stonhans Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Det var en post eller to for et par uker siden som fikk meg til å bli litt overrasket over backupkamera-tanken. Jeg forstod posten dit hen at det er noen som skal sitte med et über-godt kamera som backupkamera (i klassen D300/D700/5D), mens jeg ikke kan huske å ha sett et godt bilde fra personen. (Det er ikke gorpium det snakkes om her - har sett mye bra fra han ) Jeg kritiserer ikke pengebruken her heller. Folk får bruke akkurat så mye penger de vil på utstyr. Det blir, som jeg har nevnt tidligere, en litt spesiell tangent til utstyrsmanien der man vil ha et kamera klart for hver situasjon. Jeg ser den der. Tror jeg kommer til å kvitte meg med min 5D. Har ikke helt samvittighet til å la det ligge i en eske og vente på oppdrag hvor to hus er ideelt. Mulig det er meg det diskuteres her, men grunnen er enkel til at jeg noen ganger trenger to hus. Det "halve minuttet" det tar å skru av objektivet-legge det fra seg-ta opp nytt objektiv-skru på det nye-legge fra seg det gamle.. det er sekunder jeg noen ganger ikke kan gå glipp av om jeg fotograferer noe viktig (som krever at jeg f-eks lett tilgjengelig må ha et teleobjektiv og en normalzoom eller vidvinkel) for en kunde (avis o.l.). Sport, kultur, nyhetssak osv.. Om jeg trenger et 7D, vet jeg ikke enda, men selfølgelig frister det. Økonomien er noe annet, og det tok meg et halvt år å spare opp til 70-200 f/2.8 IS. Så det er lov å drømme. Dersom jeg bare hadde fotografert naturen, så er det ikke sikkert jeg hadde trengt et backuphus. Dette er bare mine 5 cents, og det er sikkert noen som har argumenter mot meg. Endret 24. november 2009 av stonhans Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 For å få det likt pc-skjermen er vel sRGB og 300dpi the shit. Jeg gjør bildet til 60x40 i ps også. Da er det vel ikke mer jeg kan gjøre. JPxxl trykker med sRGB, så det er ikke noe poeng å kjøre Adobe RGB. Word of warning: Har fått litt utbrente farger på ett enkelt bilde - det var smørblomst-bildet mitt, hvor spesielt blomstene oppe på smørpakken ble utbrente, med tydelige utbrente gule områder. Blomstene i forgrunnen var heller ikke så pene som jeg hadde håpet. (Men - får da også Gamut warning i PS - i alle fall på deler av blomstene oppe på pakka, selv om det ikke var gamut warning over hele, som på de nederste blomstene.. ) Nedskalert utgave av jpeg'en jeg printet: Lenke til kommentar
ZoDz Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 ...snip ... Jeg har bare litt problemer med å ordlegge meg forskjellig fra det jeg allerede har gjort. Jeg tror diskusjonen oppstod fordi det var en her som vurderte å selge en 400D nå som et bedre hus var på vei. Det ble da påpekt at at h*n fikk så lite for det at det var mer verdt som backuphus. Og det er vel kjernen i en slik diskusjon, er huset har høyere bruksverdi enn det du får solgt det for. Tom Det var en post eller to for et par uker siden som fikk meg til å bli litt overrasket over backupkamera-tanken. Jeg forstod posten dit hen at det er noen som skal sitte med et über-godt kamera som backupkamera (i klassen D300/D700/5D), mens jeg ikke kan huske å ha sett et godt bilde fra personen. (Det er ikke gorpium det snakkes om her - har sett mye bra fra han ) Jeg kritiserer ikke pengebruken her heller. Folk får bruke akkurat så mye penger de vil på utstyr. Det blir, som jeg har nevnt tidligere, en litt spesiell tangent til utstyrsmanien der man vil ha et kamera klart for hver situasjon. Christian86. Jeg har 500D som backup men den brukes sjeldent rett og slett fordi 5Dmkii er så utrolig herlig. Men som feriekamera er 500D konge. Smekk på 50mm 1.4 og den er super. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 Noen av dere som husker en artikkel på VG eller Dagbladet som handlet om hvor mye man kan forandre et bilde ved hjelp av redigering? Det var ang bilder tatt i Afrika (tror jeg) hvor bildet var gjort mye mer dramatisk enn det i utgangspunktet var, og det var flere som mente at denne type redigering var på kanten av det som burde tillates mtp trykking på nettaviser. Har søkt på begge sidene, men finner det ikke noe sted. ..Du tenker på denne saken her? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 Den saken var DILL. Dette er en metodikk som brukes i alle større redaksjoner i Norge, det innebærer at en selekterer f.eks. stolen og bruker en kurve for å lysne den. Når noe som er rødt er undereksponert blir det brunt. Når du henter det opp blir det rødt. At kameraet har sine begrensninger og derfor ikke klarer å rendre ting slik de er i råfilen betyr ikke at man ikke skal ha lov til å rette på det i etterbehandlingen. Den danske juryen burde tenke tilbake til de dagene da de selv gjorde det samme med sine sorthvittnegativer i mørkerommet. Eventuelt har de bare brukt dias, da.. Lenke til kommentar
Sille Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 For å fyr opp under fanboyismen.... Lenke til kommentar
ET! Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 Tja, til portretter og slikt så heller jeg vel personlig mer mot matt papir. Kommer dog velidg ann på bildet. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 Jeg har 500D som backup men den brukes sjeldent rett og slett fordi 5Dmkii er så utrolig herlig. Men som feriekamera er 500D konge. Smekk på 50mm 1.4 og den er super. Skulle jeg for eksempel skutt på gøy på et idrettsstevne kunne det lett blitt 24-70 på 5DII og 70-200 på min gamle 20D - lett å bytte. Ja - et brennviddetomrom jeg ikke får dekket, men her ville det vært glimrende med brede bilder på 5D, og tele på 20D. Lenke til kommentar
ZoDz Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 Det er det de fleste gjør. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 Skulle jeg for eksempel skutt på gøy på et idrettsstevne kunne det lett blitt 24-70 på 5DII og 70-200 på min gamle 20D - lett å bytte. Ja - et brennviddetomrom jeg ikke får dekket, men her ville det vært glimrende med brede bilder på 5D, og tele på 20D. Brukte mye 30D + EF-S 10-22mm og E-420 + 40-150mm når jeg var på tur i Kambodsja og Vietnam i våres. Genialt; selv om det ble et gap i mellom. Tom Lenke til kommentar
# offline Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 Her har du noe om Ansel Adams.... Han ville vært en ivrig Photoshopper hvis han hadde levd idag. Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 Noen av dere som husker en artikkel på VG eller Dagbladet som handlet om hvor mye man kan forandre et bilde ved hjelp av redigering? Det var ang bilder tatt i Afrika (tror jeg) hvor bildet var gjort mye mer dramatisk enn det i utgangspunktet var, og det var flere som mente at denne type redigering var på kanten av det som burde tillates mtp trykking på nettaviser. Har søkt på begge sidene, men finner det ikke noe sted. ..Du tenker på denne saken her? Der var den ja. Men mener å huske at det var litt flere bilder også? Ser de er fjernet fra den danske siden. Ligger de ute et annet sted? Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 Tja, til portretter og slikt så heller jeg vel personlig mer mot matt papir. Kommer dog velidg ann på bildet. Må være rammet inn, og min erfaring med matt papir sier at det ikke er det beste å gi i gave. Ikke så enkelt å få rammet inn, og det er i tillegg dyrt. Noen andre som har sett et bilde på/i akryl? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 Ingardj: Jeg har like god peiling på fargestyring som Mugabe har på det å styre land, så dette bør tas med en trillebår salt. Men jeg har printet samme bilde to ganger (helt uendret jpeg-fil) hos Japan Photo, det ene ble helt topp, det andre er for mørkt til å brukes. Hvis det er fryktelig kritisk ville jeg kanskje gått for en løsning der du har litt mer kontroll underveis. Dette var et 10x15-bilde og et 50x70-bilde, forresten – kan sikkert ikke forvente helt like prosesser der. Det store var mye mørkere enn det lille. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 Ingardj: Jeg har like god peiling på fargestyring som Mugabe har på det å styre land, så dette bør tas med en trillebår salt. Men jeg har printet samme bilde to ganger (helt uendret jpeg-fil) hos Japan Photo, det ene ble helt topp, det andre er for mørkt til å brukes. Hvis det er fryktelig kritisk ville jeg kanskje gått for en løsning der du har litt mer kontroll underveis. Dette var et 10x15-bilde og et 50x70-bilde, forresten – kan sikkert ikke forvente helt like prosesser der. Det store var mye mørkere enn det lille. Ja, jeg kan ikke bruke 500,- på noe som ikke blir likt som skjermen. Men japanfoto bør jo ha såpass kontroll på dyre produkter. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 Dette her var bare de vanlige 50x70-bildene som var på tilbud, godt mulig de har mer styr på sysakene lengre oppe i næringskjeden, evt. at jeg bare hadde uflaks. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 ...men hun har altså mer enn 50% av inntekten sin fra disse maleriene? Nå har ikke jeg innsyn i hennes økonomi, men som pansjonist og hobbymaler som selger bilder slik, har jeg vanskelig for å tro hun er under 50%. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 Noen av dere som husker en artikkel på VG eller Dagbladet som handlet om hvor mye man kan forandre et bilde ved hjelp av redigering? Det var ang bilder tatt i Afrika (tror jeg) hvor bildet var gjort mye mer dramatisk enn det i utgangspunktet var, og det var flere som mente at denne type redigering var på kanten av det som burde tillates mtp trykking på nettaviser. Har søkt på begge sidene, men finner det ikke noe sted. Speaking of redigering: Artikkel om editering av bilde til boligannonse Hehe, de kunne jo ha prøvd LITT da.. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 Mulig det er meg det diskuteres her*snip* Christian86. Jeg har 500D som backup men den brukes sjeldent rett og slett fordi 5Dmkii er så utrolig herlig. Men som feriekamera er 500D konge. Smekk på 50mm 1.4 og den er super. Mulig dere har rett, men det er ikke viktig hvem det var og ikke. Det handler egentlig mest om det å føle at man trenger et kamera til. At det man allerede har i mellom hendene ikke er "godt nok". Selvfølgelig er det godt nok, og det handler her om at objektivbytte tar for lang tid og bla-bla.. dere skjønner hva jeg mener hvis dere vil. Jeg synes det heller mot at man som hobbyfotograf stiller seg i proffenes sko og skal prøve å levere deretter. Jeg sier ikke at det ikke er mulig eller at man ikke burde få lov, men at det trekker fokus bort fra slike ting som å blant annet utnytte det kamera man har, fordi det klarer også å levere hvis du bare vil. Når man først er utlært så synes jeg det kan forsvare et backupkamera. Ja, jeg setter det litt på spissen nå og velger å se bort ifra slike ting som: - man sitter i et kjøretøy og skal fotografere alt fra sidemannen, til bording av et skip 2km borte - at en elefant tramper på det ene huset - at man ikke vil ha med seg ny-huset til alt-for-mange-tusen på ferie - at et mulig backupkamera har større nytteverdi enn salgsverdi - kjøpelyst - mye, mye annet.. Hvis ingen skjønner hva jeg mener, så får jeg slå meg til ro og håpe det bare er hodet mitt som lurer meg etter en lang dag. Og skylde på antikjøpelysten.. selvsagt Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 Hvis ingen skjønner hva jeg mener, så får jeg slå meg til ro og håpe det bare er hodet mitt som lurer meg etter en lang dag. Og skylde på antikjøpelysten.. selvsagt Slik jeg tolker deg, kan muligens dette oppsummeres med et klokt gammelt ordtak: "La ikke det beste bli det godes fiende." Dersom man ikke har med seg det det beste og mest optimale utstyret for situasjonen, la nå ikke det føre til at man ergrer/fantaserer om det som kunne ha vært og lar være å ta bilder - det gode er da å prøve å ta de beste bildene man kan få til med det man har. Og begrensninger kan trigge kreativitet. Noe sånt ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå