Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Da blir det jaggu en tur til gymsalen til Stabæk 13. april. Flere som skal?

Første tanke: hva pokker skal katta i gymsalen på den gamle videregående skolen min??

...så gikk det opp for meg at det var snakk om den digre blimpen som har havarert ute på Fornebu det var snakk om... Jeg skal ikke dit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal ta noen bilder av guttungen på juleavslutning for turninga i en idrettshall. Det er mye bevegelse her så må ha litt rask lukker. Setter max iso til 3200 og stor blender, men holder det med 18-200mm som har 3.5 som største blender eller vil dere heller anbefale 50mm med 1.8 blender? Hadde jo vært deilig med 18-200mm pga zoom, men er litt usikker på om jeg får nok lys...

Skal selvfølgelig ta noen testbilder for å se, men tenkte kanskje noen her inne har litt erfaring med idrettshaller hvor rask lukker ofte er et must pga aktivitetene.

Lenke til kommentar
Jeg skal ta noen bilder av guttungen på juleavslutning for turninga i en idrettshall. Det er mye bevegelse her så må ha litt rask lukker. Setter max iso til 3200 og stor blender, men holder det med 18-200mm som har 3.5 som største blender eller vil dere heller anbefale 50mm med 1.8 blender? Hadde jo vært deilig med 18-200mm pga zoom, men er litt usikker på om jeg får nok lys...

Skal selvfølgelig ta noen testbilder for å se, men tenkte kanskje noen her inne har litt erfaring med idrettshaller hvor rask lukker ofte er et must pga aktivitetene.

Kommer an pä, hvor naerme du kommer, evnt, hvor fritt du kan bevege deg.

F3.5, er ogsä sanhet med modifikasjoner (Vet ikke vilken du har).

Nikon

Focal length 18mm 24mm 35mm 50mm 70mm 135mm 200mm

Max aperture F3.5 F3.8 F4.2 F4.8 F5 F5.6 F5.6

(Ref DPreview

Canon

Focal length 18mm 24mm 50mm 80mm 135mm 200mm

Max aperture F3.5 F4.0 F4.5 F5.0 F5.6 F5.6

(Ref DPreview

50mm 1.8 höres bedre ut.

Spörsmälet er ogsä, kan du bruke blits. Evnt, har du en fornuftig blits. ;~)

Lenke til kommentar

Sant det dere sider. Blenderen er jo 5.6 på 200mm. Har Nikon objektiv på D300.

Blits har jeg også. En Nikon SB-800. Er vel altfor høyt under taket til å skyte den opp så da må det bli direkte blits (som jeg aldri syntes jeg får noe særlig taket på)

Litt kan jeg jo bevege meg, men det er masse unger og masse foresatte rundt omkring så derfor hadde 18-200mm vært ypperlig. :D

Lenke til kommentar
Man trenger bare en grunn til å elske Dagbladet. Jaques Hvistendal.

Vel - hvis du liker utbrente skyer og overdreven clarity, så kanskje? :)

Eventuelt, et alternativ til de kliniske og kjedelige portrettene vi er vant med. Ærlig talt, unge mann, det portrettet er rett og slett fantastisk flott, det har flotte linkjer, korrekt lys og korrekt dybdeskarphet (må ikke misforstås med å fotografere vidåpent).

Hvor står det at "fotografi er kunsten som innebærer å fotografere et motiv i motlys uten å brenne ut himmelen"?

:p

Lenke til kommentar
Eventuelt, et alternativ til de kliniske og kjedelige portrettene vi er vant med. Ærlig talt, unge mann, det portrettet er rett og slett fantastisk flott, det har flotte linkjer, korrekt lys og korrekt dybdeskarphet (må ikke misforstås med å fotografere vidåpent).

Hvor står det at "fotografi er kunsten som innebærer å fotografere et motiv i motlys uten å brenne ut himmelen"?

:p

Syntes clarity-skyggene rundt hodet var litt for overdrevne - altfor mye i panna og i hårkanten. Utbrente skyer har jeg ikke noe prinsipielt i mot - det er et virkemiddel.

En ting jeg syntes var glimrende med bildet var hvordan øynene stod til himmelen og bakgrunnen på begge sider - stålgrå øyne med hvitt og sort, stålgrå skyer og himmel, med hvit sky og sort rekkverk. De tre fargene går også igjen i antrekket. Veldig fint blikk - det som gjør bildet. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...