Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Gratulerer, så på den selv, helt til jeg fant ut at jeg skulle spare litt penger :p

Jeg kjøpte denne, da alternativene er mye dyrere ...

Tom

Er det en DAC? Eller er det noe midt i mellom? Hva måtte du ut med?

Til dere som er litt hifikyndige, forskjellen på DAC, lakris og optisk? Ved optisk skjer konverteringen fra digital til analog i forsterkeren? Med lakris skjer den i lydkortet, gjerne dårlig resultat? Og DAC (digital audio converter) sier seg selv. Stemmer det?

Det er en DAC. Fikk den til rundt en høvding via mine kanaler. Koster under 1200,- på Soundgarden.

En DAC konverterter de digitale lydsporene til analogt (Digital-Analog-Converter). Og det er alt en DAC gjør. Men alle gjør det ikke like godt ...

Nå er det mange måter å få levert det digitale "signalet" til DAC'en. Optisk, kobberkabel (co-ax) eller USB er det vanlige i dag.

Fordelen med en ekstern DAC, er at intern støy i PC ikke kødder til lyden. USB DAC har den fordelen at den vil virke på Linux og Mac i tillegg til Windows uten drivere.

På Windows så er det ønskelig å installere (konfigurere?) noe som gjør at man unngår kmixer. Jeg bruker foobar2000.

Tom

DAC- Digital Analog Converter er det ja, ikke Digital Audio Converter :p

Takk for forklaring!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...snip ...

Jeg har bare litt problemer med å ordlegge meg forskjellig fra det jeg allerede har gjort. :confused:

Jeg tror diskusjonen oppstod fordi det var en her som vurderte å selge en 400D nå som et bedre hus var på vei. Det ble da påpekt at at h*n fikk så lite for det at det var mer verdt som backuphus.

Og det er vel kjernen i en slik diskusjon, er huset har høyere bruksverdi enn det du får solgt det for.

Tom

Lenke til kommentar
Jeg mener ikke at man er enten hobbyfotograf eller profesjonell, men at det finnes mellomting.
Hehe:) Det er jeg som mener det der. Hobbyfotograf spenner i mine øyne helt fra de som er blottet for peiling og kun gjør det fordi det fenger dem, til de som tjener penger på det og kun har en annen jobb for å få råd til mer utstyr.

Hehe der ser du. Jeg føler ikke at -hobby- er et passende begrep om det er en inntektskilde.

Jeg tror du misforstår meg litt. Jeg har bare litt problemer med å ordlegge meg forskjellig fra det jeg allerede har gjort. :confused:

Heh. Godt mulig. Jeg ser nok noe fra din vinkel også med litt tåkete sikt, men så samtidig får ikke jeg ordlagt meg helt korrekt tilbake.

Lenke til kommentar
(Unntak: de som driver på fulltid uten å tjene nok til å dekke inntekter. Men der er det vel bare snakk om noen måneders overgang før de er over i hobbykategorien?)

:!:

Vanskelig det med å holde styr på pluss og minus, inntekter og utgifter etc. :)

Jeg kjøpte denne, da alternativene er mye dyrere ...

Tom

Alternativet var Transporter, eller? Hadde ikke du en SqueezeBox, forresten? (Eller er dette til et annet anlegg?) Brukte den ProJect-DACen selv en periode, synes den fungerte helt glimrende.

Lenke til kommentar
Alternativet var Transporter, eller? Hadde ikke du en SqueezeBox, forresten? (Eller er dette til et annet anlegg?) Brukte den ProJect-DACen selv en periode, synes den fungerte helt glimrende.

Er det noen andre alternativer enn Transporter ? ;)

Det stemmer at jeg bruker squeezebox i dag. Denne er tenkt til litt andre oppgaver - den skal inn i PC-hula anlegget.

Tom

Lenke til kommentar
...snip ...

Jeg har bare litt problemer med å ordlegge meg forskjellig fra det jeg allerede har gjort. :confused:

Jeg tror diskusjonen oppstod fordi det var en her som vurderte å selge en 400D nå som et bedre hus var på vei. Det ble da påpekt at at h*n fikk så lite for det at det var mer verdt som backuphus.

Og det er vel kjernen i en slik diskusjon, er huset har høyere bruksverdi enn det du får solgt det for.

Tom

Det var en post eller to for et par uker siden som fikk meg til å bli litt overrasket over backupkamera-tanken. Jeg forstod posten dit hen at det er noen som skal sitte med et über-godt kamera som backupkamera (i klassen D300/D700/5D), mens jeg ikke kan huske å ha sett et godt bilde fra personen. (Det er ikke gorpium det snakkes om her - har sett mye bra fra han :) )

Jeg kritiserer ikke pengebruken her heller. Folk får bruke akkurat så mye penger de vil på utstyr. Det blir, som jeg har nevnt tidligere, en litt spesiell tangent til utstyrsmanien der man vil ha et kamera klart for hver situasjon.

Lenke til kommentar
FWIW så er en vanlig definisjon på "proff" en som tjener mer en 50% av inntekten sin på aktiviteten.

What? Så mormor er en proff maler?

Hun maler mange bilder og gjør det skarpt på utstillinger, men å si at hun er noe annet enn en hobbymaler er dumskap.

(Sjansen for at mormor leser dette er såååå microskopisk, at jeg finner ikke på noe som er mindre sannsynlig enn dette. Tar derfor sjanen på å skrive det som det er :) )

Lenke til kommentar
Jeg skal gi en utskrift i julegave, og det er viktig at det blir bra. Hvilke av japanfotoxxl sine alternativer mener dere er best? Lerret?

Kjekt med et par erfaringer..

Alt etter bildet. På lerret forsvinner noen fine detaljer i teksturen. Akryl smeller godt og bevarer detaljer. Alu likeså, matt papir kan vel også være noe?

"Ønskelister"/drømmepakker:

Canon 5dmkII

16-35LII f/2.8

24-70

TS-E 24L II

35L f/1.4

50L f/1.2

85LII f/1.2

100L 2.8 macro

70-200 2.8 is

Nikon D700 (som sannsynligvis oppgraderes når etterfølger kommer)

24-70

70-200

85 1.4

50 1.4

105 2.8 micro

PC-e ..mm micro

14-24

Nikonsystemet blir ca 30 000 billigere. Og ja, jeg har ikke tenkt å kjøpe alt. Mest sannsynlig ender jeg opp med kun noe av dette (24-70, prime/-s, 70-200). Det frister litt å kjøpe Canon, kun for å ha prøvd den leiren og, men jeg liker ikke tanken på å bytte fram og tilbake og tape masse på halvveien.

Har 2-3 uker på å bestemme meg, pga. forsikringssak med D80en jeg hadde.

Lenke til kommentar
Det var en post eller to for et par uker siden som fikk meg til å bli litt overrasket over backupkamera-tanken. Jeg forstod posten dit hen at det er noen som skal sitte med et über-godt kamera som backupkamera (i klassen D300/D700/5D), mens jeg ikke kan huske å ha sett et godt bilde fra personen. (Det er ikke gorpium det snakkes om her - har sett mye bra fra han :) )

Jeg kritiserer ikke pengebruken her heller. Folk får bruke akkurat så mye penger de vil på utstyr. Det blir, som jeg har nevnt tidligere, en litt spesiell tangent til utstyrsmanien der man vil ha et kamera klart for hver situasjon.

Jeg ser den der. Tror jeg kommer til å kvitte meg med min 5D. Har ikke helt samvittighet til å la det ligge i en eske og vente på oppdrag hvor to hus er ideelt.

Lenke til kommentar
Jeg skal gi en utskrift i julegave, og det er viktig at det blir bra. Hvilke av japanfotoxxl sine alternativer mener dere er best? Lerret?

Alt etter bildet. På lerret forsvinner noen fine detaljer i teksturen. Akryl smeller godt og bevarer detaljer. Alu likeså, matt papir kan vel også være noe?

Må være mulig å henge rett på veggen. Jeg lurer på om det ikke kan bli mye riper i akrylglass? Og hvordan fungere veggfestet? Akryl hørtes jo ganske bra ut da.

Jeg trenger noen konkrete tips for det aller beste i 60x40 som (forhåpentligvis) skal henge i stua på en hvit vegg. Akryl?

Edit: En av mange grunner til å merke bildene sine tydelig kan du finne her, Simon.

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar

Veggfestet fungerer slik jeg ser det ved at en fester to metallplater med hemper med den dobbelsidige tapen bakpå bildet, tar en wire/ståltråd imellom og henger det på en spiker. Ingenting av festet vil synes. Det følger også med to plastknotter slik at avstanden blir lik oppe og nede.

Alternativ to er å bruke kun en plate midt på (krever mer presisjonsliming) og henge metallhempen direkte på en bøyd spiker (evnt. krok) samt å ta knottene i hver sitt nedre hjørne for jevn avstand.

Lenke til kommentar

Da går jeg vel for akryl da. Så kommer jeg bare å banker på døra di hvis det ikke blir bra? :D Haha, neida, må tro det blir bra. Vil ha fine farger.. Det er det viktigste. Det er bildet av en unge, så hudtonene kan ikke bli feil..

For å få det likt pc-skjermen er vel sRGB og 300dpi the shit. Jeg gjør bildet til 60x40 i ps også. Da er det vel ikke mer jeg kan gjøre.

Lenke til kommentar

Må være mulig å henge rett på veggen. Jeg lurer på om det ikke kan bli mye riper i akrylglass? Og hvordan fungere veggfestet? Akryl hørtes jo ganske bra ut da.

Jeg trenger noen konkrete tips for det aller beste i 60x40 som (forhåpentligvis) skal henge i stua på en hvit vegg. Akryl?

Edit: En av mange grunner til å merke bildene sine tydelig kan du finne her, Simon.

Fotograf Langø i Trondheim tar utrolig gode utskrifter som lamineres og legges på plate. Slikt kan henge rett på veggen uten ramme.

Gode priser er det også.

Lenke til kommentar

Noen av dere som husker en artikkel på VG eller Dagbladet som handlet om hvor mye man kan forandre et bilde ved hjelp av redigering? Det var ang bilder tatt i Afrika (tror jeg) hvor bildet var gjort mye mer dramatisk enn det i utgangspunktet var, og det var flere som mente at denne type redigering var på kanten av det som burde tillates mtp trykking på nettaviser.

Har søkt på begge sidene, men finner det ikke noe sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...