Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Sant det dere sider. Blenderen er jo 5.6 på 200mm. Har Nikon objektiv på D300.

Blits har jeg også. En Nikon SB-800. Er vel altfor høyt under taket til å skyte den opp så da må det bli direkte blits (som jeg aldri syntes jeg får noe særlig taket på)

Litt kan jeg jo bevege meg, men det er masse unger og masse foresatte rundt omkring så derfor hadde 18-200mm vært ypperlig. :D

Nikon blitsene har vel en så derre diffuserskjerm du kan bruke,hvis du bruker 50mm så kommer du ikke så nært da.

Har selv en diffuser på blitsen så jeg kan spre lyset oppover og rundt ved korte avstander,er det litt lengere avstander så lar jeg blitsen stå i ca 45 grader.Bruker også og skru ned blitsstyrken litt hvis jeg ikke kan benytte meg av et lyst tak som spreder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I min ungdom var betegnelsen på manual "feigskjitboka"... Nå hender det jeg blar i dem, er vel blitt gammel og vis :innocent:

Kjenner meg igjen her, det er også greit å ha ei som sitter på siden å leser bruksanvisningen mens jeg banner.

Forresten så var det er klokt hode som sa en gang at man lærer best av egne feil, men det er mye billigere i lengden å lære av andre sine.

Lenke til kommentar

Nydelig objektiv du sendte meg tomsi42! ;) Passer perfekt for baby-bilder. Synes AF er helt OK, ingen ufokuserte bilder av 200, og skarpe bilder med lukkertider på 1/30.. Med 50mm f1.4 kom jeg aldri nært nok..

Objektiver uten makroegenskaper er ikke noe for meg.. Kunne vært nice med noe vidt med makro..

Edit: I dag fikk jeg solgt blits og e-510 kamera for 100,- under det jeg ville ha. Så det viser seg at folk er interessert i pakker alikevel :p

Så nå har jeg fullstendig skiftet leir. Kameraet har stått på iso 1600 hele helga, 2/3 EV over midten og jeg liker det :D

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar
I min ungdom var betegnelsen på manual "feigskjitboka"... Nå hender det jeg blar i dem, er vel blitt gammel og vis :innocent:

Kjenner meg igjen her, det er også greit å ha ei som sitter på siden å leser bruksanvisningen mens jeg banner.

Forresten så var det er klokt hode som sa en gang at man lærer best av egne feil, men det er mye billigere i lengden å lære av andre sine.

Det hadde vell mere med at dere var dumme og ikke kunne lese ;)

Kids, stay in school and don't do drugs! :!:

Lenke til kommentar

Bruksanvisning er for pyser ja! Hvis man ikke skjønner alt, er man enten for dum eller så har man kjøpt noe som ikke holder mål :)

(Hver gang jeg plages er det selvfølgelig ikke slik.. og jeg tar vare på bruksanvisningen noen ganger også.. i tilfellet jeg går tom for aviser til å fyre med :innocent: )

Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar
Nydelig objektiv du sendte meg tomsi42! ;)

Glad du liker det. Har aldri hatt problemer med fokus, jeg heller. Håper det kommer noen bilder fra deg snart ;)

Tom

Ja, utenom familiebilder er det ikke mye som kommer fra meg. Men vent bare til våren/sommeren! ;) Har tusener med ideer. Nå er det eksamener og skole, og ute er det trist.

Kan legge til noe jeg faktisk har tatt i helga. Ikke det beste av de, men sparer de til en julegave. Dette syntes jeg ble søtt (og jeg ønsker ikke bilderkritikk :p)

mg_1214_red_1600.3nbq437btveocccc4go0swows.arl05jts5oo48sc08go8okk48.th.jpeg

Iso 1600, f/5 og 1/60..

Edit: Har og mekket meg ny hjemmeside.. :)

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar
Nydelig objektiv du sendte meg tomsi42! ;)

Glad du liker det. Har aldri hatt problemer med fokus, jeg heller. Håper det kommer noen bilder fra deg snart ;)

Tom

Ja, utenom familiebilder er det ikke mye som kommer fra meg. Men vent bare til våren/sommeren! ;) Har tusener med ideer. Nå er det eksamener og skole, og ute er det trist.

Kan legge til noe jeg faktisk har tatt i helga. Ikke det beste av de, men sparer de til en julegave. Dette syntes jeg ble søtt (og jeg ønsker ikke bilderkritikk :p)

mg_1214_red_1600.3nbq437btveocccc4go0swows.arl05jts5oo48sc08go8okk48.th.jpeg

Iso 1600, f/5 og 1/60..

Edit: Har og mekket meg ny hjemmeside.. :)

Jeg har tydeligvis fulgt for dårlig med. Hva slags kamera har du gått over til??

Og nettsiden din var meget elegant. Nesten like bra som bildene dine!! Hvordan har du klart å bygge opp dette? Fra bunnen eller ut fra maler e.l.?

Lenke til kommentar

Jeg liker å tro jeg kan litt om webdesign, men det tror jeg bare er en drøm. så dette er et litt modifisert "tema" for wordpress. Jeg orka ikke å lage noe helt nytt. Er så mye arbeid. Har vel og merke endret litt her og der om implementert yapb (yet another photo blog) i dette temaet.. Jeg ville ha alt så enkelt så mulig, og bildene i fokus. Kanskje lager jeg noe mer personlig i vinter.

Jeg kjøpte i sommer et 5d mk1. Og har ikke sett tilbake :p selv om olympusen var et veldig bra kamera.

Lenke til kommentar

Blits har jeg også. En Nikon SB-800. Er vel altfor høyt under taket til å skyte den opp så da må det bli direkte blits (som jeg aldri syntes jeg får noe særlig taket på)

Nikon blitsene har vel en så derre diffuserskjerm du kan bruke,hvis du bruker 50mm så kommer du ikke så nært da.

Har selv en diffuser på blitsen så jeg kan spre lyset oppover og rundt ved korte avstander,er det litt lengere avstander så lar jeg blitsen stå i ca 45 grader.Bruker også og skru ned blitsstyrken litt hvis jeg ikke kan benytte meg av et lyst tak som spreder.

Jeg har litt problemer med å se nytteverdien av mini-diffuser til det King-Nothing snakker om.

En diffuser sprer lyset, og hvis det er reflekterende flater, da gir det mykere skygger. Men i en hall er det lite reflektrnde flater bortsett fra golvet. Om diffuseren er stor nok, i forhold til motivet, da blir det noe annet. Men på slike avstander som det lett blir i en hall, blir nok den relative lysoverflata alt for liten til at det får praktisk betydning, bortsett fra at han mister output.

Skrevet med forbehold om at jeg ikke prøvd dette ut under slike forhold sjølv :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...