# offline Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 Hobbyfotograf: alle som trenger en annen jobb enn fotografi for å dekke utgifter. (Unntak: de som driver på fulltid uten å tjene nok til å dekke inntekter. Men der er det vel bare snakk om noen måneders overgang før de er over i hobbykategorien?) :!: ADVARSEL: Bloggpost av norsk opprinnelse, skrevet på halvdårlig engeelsk ;p Good gjort! ...to help him hanging them at the wall. Dere fikk hengt bildene ved veggen eller på veggen? Hvilken vei tar man om man vil bli fotograf? Vurderte å ta MK på VGS, men droppa det. Og godt var det, for den undervisninga der (snakker fra min skole nå selvfølgelig) er en vits. Nesten alle av de pubertale fotointeresserte som går Medie og kommunikasjon trur de blir fotografer etter endt utdanning. Stakkars mennesker! Bra du ikke er en av dem. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 Hvem har sagt at jeg er en hobbyfotograf? Da kommer vi over på neste del: Hva er det som gjør at du ikke er det? Mulig jeg har tatt feil av deg når det kommer til yrke/utdanning og hvor mye av tiden din du bruker på foto. (Nei, jeg har ikke noe å utsette på bildene dine ) At jeg tjener penger på det, men ikke i den grad at det er en fulltidsjobb - mer frilans og jeg bruker mye tid på det. Lenke til kommentar
ET! Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 Fikk kladde på preproduction 1d mark 4 i dag. Den var uheldigvis limt igjen i minnekortluka etter alle kunstens regler. Begynt å leke med tanken på å skifte til Canon igjen. Stikkord: PRIMES! Hva er ditt drømmeoppsett til en 5d markII? Stikkord: Zooms. Drømmeoppsett med zoomer. Stikkord: Godt og blandet. Komboen primes og zoom. Shoot me! Lenke til kommentar
eriklovold Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 Hva er ditt drømmeoppsett til en 5d markII? Stikkord: Godt og blandet. Komboen primes og zoom. 16-35LII f/2.8 35L f/1.4 50L f/1.2 85LII f/1.2 70-200 f/2.8 IS Tror jeg skulle klart meg fint med det oppsettet der Gjerne i kombinasjon med Elinchrom Ranger RX Speed og et fint utvalg modifiers. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 Fikk kladde på preproduction 1d mark 4 i dag. Den var uheldigvis limt igjen i minnekortluka etter alle kunstens regler. Begynt å leke med tanken på å skifte til Canon igjen. Stikkord: PRIMES! Hva er ditt drømmeoppsett til en 5d markII? Stikkord: Zooms. Drømmeoppsett med zoomer. Stikkord: Godt og blandet. Komboen primes og zoom. Shoot me! Primes: 24L + 50L + 135L (samt kanskje en 14L) Zoomer: 16-35L + 24-70L + 70-200 f/2.8L Selv planlegger jeg ei blanding: 17-40L (eller 16-35L, avhengig av hvor lenge jeg gidder vente) + 24-70L + 135L. Har også lyst på enten en Sigma eller Zeiss 50mm (helst begge!), samt kanskje en raskere 35mm (har f/2 nå). Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Jeg bruker 85L 90% av tiden, men kunne tenkt meg en 24-70L for de gangene hvor det er mer praktisk. Ellers har jeg 50L, 24L og kanskje en billig 200/2.8 på listen min. En gang i fremtiden ønsker jeg meg en TS-E 24L II - off.. dyrt. Endret 24. november 2009 av gorpium Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 Hva er ditt drømmeoppsett til en 5d markII? Jeg har tenkt å bruke stabelen jeg har, EF 24mm f/2.8, EF 35mm f/2, EF 50mm f/1.4, EF 85mm f/1.8 Og muligens spe på med en Sigma 150mm Macro f/2.8. Hvis ikke noen (Gorgat?) spanderer en 135mm L på meg da Shoot me! Pang! Pang! Butikkene må elske deg Tom Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 Fått meg nytt leketøy idag. Tom Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 Da har jeg lagt ut fotodokumentaren min på flickr, om noen vil ta en titt. Likte den jeg, men vet ikke om jeg er enig i at du burde fjerne det siste bildet. På et vis er jeg enig med Simon om at det siste bildet ikke gir noe, men det fungerte som et slags punktum for serien. Et annet bilde kanskje...? Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 Fått meg nytt leketøy idag. Tom Gratulerer, så på den selv, helt til jeg fant ut at jeg skulle spare litt penger Lenke til kommentar
eriklovold Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 Da har jeg lagt ut fotodokumentaren min på flickr, om noen vil ta en titt. Likte den jeg, men vet ikke om jeg er enig i at du burde fjerne det siste bildet. På et vis er jeg enig med Simon om at det siste bildet ikke gir noe, men det fungerte som et slags punktum for serien. Et annet bilde kanskje...? Takker Var et punktum det var tiltenkt som, men det passa faktisk dårlig inn i serien. Det nest siste er mørkt og gloomy, og så kom det på slutten, hvitt og blått og lyst. Men setter pris på ditt innspill Dokumentarfoto anbefales å prøve. Det er faktisk en del vanskeligere enn det ser ut til! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 Gratulerer, så på den selv, helt til jeg fant ut at jeg skulle spare litt penger Jeg kjøpte denne, da alternativene er mye dyrere ... Tom Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 Stikkord: PRIMES!Hva er ditt drømmeoppsett til en 5d markII? Stikkord: Godt og blandet. Komboen primes og zoom. Først noen "tilfeldig valgte" noen: 16-35/2.8, 24-70/2.8, 70-200/2.8IS, 135L, Voigtländer 125mm 2.5 SL Macro Andre drømmeobjektiver til 5DmkII: TS-E 24/3.5 II, 300/2.8, 50/1.2, 85/1.2 ..har mest lyst på førstnevnte. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 Tror jeg kunne levd lykkelig og lenge med en 50 1,2 + 16-35 (evt nikon 12-24 2,8 + adapter?) =D Angrer sykt på at jeg kjøpte 24-70L istede for 50L :/ But I shall never again have so much money, tydeligvis, så jeg får jo ikke råd til 50 1,2 ;=D Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 Hvem har sagt at jeg er en hobbyfotograf? Da kommer vi over på neste del: Hva er det som gjør at du ikke er det? Mulig jeg har tatt feil av deg når det kommer til yrke/utdanning og hvor mye av tiden din du bruker på foto. (Nei, jeg har ikke noe å utsette på bildene dine )At jeg tjener penger på det, men ikke i den grad at det er en fulltidsjobb - mer frilans og jeg bruker mye tid på det.No offence: Da er du, i mine øyne, akkurat så hobbyfotograf som ganske mange her inne.. så kan ikke jeg la bilder gå tapt pga uegnet brennvidde.Det er det der som gjør at det skurrer litt for meg: tankegangen og innfallsvinkelen til det å fotografere. Brennvidden er ikke mer uegnet enn det du gjør den til selv. Nå har ikke jeg vært i situasjoner der jeg må sende fra meg kamera, så der kan jeg forstå man i enkelte tilfeller vil ha et til... men er det så vanskelig å få et lånekamera at man må planlegge å ha et kamera til? Kanskje ikke for alle, men hvorfor være avhengig av å låne når du kan ha et reservekamera for pengene du ellers ville brukt på to turer på byen? Da vil jeg tørre å påstå at du spiller vel mye Storkar når du er ute på byen Det ble jo snakket om kamera i klassen D300-D700 og 5D som backupkamera. Mulig jeg misforstod noen innlegg.. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 Jeg blir vel bannlyst uansett, men jeg våger å nevne: Carl Zeiss Distagon 21mm f/2.8 Carl Zeiss Distagon 28mm f/2.0 Carl Zeiss Makro-Planar 50mm f/2.0 (begge Makro-Planar'ene må ha adapter Nikon F > EOS) Carl Zeiss Makro-Planar 100mm f/2.0 (begge Makro-Planar'ene er eksepsjonelt bra også på normale avstander) Leica (APO) Summicron 90mm f/2 Asph R (med adapter) Leica (APO) Elmarit Macro 100mm f/2.8 (med adapter) Leica (APO) Elmarit 180mm f/2.8 R (med adapter) Lenke til kommentar
lurfelus Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Gratulerer, så på den selv, helt til jeg fant ut at jeg skulle spare litt penger Jeg kjøpte denne, da alternativene er mye dyrere ... Tom Er det en DAC? Eller er det noe midt i mellom? Hva måtte du ut med? Til dere som er litt hifikyndige, forskjellen på DAC, lakris og optisk? Ved optisk skjer konverteringen fra digital til analog i forsterkeren? Med lakris skjer den i lydkortet, gjerne dårlig resultat? Og DAC (digital audio converter) sier seg selv. Stemmer det? Endret 24. november 2009 av lurfelus Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 No offence: Da er du, i mine øyne, akkurat så hobbyfotograf som ganske mange her inne.. Neinei. Er bare at jeg har en annen mening om definisjonen. Jeg mener ikke at man er enten hobbyfotograf eller profesjonell, men at det finnes mellomting. så kan ikke jeg la bilder gå tapt pga uegnet brennvidde.Det er det der som gjør at det skurrer litt for meg: tankegangen og innfallsvinkelen til det å fotografere. Brennvidden er ikke mer uegnet enn det du gjør den til selv. 1. Ønske om å fange et motiv tett på. 2. Fange omgivelsene eller en mer helhet med annet perspektiv. Om man ønsker bedre kvalitet fra utstyret enn det en superzoom klarer å levere er to hus det mest ideelle. Jeg kunne ikke tenkt meg å kun ha ett hus på en rekke oppdrag jeg hadde for Hæren. Noen ganger hadde jeg flere med, men endte opp med å kun bruke ett - som D3 med 17-35 eller D3 med 70-200. Alt etter hvor aktiv jeg kunne være i teigen. Det ble jo snakket om kamera i klassen D300-D700 og 5D som backupkamera. Mulig jeg misforstod noen innlegg.. Jeg har en 5D som hus nr to ja, men det er bare fordi jeg fikk meg Mark II i forrige uke. Har bare ikke bestemt meg for hva jeg skal gjøre med det ennå. Bruker ikke det så mye lengre til akkurat det jeg tar bilder av. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 Gratulerer, så på den selv, helt til jeg fant ut at jeg skulle spare litt penger Jeg kjøpte denne, da alternativene er mye dyrere ... Tom Er det en DAC? Eller er det noe midt i mellom? Hva måtte du ut med? Til dere som er litt hifikyndige, forskjellen på DAC, lakris og optisk? Ved optisk skjer konverteringen fra digital til analog i forsterkeren? Med lakris skjer den i lydkortet, gjerne dårlig resultat? Og DAC (digital audio converter) sier seg selv. Stemmer det? Det er en DAC. Fikk den til rundt en høvding via mine kanaler. Koster under 1200,- på Soundgarden. En DAC konverterter de digitale lydsporene til analogt (Digital-Analog-Converter). Og det er alt en DAC gjør. Men alle gjør det ikke like godt ... Nå er det mange måter å få levert det digitale "signalet" til DAC'en. Optisk, kobberkabel (co-ax) eller USB er det vanlige i dag. Fordelen med en ekstern DAC, er at intern støy i PC ikke kødder til lyden. USB DAC har den fordelen at den vil virke på Linux og Mac i tillegg til Windows uten drivere. På Windows så er det ønskelig å installere (konfigurere?) noe som gjør at man unngår kmixer. Jeg bruker foobar2000. Tom Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 24. november 2009 Rapporter Del Skrevet 24. november 2009 Jeg mener ikke at man er enten hobbyfotograf eller profesjonell, men at det finnes mellomting.Hehe:) Det er jeg som mener det der. Hobbyfotograf spenner i mine øyne helt fra de som er blottet for peiling og kun gjør det fordi det fenger dem, til de som tjener penger på det og kun har en annen jobb for å få råd til mer utstyr. så kan ikke jeg la bilder gå tapt pga uegnet brennvidde.Det er det der som gjør at det skurrer litt for meg: tankegangen og innfallsvinkelen til det å fotografere. Brennvidden er ikke mer uegnet enn det du gjør den til selv. 1. Ønske om å fange et motiv tett på. 2. Fange omgivelsene eller en mer helhet med annet perspektiv. Om man ønsker bedre kvalitet fra utstyret enn det en superzoom klarer å levere er to hus det mest ideelle. Jeg kunne ikke tenkt meg å kun ha ett hus på en rekke oppdrag jeg hadde for Hæren. Noen ganger hadde jeg flere med, men endte opp med å kun bruke ett - som D3 med 17-35 eller D3 med 70-200. Alt etter hvor aktiv jeg kunne være i teigen. Jeg tror du misforstår meg litt. Jeg har bare litt problemer med å ordlegge meg forskjellig fra det jeg allerede har gjort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå