Shocktrauma Skrevet 25. november 2009 Rapporter Del Skrevet 25. november 2009 (endret) For å få det likt pc-skjermen er vel sRGB og 300dpi the shit. Jeg gjør bildet til 60x40 i ps også. Da er det vel ikke mer jeg kan gjøre. JPxxl trykker med sRGB, så det er ikke noe poeng å kjøre Adobe RGB. Word of warning: Har fått litt utbrente farger på ett enkelt bilde - det var smørblomst-bildet mitt, hvor spesielt blomstene oppe på smørpakken ble utbrente, med tydelige utbrente gule områder. Blomstene i forgrunnen var heller ikke så pene som jeg hadde håpet. (Men - får da også Gamut warning i PS - i alle fall på deler av blomstene oppe på pakka, selv om det ikke var gamut warning over hele, som på de nederste blomstene.. ) Nedskalert utgave av jpeg'en jeg printet: Typisk at masseproduserte bilder ikke holder fargerommet og høylys som man skulle tro. Derfor er det så utrolig godt å ha en printer som spytter ut 60x42cm i full Adobe RGB på (utvalgte) valgfrie medier. For de som trenger litt mer seriøse prints uten å investere i alaskens utstyr bør Kolonihaven.no prøves ut. Jeg vet lite om prisene, men en møter i allefall kompetente folk. Endret 25. november 2009 av Shocktrauma Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. november 2009 Rapporter Del Skrevet 25. november 2009 Han kan være snever i sine definisjoner i blant (eller bare overdrive for å få gjennom et poeng).I skolesammenheng handler det også om å konkretisere tilstrekkelig til at elevene forstår. Dere skal vite hva et typisk reportasjefoto er, hva et typisk portrettbilde er, og være i stand til å produsere det selv. Da må man snevre inn en hel del, og heller legge til en kommentar om at "det er lov å bryte med regler så lenge man gjør det bevisst". Men for å bryte en regel bevisst må du også vite hva regelen er... Lenke til kommentar
ET! Skrevet 25. november 2009 Rapporter Del Skrevet 25. november 2009 Ingardj: Jeg har like god peiling på fargestyring som Mugabe har på det å styre land, så dette bør tas med en trillebår salt. Men jeg har printet samme bilde to ganger (helt uendret jpeg-fil) hos Japan Photo, det ene ble helt topp, det andre er for mørkt til å brukes. Hvis det er fryktelig kritisk ville jeg kanskje gått for en løsning der du har litt mer kontroll underveis. Dette var et 10x15-bilde og et 50x70-bilde, forresten – kan sikkert ikke forvente helt like prosesser der. Det store var mye mørkere enn det lille. Ja, jeg kan ikke bruke 500,- på noe som ikke blir likt som skjermen. Men japanfoto bør jo ha såpass kontroll på dyre produkter. Nok egenreklame nå , men vi har 100% fornøydgaranti nettopp av denne grunn. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 25. november 2009 Rapporter Del Skrevet 25. november 2009 Noen som vet om det skal komme eller har vært en Japan Photo ved Østbanehallen i Oslo? Jeg gikk forbi et (nesten) tomt lokale på vei til jobb, bare en hel haug med kasser merket japan photo. Ble litt nyskjerrig på om det er en nedlagt butikk/lager eller om det skal åpnes en ny der. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. november 2009 Rapporter Del Skrevet 25. november 2009 Noen som vet om det skal komme eller har vært en Japan Photo ved Østbanehallen i Oslo? Jeg gikk forbi et (nesten) tomt lokale på vei til jobb, bare en hel haug med kasser merket japan photo. Ble litt nyskjerrig på om det er en nedlagt butikk/lager eller om det skal åpnes en ny der. Det må i så fall være en ny? Det er en JP i byporten - shoppingsenteret i tilknytning til Oslo S. Tom Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 25. november 2009 Rapporter Del Skrevet 25. november 2009 Jeg hadde likt en Pro butikk álá den Foto Knudsen har med varer i en høyere klasse. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 25. november 2009 Rapporter Del Skrevet 25. november 2009 Slik jeg tolker deg, kan muligens dette oppsummeres med et klokt gammelt ordtak: "La ikke det beste bli det godes fiende." Dersom man ikke har med seg det det beste og mest optimale utstyret for situasjonen, la nå ikke det føre til at man ergrer/fantaserer om det som kunne ha vært og lar være å ta bilder - det gode er da å prøve å ta de beste bildene man kan få til med det man har. Og begrensninger kan trigge kreativitet. Noe sånt ? Jepp, ganske spott on Se uthevingen i sitatet over. Du får det til å høres ut som om man bare har et dårlig mobilkamera. Det er ikke kamerautstyret som er begrensningen - men han som holder det. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 25. november 2009 Rapporter Del Skrevet 25. november 2009 Det må i så fall være en ny? Det er en JP i byporten - shoppingsenteret i tilknytning til Oslo S. Tom Er stadig vekk innom den på byporten, så den kjenner jeg godt til. Det lokalet jeg snakker om er på andre siden av gata fra den berømte "plata". Til venstre for Fretex når man kommer ut fra østbanehallen. Masse JP kasser og en del merket Minolta, tenkte det kanskje var en nedlagt butikk eller midlertidig lager. Hadde passet meg perfekt om det kom en stor JP der. Lenke til kommentar
bareanton Skrevet 25. november 2009 Rapporter Del Skrevet 25. november 2009 Jeg har diverse årsaker følget med på bruktmarkede de siste dagene. Det så slår meg er at det er mange komiske formuleringer når folk skal selge kamerautstyr. For eksempel en som skal selge sin Leica M8 og avslutter med følgende setning ”I første omgang ønskes kun henvendelser pr. mail og useriøse henvendelser” Eller han som selger et SonyA300 og forteller om det fantastiske batteriet på følgende måte: ”Batterilevetiden er dobbelt så bedere iforhold til konkurrentene med ca 500-600 bilder pr lading.” Til slutt en som skal selge en 350D: ”Fakt ma du betale.Eller blir nesten som grats gave)” ”Send , raskt, SMS til meg i utlandet.” Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 25. november 2009 Rapporter Del Skrevet 25. november 2009 Det er ikke kamerautstyret som er begrensningen - men han som holder det. Riktig, som oftest. Jeg har tatt shitty bilder med D3 og gode. Ganske sikkert at noen av de jeg tok med 645AFD ikke ble så bra heller. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 25. november 2009 Rapporter Del Skrevet 25. november 2009 ..Og folkens - husk å nominere! Lenke til kommentar
Anew Skrevet 25. november 2009 Rapporter Del Skrevet 25. november 2009 Jeg er helt sikker på at det er vanskeligere å ta gode bilder med crappy utstyr. Helt sikker. Min erfaring tilsier at jo bedre utstyr du har, jo lettere er det å få de bildene man vil ha. Bedre=mer fleksibelt - kamerahuset kan glatt begrense den som holder det, men om man bare tar ting som står stille, så er det kanskje vanskelig å forestille seg at ikke alle gjør det? Jeg er også helt sikker på at for sånne som meg, som liker å bruke fastoptikk til å ta bilder av ting og mennesker som ikke er helt statiske, planlagte og/eller poserte, så er det en stor fordel å ha to (helst tre, men da klikker det vel helt for minimalistene ) hus til disposisjon. Om man sier at man driter i hva folk bruker pengene sine til, så bør man også drite i hva folk bruker pengene sine til. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 25. november 2009 Rapporter Del Skrevet 25. november 2009 Ja, det er ikke vanskelig å komme ut med godt resultat med 85L på fullformat. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 25. november 2009 Rapporter Del Skrevet 25. november 2009 Jeg er helt sikker på at det er vanskeligere å ta gode bilder med crappy utstyr. Helt sikker. Min erfaring tilsier at jo bedre utstyr du har, jo lettere er det å få de bildene man vil ha. Bedre=mer fleksibelt - kamerahuset kan glatt begrense den som holder det, men om man bare tar ting som står stille, så er det kanskje vanskelig å forestille seg at ikke alle gjør det? Jeg er også helt sikker på at for sånne som meg, som liker å bruke fastoptikk til å ta bilder av ting og mennesker som ikke er helt statiske, planlagte og/eller poserte, så er det en stor fordel å ha to (helst tre, men da klikker det vel helt for minimalistene ) hus til disposisjon. Om man sier at man driter i hva folk bruker pengene sine til, så bør man også drite i hva folk bruker pengene sine til. For å snu det litt på hodet: En god fotograf tar bedre bilder med dårlig utstyr enn en hobbyfotograf med bedre utstyr enn førstnevnte. (Alt innen rimelighetens grenser selvfølgelig..) Vil tro siste setning der er ment på meg, Anew? I så fall har du ikke skjønt hva jeg har prøvd å si i debatten om flere kamera... Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 25. november 2009 Rapporter Del Skrevet 25. november 2009 For å snu det litt på hodet: En god fotograf tar bedre bilder med dårlig utstyr enn en hobbyfotograf med bedre utstyr enn førstnevnte. (Alt innen rimelighetens grenser selvfølgelig..) Det er jeg enig i. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 25. november 2009 Rapporter Del Skrevet 25. november 2009 Jeg er helt sikker på at det er vanskeligere å ta gode bilder med crappy utstyr. Helt sikker. Min erfaring tilsier at jo bedre utstyr du har, jo lettere er det å få de bildene man vil ha. Bedre=mer fleksibelt - kamerahuset kan glatt begrense den som holder det, men om man bare tar ting som står stille, så er det kanskje vanskelig å forestille seg at ikke alle gjør det? Jeg er også helt sikker på at for sånne som meg, som liker å bruke fastoptikk til å ta bilder av ting og mennesker som ikke er helt statiske, planlagte og/eller poserte, så er det en stor fordel å ha to (helst tre, men da klikker det vel helt for minimalistene ) hus til disposisjon. Om man sier at man driter i hva folk bruker pengene sine til, så bør man også drite i hva folk bruker pengene sine til. +1. Det sier seg egentlig selv. Francis Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 25. november 2009 Rapporter Del Skrevet 25. november 2009 For å snu det litt på hodet: En god fotograf tar bedre bilder med dårlig utstyr enn en hobbyfotograf med bedre utstyr enn førstnevnte. (Alt innen rimelighetens grenser selvfølgelig..) Hva er forskjell på en god fotograf og en hobbyfotograf? hvorfor kan ikke hobbyfotografen være en god fotograf? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 25. november 2009 Rapporter Del Skrevet 25. november 2009 For å snu det litt på hodet: En god fotograf tar bedre bilder med dårlig utstyr enn en hobbyfotograf med bedre utstyr enn førstnevnte. (Alt innen rimelighetens grenser selvfølgelig..) Hva er forskjell på en god fotograf og en hobbyfotograf? hvorfor kan ikke hobbyfotografen være en god fotograf? "..enn en dårlig fotograf", da. La oss kikke på argumentet, og ikke smådetaljer i semantikken. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 25. november 2009 Rapporter Del Skrevet 25. november 2009 Ja, det er ikke vanskelig å komme ut med godt resultat med 85L på fullformat. Tjatjo. Så lenge det ikke overdrives. God reportasjedybeskarphet på fullformat er mellom f/2.8 og f/11 spør du meg. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 25. november 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. november 2009 Ja der ringte UPS og ville ha personnummer for å kunne sende fortollingen til tollerne. Eller noe slikt, blir vel momskrav snart. Bra jeg ikke ga de mitt eget personnummer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå