+50/1.8 og 24-120. Det burde holde. Og kanskje Fotografi for å lese på flyet Tom Endret 25. november 2009 av tomsi42 Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Urgh. Skal til Strasbourg i morgen, og fra en-by-som-ikke-akkurat-er-verdens-navle (Oslo) til en-annen-by-som-ikke-akkurat-er-verdens-navle går det ikke så kjempemange fly, så jeg må ta et fly som går 06:25 til Brüssel for å bytte der. Det betyr at jeg må ta et flytog som går fra Lysaker kl 04:52. Herregud som jeg gleder meg. Håndbagasjen blir kamera+50/1.8 og 24-120. Jeg skal stå opp klokka fire på fredag for å kjøre til Oslo, så ti stille med deg! Du har ingen klagerett! Edit: Det har forsåvidt ikke jeg heller. Og det er verdt det. Endret 25. november 2009 av Karl-Peder Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Anew, er vel ingen vits å gå å legge seg da Sove på flyet. Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Urgh. Skal til Strasbourg i morgen, og fra en-by-som-ikke-akkurat-er-verdens-navle (Oslo) til en-annen-by-som-ikke-akkurat-er-verdens-navle går det ikke så kjempemange fly, så jeg må ta et fly som går 06:25 til Brüssel for å bytte der. Det betyr at jeg må ta et flytog som går fra Lysaker kl 04:52. Herregud som jeg gleder meg. Håndbagasjen blir kamera+50/1.8 og 24-120. Du burde ta med også vidvinkel for så å besøke katedralen i byen som er en enorm middelalderkirke. http://www.strasbourg.info/cathedral/ Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Jeg er helt sikker på at det er vanskeligere å ta gode bilder med crappy utstyr. Helt sikker. Jeg er helt sikker på at du har rett. Men vanskelig er ikke negativt for meg - det er faktisk litt forlokkende, på samme måte som at noen finner et uløst kryssord forlokkende. Og ingen kryssordløsere jeg kjenner henger resultatet på veggen, eller ønsker seg et PC-program for automatisk kryssordløsning they're looking for trouble... Kanskje er det her store deler av mentalitetsforskjellen mellom en hobbyfotograf og en proff ligger? For meg er det selve prosessen fotografering jeg trives med - skulle det dukke opp et blinkskudd nå og da, gir det selvsagt en tilfredsstillende følelse, men generelt er resultatet mindre viktig enn prosessen. En slik mentalitet kan strengt tatt ikke en proff tillate seg - en proff blir målt på (og lever av?) resultatet og kun det - det spiller liten rolle om h*n hadde utfordrende moro under knipsingen. Nå utelukker ikke dette at en som fokuserer på moro under prosessen kan få et godt resultat, eller at en som fokuserer på resultat kan ha det moro under prosessen - men det er likevel forskjellige utgangspunkt. Og det ene utgangspunktet er ikke bedre eller verre enn det andre, imho. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Anew, er vel ingen vits å gå å legge seg da Sove på flyet. Høh. I wish, men det er to korte flyturer og litt venting i Brüssel. Sånt blir det ingen nattesøvn av. Nappy: 24mm er den videste vinkelen jeg har for øyeblikket - men på D700 er det tålelig vidt. Takk for tipset. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Jeg mener det er forskjell på at noe er vanskelig og at noe er utfordrende. Ved foto eller kryssord eller det meste annet er det utfrodringene man er ute etter. Hvis ting er vanskelig, er det bare.. frustrerende og kjedelig Sånn ser jeg på det hvertfall, selv om man har en tendens til å bruke begrepene om hverandre. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Nå utelukker ikke dette at en som fokuserer på moro under prosessen kan få et godt resultat, eller at en som fokuserer på resultat kan ha det moro under prosessen - men det er likevel forskjellige utgangspunkt. Og det ene utgangspunktet er ikke bedre eller verre enn det andre, imho. Nettopp! Poenget mitt er at jeg ofte får følelsen av at enkelte mener den ene tilnærmingen er mer "høyverdig" enn den andre. Det mener jeg er det rene skjære tøv. ...og fordelen med "resultatorientert" utstyr er at det godt kan brukes til mer "prosessorientert" fotografering også. Det funker ikke den andre veien. Det meste jeg fotograferer handler utelukkende om resultat - og jeg fotograferer like vel kun for personlig (og familiens) tilfredsstillelse. Når jeg fotograferer for "festene" her på forumet ol. kan det handle mye mer om prosess, selv om det primært da handler om prosess for å oppnå et resultat. Endret 25. november 2009 av Anew Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Vi har altså forskjellig utgangspunkt, men likevel samme syn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå