Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noggie: Hvordan vil du se på Saturn som butikk for kjøp av objektiver? Nå har jeg hatt litt problemer med å finne butikker i Tyskland som fører Pentax, men Saturn har stort sett hatt ting inne. Med 19% på prisen og sterk krone, så er ikke prisen så værst heller.

Finnes det noen andre butikker som finnes litt over alt?

Da jeg reiser til og fra Tyskland 3-4 ganger i året, er jeg ikke veldig bekymret om noe skulle skje med utstyret slik at de vil ta det inn på rep. Har en adresse i Tyskland jeg kan ta slikt ting igjennom.

Saturn, evnt MediaMarkt (samme eier, kjenner vi slike ting igjen fra norge? ;~) ), er forvirrende när det gjelder (prissetting av) fotoutstyr. Har to Saturn og to Mediamarkt her i byen. Enda ikke opplevd at alle fire har samme pris pä kamera ting. Oftest er det 3 forskjellige priser. Og det er en mediamart og en saturn som har samme pris, og ikke to butikker med samme navn.

Mest Nikon og Canon. Av og til noe Olympus og Sony. Heller lite Pentax. I hvertfall de butikkene jeg kjenner her.

Saturn / mediamarkt har av og til gode priser, av og til 30% höyere en andre. Sä, man mä passe litt pä om det objektive man har lyst pä er gunstig der.

Butikk-kjeden(e) i seg, er greie nok ä kjöpe fra. Har bare hat et problem med noe jeg har kjöpt fra Saturn / Mediamarkt, og da kom de og henta det pä döra, og leverte det hjem igjen. Altsä topp.

Ellers kan du undersöke pä www.idealo.de som er tilsvarende prisguiden.

Lenke til kommentar
Da har jeg sett igjennom Sessions with Joey L. Veldig mye nyttig info!

Da gjenstår det bare å rippe den + put it on the interwebs.

Hehe. Skjer ikke. Jeg betalte heldigvis ikke full pott, men nok til å ikke dele den rundt meg.

Hva er det der for slags tankesett, da? :no:

Trodde ikke det var lov til å oppfordre til piratvirksomhet på forumet jeg?

Det er forskjell på å oppfordre og å kritisere. ;)

Jeg oppfordrer ingen til å dele noe, men kritiserer tankegangen som gjør at man ikke deler. ^^

Nuvel. Jeg gidder ikke advarsler etc bare for at jeg kommenterte noe, så nå lar jeg dette temaet ligge. :)

Lenke til kommentar

Sigmaen er litt skarpere enn Canon på 1.4-2.8 ca. Ellers er det mer eller mindre likt. Sigmaen er litt større og tyngre, men også bedre byggekvalitet på :)

Kvalitet begge to, men jeg forelska meg i Sigmaen :love:

Sliter litt med fokusen på 400D, men om det er objektivet eller kameraet sin feil vet jeg ikke :p

Lenke til kommentar
Gratz! Sett svært mye bra fra objektivet :).

Francis

Takk! Alltid like god følelse når man har noe foto-godis man egentlig ikke har råd til på vei i posten :)

Sigmaen er litt skarpere enn Canon på 1.4-2.8 ca. Ellers er det mer eller mindre likt. Sigmaen er litt større og tyngre, men også bedre byggekvalitet på :)

Kvalitet begge to, men jeg forelska meg i Sigmaen :love:

Sliter litt med fokusen på 400D, men om det er objektivet eller kameraet sin feil vet jeg ikke :p

Ja, Sigmaen har jo vært beryktet for feilkalibrering fra fabrikk, men selger bedyret at han ikke hadde hatt noen problemer med dette objektivet, så håper det stemmer for min del også.. Det var visstnok kjøpt høsten 2008, så da gjelder kanskje garanti enda også..?

Lenke til kommentar
Kva er eigentleg forskjellen mellom dei ulike variantane av Spyder3 (Spyder 3 Express, Spyder 3 Elite, Spyder 3 Pro, Spyder 3 Studio) ?

Er det berre softwaren eller er det forskjell på hardwaren også?

Studio inneholder Elite+colorimeter for kalibrering av printer, og flerbrukerlisense slik at du fritt kan installere på flere maskiner.

Elite og Pro er etter hva jeg har forstått samme HW, men Elite har mer avansert SW. Express vet jeg ingenting om.

Lenke til kommentar
Kva er eigentleg forskjellen mellom dei ulike variantane av Spyder3 (Spyder 3 Express, Spyder 3 Elite, Spyder 3 Pro, Spyder 3 Studio) ?

Er det berre softwaren eller er det forskjell på hardwaren også?

Datacolor oppsummerer dette veldig greit.

Etter det jeg kan huske har Elite-utgaven flerbrukerlisens også. Kjøpte Elite uten å tenke på noe annet i grunn. Begrensninger er det værste jeg vet - spesielt etter en liten stund når man finner ut av hva ting er og betyr i praksis.

Lenke til kommentar
Har sigma 50/1,4 til 4/3. Fokusen sitter som støpt på E-620, en smule bakfokusering på den ene E-450 og mer på den andre E-450.

Hm, man får se. Kanskje mikrofokusinnstillingene på 50D'en kan være nyttige å ha likevel :)

Nyttigere enn du aner - bla. for å håndtere fokusshiftet lyssterk optikk har. Jeg pleide å bruke det på D300+Sigma 30/1.4. Sigmaen fokuserte fint, men avhengig av situasjon så trengte den av og til litt justering like vel, noe jeg etter hvert fant ut at var pga. fokushift ved forsiktig nedblending. Ved f/2 måtte jeg f.eks gi +5 på justeringen, og da satt fokus som et skudd. Skulle jeg bruke mindre blendere, så kunne jeg "slå av" justeringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...