Bruker-88036 Skrevet 18. november 2009 Rapporter Del Skrevet 18. november 2009 Når du skriver "han/hun".. er det fordi du ikke helt vet hva det var? Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 18. november 2009 Rapporter Del Skrevet 18. november 2009 Jeg skrev det slik fordi at jeg ønsket å skrive om personen kjønnsnøytralt. Francis Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 18. november 2009 Rapporter Del Skrevet 18. november 2009 Jeg liker ikke å bli tatt bilde av på den måten. Kommer helt an på settingen. Bryr meg stort sett ikke, men ville dog tatt kontakt om jeg finner ut at fotografen vinner noe på bildet av meg. Har tatt slike bilder et par ganger og er egentlig overrasket over hvor mange som gir f*** i det. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 18. november 2009 Rapporter Del Skrevet 18. november 2009 (endret) Jeg liker ikke å bli tatt bilde av på den måten. Kommer helt an på settingen. Bryr meg stort sett ikke, men ville dog tatt kontakt om jeg finner ut at fotografen vinner noe på bildet av meg. Har tatt slike bilder et par ganger og er egentlig overrasket over hvor mange som gir f*** i det. Takk for svar. For at fotografen (i dette tilfellet meg) skal vinne noe på bildet er det jo gitt at det må publiseres, noe personen helt klart ikke ville. For meg handler gatefoto om å fange øyeblikk, og øyeblikk blir ikke fanget av å gå bort til hver enkelt for å be om tillatelse. Jeg pleier å forholde meg til "tiende samtykke" som Simon kaller det til bilder jeg legger ut på nett. Francis Endret 18. november 2009 av :Francis: Lenke til kommentar
eriklovold Skrevet 18. november 2009 Rapporter Del Skrevet 18. november 2009 Hvordan takler dere slike situasjoner? Det er første gang jeg har opplevd at noe kommer bort på den måten, men det blir vel neppe den siste regner jeg med. Jeg tror faktisk jeg bare ville løyet og sagt at personen ikke var med på bildet. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 18. november 2009 Rapporter Del Skrevet 18. november 2009 Jeg tror faktisk jeg bare ville løyet og sagt at personen ikke var med på bildet. Tanken slo meg, men da ville jeg gått rundt med dårlig samvittighet etterpå, så det alternativet ble valgt bort. Francis Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 18. november 2009 Rapporter Del Skrevet 18. november 2009 Jeg tok med meg kamera ut i lunsjen, som jeg ofte gjør og tok bilde av noen som kom syklende. Et typisk street-bilde. Personen stoppet og spurte i en litt sur tone om han/hun var med på bildet, noe jeg sa han/hun var. Han/hun ba meg om å slette bildet, men jeg viste personen baksiden av kameraet mitt, og fortalte at det ikke ville være mulig pga at jeg brukte film (jeg nevnte dog ikke muligheten for å åpne opp bak og ødelegge hele filmen). Han/hun svarte med "Du vet det er ulovlig?", hvor jeg på en så hyggelig som mulig måte sa at det ikke var, men at jeg ikke hadde lov til å publisere bildet; feks. på Internett. Noe snurt/oppgitt syklet personen videre. Hvordan takler dere slike situasjoner? Det er første gang jeg har opplevd at noe kommer bort på den måten, men det blir vel neppe den siste regner jeg med. Francis . Det er viktig å ta med at det må være mulig å identifisere personen for at det foreligger publiseringsbegrensninger. Men jeg pleier å være så vennlig som det lar seg gjøre. Dersom det spørre ekstra pent kan det til og med hende jeg vurderer å slette bildet (men jeg liker på generelt grunnlag ikke å slette bilder, om 100 år er bildene et historisk dokument). Dersom personen er ufin prøver jeg å være hyggelig, men man er en gang bare menneskelig, og om nødvendig forklarer jeg legaliteten i å fotografere på offentlig sted til det tyter ut av ørene på personen. Gatefoto er en kunstform som strengt tatt er på sitt beste når motivet ikke aner at det blir fotografert. Derfor er det i alle tilfeller en god ide å prøve å unngå å bli oppdaget når en driver med slikt, jeg pleide å være flink med det, men er dessverre ikke i nærheten av å være like flink i dag som da (jeg komponerte mer eller mindre akkurat som jeg ville fra hofta). Men publisering.. Tja. Dersom personen kan identifiseres er det jo en problemstilling. Kanskje derfor jeg foretrekker gatefoto i utlandet.. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 18. november 2009 Rapporter Del Skrevet 18. november 2009 Takk Simon! Francis Lenke til kommentar
Mammuten Skrevet 18. november 2009 Rapporter Del Skrevet 18. november 2009 < 200kr: ingen mva eller tollergebyr.> 200kr: mva på kjøpsbeløp + frakt, samt at det kreves et tollergebyr. På tollbelagte varer (fotoutstyr er ikke en slik varegruppe) kommer toll i tillegg. Francis Lærer så lenge man lever - jeg kommer nok til å lære den harde måten denne mnd... Har du en link eller vet du en oversikt over hvilke grupper som ikke er tollbelagt? Har sett litt på toll.no men finner en relativt slank liste over det jeg har sett etter. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. november 2009 Rapporter Del Skrevet 18. november 2009 Jeg spurte i en bisetning her om dagen, men fikk ikke svar. Hva mener folket om NetOnNet? Suspekte greier eller helt OK? Tom Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 18. november 2009 Rapporter Del Skrevet 18. november 2009 < 200kr: ingen mva eller tollergebyr.> 200kr: mva på kjøpsbeløp + frakt, samt at det kreves et tollergebyr. På tollbelagte varer (fotoutstyr er ikke en slik varegruppe) kommer toll i tillegg. Francis Lærer så lenge man lever - jeg kommer nok til å lære den harde måten denne mnd... Har du en link eller vet du en oversikt over hvilke grupper som ikke er tollbelagt? Har sett litt på toll.no men finner en relativt slank liste over det jeg har sett etter. Du har jo denne: http://www.toll.no/templates_TAD/ImportCal...;epslanguage=NO Francis Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. november 2009 Rapporter Del Skrevet 18. november 2009 (endret) Lærer så lenge man lever - jeg kommer nok til å lære den harde måten denne mnd... Har du en link eller vet du en oversikt over hvilke grupper som ikke er tollbelagt? Har sett litt på toll.no men finner en relativt slank liste over det jeg har sett etter. Det er relativt få varer som er tollbelagte - det er typisk toll på noen få prosent for disse varene. (For eksempel klær: 10.7%) "Det dyre" for de fleste enkeltpersonene er ikke tollen, det er merverdiavgiften og fortollingsgebyret. Ikke bland dette med "toll" som sådan. Les også mer hos Tollvesenet. Endret 18. november 2009 av Trondster Lenke til kommentar
LordArild Skrevet 18. november 2009 Rapporter Del Skrevet 18. november 2009 Jeg spurte i en bisetning her om dagen, men fikk ikke svar. Hva mener folket om NetOnNet? Suspekte greier eller helt OK? Tom Har handla flere ganger fra dem, og ikke merka no galt ennå. Har dog ikke prøvd kundeservicen. Jeg kommer hvertfall til å handle der mer. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. november 2009 Rapporter Del Skrevet 18. november 2009 Har handla flere ganger fra dem, og ikke merka no galt ennå. Har dog ikke prøvd kundeservicen. Jeg kommer hvertfall til å handle der mer. Rask levering? Ikke noe tull med trekk av kort osv? Det med kundeservice er noe jeg tenker litt på. Har aldri hatt problem med Komplett og Co. Men Elkjøp/Lefdal er erfaringene mer varierte. Særlig etter at de har begynt å selge "forsikring" på alt mulig. Tom Lenke til kommentar
Anew Skrevet 18. november 2009 Rapporter Del Skrevet 18. november 2009 Jeg tror jeg kjøpte Bluray-spilleren min hos NetOnNet i sin tid. Det var smertefritt og kjapt. Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 18. november 2009 Rapporter Del Skrevet 18. november 2009 Har å handla ett par ganger fra NetonNet, har ikke hatt noe problemer med de! Men så har jeg ikke hatt bruk for kundeservicen deres så det kan æ ikke si noe om! Men rask levering og ikke noe tull med kortbetaling! Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 18. november 2009 Rapporter Del Skrevet 18. november 2009 GP batterier/ladere har kommet med innebygget vekkerklokke gitt - våknet av en lyd og litt rar lukt i natt og da har ett av fire AA batteriet smeltet deler av laderen helt ned til printplata, småkjipt. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 18. november 2009 Rapporter Del Skrevet 18. november 2009 GP batterier/ladere har kommet med innebygget vekkerklokke gitt - våknet av en lyd og litt rar lukt i natt og da har ett av fire AA batteriet smeltet deler av laderen helt ned til printplata, småkjipt. Hadde vært enda kjipere om huset du sov i brant til grunnen. Hell i uhell . Francis Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 18. november 2009 Rapporter Del Skrevet 18. november 2009 Jeg skrev det slik fordi at jeg ønsket å skrive om personen kjønnsnøytralt.H*n fungerer fint i sånne sammenhenger :-) Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 18. november 2009 Rapporter Del Skrevet 18. november 2009 Meta: tenk så festlig det blir når vi kommer til side 2009 i tråden. Ikke fullt så meta: hadde eksamen i dag – 27 sider tekst på 3 timer. Tenkte jeg skulle belønne meg med en liten tur ut for å ta bilder, men klarer knapt å holde kamera. Skal håndleddet oppføre seg slik, tro? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå