Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det vanlig?

Ja. Om du har det som på Nikon heter "Long exposure NR" aktivert, så gjør kameraet en såkalt "dark frame subtraction" for å fjerne ikke-tilfeldige støymønstre. Etter eksponeringen din gjør da kameraet en ny eksponering av sensoren uten å åpne speilet (totalt mørke), og så sammenlignes de to bildene, og der hvor det er likt støymønster i begge bildene, fjernes støyen ved å "trekke fra" verdien i det mørke bildet.

Lenke til kommentar
Er det vanlig?

Ja. Om du har det som på Nikon heter "Long exposure NR" aktivert, så gjør kameraet en såkalt "dark frame subtraction" for å fjerne ikke-tilfeldige støymønstre. Etter eksponeringen din gjør da kameraet en ny eksponering av sensoren uten å åpne speilet (totalt mørke), og så sammenlignes de to bildene, og der hvor det er likt støymønster i begge bildene, fjernes støyen ved å "trekke fra" verdien i det mørke bildet.

Ah, flott!

Lenke til kommentar
Er det vanlig?

Aldri prøvd med det der, noen som har erfaring med dette og om det fungerer ?

Lenke til kommentar

Frua hadde med D300`en på julemarked i dag og jeg vet nå at det er siste gang. Bildene hun tar med vårt Ixus 750 blir mye bedre siden hun aldri har giddi å lært seg noe som helst om D300`en. Ekke lett å forklare på 2min over telefonen hvordan hun burde stille inn. Og jeg er jo heller ingen ekspert selv heller for å si det forsiktig. :ninja:

Med D40 og auto var alt så mye enklere. Man har jo konebil, kanskje jeg burde innføre konekamera i heimen. :)

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar
Med D40 og auto var alt så mye enklere. Man har jo konebil, kanskje jeg burde innføre konekamera i heimen. :)

Skjønner godt hva du mener! Kona har full læringssperre hun også, så hun klarer nesten konsekvent å demonstrere hvor dårlige bilder det er mulig å ta i P med auto-iso. Helt grusomt. :no:

Jeg drømmer om et lite og nett systemkamera som jeg kan utstyre henne med - men det må være rimelig også. Jeg kan ikke bruke 5-6000 på et konekamera som skal bo i en veske.

Lenke til kommentar
Fikk sms for ca. 35min. siden. "Hei. Du kan kjøpe min Oly 11-22mm for 2800kr. + frakt. Kjøpte den brukt selv. Bruksmerker, men ellers okey. "

Endelig får jeg 11-22mm f/2,8-3,5 :grin:

11-22 er et nydelig stykke glass. Du kommer til å elske det.

:)

Jeg drømmer om et lite og nett systemkamera som jeg kan utstyre henne med - men det må være rimelig også. Jeg kan ikke bruke 5-6000 på et konekamera som skal bo i en veske.

Jeg har hørt at Nikon har lansert ett nytt og ganske rimelig speilrefleks som heter "Nikon D40". Det er litt rart, for det forrige kameraet het "D50". Jeg tror det kan fungere.

-

EF-S 18-55 nonIS - 450 kroner

Det står at det er ubrukt i annonsen (ikke forbausende), men er ikke 450 kroner ganske mye for et lens-in-a-cap med zoommuligheter?

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Skjønner godt hva du mener! Kona har full læringssperre hun også, så hun klarer nesten konsekvent å demonstrere hvor dårlige bilder det er mulig å ta i P med auto-iso. Helt grusomt. :no:

Da skal du se muttern. Hu kjøpte D80'n min jeg hadde i fjor.

kjente utsagn

"Næ, der kom blitsen opp" og "nå er den sånn treg igjen" høres ganske ofte. "Nei, ta bilder du Anders. Du er mye flinkere enn meg" *oppgitt*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...