Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Jeg bruker utrolig nok ikke grepet til vertikalfotografering...

 

USA vs Norge kommer ann på hvor mye du sparer. Med makro går det vel egentlig bra, da du ikke kommer til å bruke AF mye uansett, så bakfokus er ikke SÅ viktig... og sjangsene for å få noe bakfokuserte saker er ikke så stor som folk vil ha det til.

 

Om jeg hadde fått varen rundt 60-70% hadde jeg slått til, men det er opp til hver enkelt...

 

Ønsker et svar fra en tilfeldig person:

 

Har 4000,- disponibelt for øyeblikket. Skal både ha meg Sigma 150mm Macro og MB-D80, ekstra batteri og SB-800.

 

Det jeg lurer på er da - kjøpe tilleggsutstyret (batterigrep, batteri, blits) først fra USA, eller vente til jeg får råd til Sigmaen. Skal ha begge deler uansett, men ønsker virkelig et macroobjektiv. Føler dog at blits kan være ganske nødvendig på den fronten.

Jeg ville nok gått for tilleggsutstyret...

 

Why? Batterigrep og batteri er ikke så viktig...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Why? Batterigrep og batteri er ikke så viktig...
Nei, men blits er kjekt...

 

 

USA vs Norge kommer ann på hvor mye du sparer. Med makro går det vel egentlig bra, da du ikke kommer til å bruke AF mye uansett, så bakfokus er ikke SÅ viktig... og sjangsene for å få noe bakfokuserte saker er ikke så stor som folk vil ha det til.
Spesielt ikke på fastobjektivene til Sigma, de har bedre kontroll enn zoomene...
Lenke til kommentar
Why? Batterigrep og batteri er ikke så viktig...

 

Vet ikke hva du legger i dette Marius, men på en måte forstår jeg ha du mener, men det kan missforstås, batteri kommer alltid godt med, uten strøm blir det ikke mange bildene :p

Kan jo være greit med ekstra batterier, men det kommer jo helt an på hvor lange turer man er på.

 

Macro ville jeg nok venta med til ting begynner og komme til live igjen ja, som folk sier her. Har du mer bruk for blits en batteri og batterigrep er jo saken klar, tenk ut hva du har mest behov for :)

Lenke til kommentar

Pris i USA + moms = 4050,-

Pris i Norge = 5690

 

Mao. er prisen i USA 70% av prisen i Norge. Ser for meg mye mulig makrofotografering inne også forsåvidt. Men har ikke greie på hvor mye brennvidde 150mm egentlig er i praksis, så gjenstår jo å se hvordan jeg klarer å bruke den inne.

 

Har et lite hjemmelagd ministudio hjmme, hvor jeg ser macroen som en stor fordel i henhold til bla. arbeidsavstand.

Lenke til kommentar
De får vel bare bruke sine gamle FM hus da...

 

Tom

 

PS. Eller må man lengre tilbake i tiden for å finne Nikon hus som virker uten strøm?

Spørs hva du mener med virker. F3 virker, men gir deg bare 1/80s lukkertid. FM og FM2 (i alle versjoner tror jeg) virker helmekanisk, batteriet er bare til lysmåling.
Lenke til kommentar

Hmm.. jeg skyter kanskje en rull og to på en dag, leverer den morgenen etter- og henter dem i lunsjen. Med tanke på hvor mye bedre bildene blir for min egen del, så ser jeg ingen grunn til å slutte med det heller.

 

Personlig tror jeg digitalfotografer som aldri har brukt et skikkelig manuellfokushus har mangler noe grunnleggende. Om ikke noe annet enn for å kjenne hva byggkvalitet er.

 

Faktum er at jeg nok heller ville hatt et Nikon F6 fremfor de aller fleste digitale speilrefleks, kanskje med unntak av D3.

Det er vel også grunnen til at jeg solgte D2Xs og gikk ned til D300 nå.

 

Du trenger ikke gå lengre bak i tid enn til Nikon FM3a, som må være bortimot det mest geniale filmkamera noensinne. Den har kombinert helmekanisk og elektronisk styrt lukker!!! Mao den fungerer som et helmanuelt kamera om batteri mangler eller er flatt, og det på alle lukkertider opp til /4000!

 

Nikon F6 og Nikon FM3 i sekken må være den ultimate kombo for de fleste turer.

Endret av Schnoodleboy
Lenke til kommentar

Marius har jo ikke sagt noe som skulle virke rart egentlig. Han sa at batterigrep og batteri ikke var så viktig. I dette legger han jo ekstrabatteriet jeg vurderer å kjøpe, og ikke at batteri i kamera ikke er nødvendig.

 

Brøt ut i en litt kverulerende diskusjon akkurat det her :p Men Sigma fra USA da, ettersom jeg sparer 1600,-? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...