fo2re Skrevet 13. november 2009 Rapporter Del Skrevet 13. november 2009 Trenger litt råd og dåd til innkjøp for fotoklubben. Planen er å kjøpe en stor flatskjerm i stedet for prosjektor. Vi har ikke ubegrensa budsjett, og antar at flatskjerm gir mer for penga. Noen som har tanker om krav og type, eller eventuelt konkrete anbefalinger? Bruken er i hovedsak å vise egne bilder, eventuelt til kursvirksomhet/workshops. Vi lurer og på en enkel bærbar til å koble opp mot skjermen. I den forbindelse lurer vi på hvilke muligheter vi har for trådløs oppkobling (det er nettverk i lokalene). Finnes det USB-enheter som kan brukes direkte? I så fall, er det fornuftig, eller bør vi satse på HDMI-kabel? 42" eller 50" LCD vil jeg foreslå, Samsung har modeller som man kan kjøpe en USB dongle til for trådløs kommunikasjon men er ikke så oppdatert at kan si 100 % hva den gjør faktisk. Har bare såvidt lest om at fler og fler TV apparater har en internett løsning eller kanskje vi skal si intranettløsning for dette er kun noen ferdiginstallerte ting som youtube m.m. men er ingen fullverdig PC løsning med tilgang til hele nettet. Ville sjekket litt på LYD & BILDE linken på toppen av siden eller dinside.no som har testet flere av nyere Samsung, LG, Panasonic osv som alle har en eller annen form for "internett". Flere modeller har også USB minnepinne støtte så skal kunne kjøre feks bilder og filmer direkte fra denne og som faktisk gjør PC overflødig. Plasma er vel i mine øyne fortsatt best på film, men fungerer dårlige som PC skjerm sammenlignet med LCD som er jo det de fleste sitter å leser dette på :-) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. november 2009 Rapporter Del Skrevet 13. november 2009 Hvis noen skulle hatt fet tv til hjemmebruk ville jeg anbefalt Panasonic plasma eller Samsung LED. Samsungs LED-tv'er er helt geniale - får da også høy score i Lyd&Bilde og sånt noe.. Forskjellen opp til de dyrere modellene på Samsung er ikke først og fremst bilde, men at de kan lese ting over nettverk. Dyrt, men über. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. november 2009 Rapporter Del Skrevet 13. november 2009 ..Og ellers har dpreview lagt opp bilder fra S2... Men - tror ikke jeg vil ha den - ut fra dette vil mange av bildene helle mot venstre.. :!: Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 13. november 2009 Rapporter Del Skrevet 13. november 2009 ..Og ellers har dpreview lagt opp bilder fra S2... Men - tror ikke jeg vil ha den - ut fra dette vil mange av bildene helle mot venstre.. :!: Tror Biltema selger kameravater til blitsskoen :!: Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 13. november 2009 Rapporter Del Skrevet 13. november 2009 Virtual horizon ftw. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. november 2009 Rapporter Del Skrevet 13. november 2009 ..Og hva - betyr dette at bilder tatt med drømmekameraet S2 ikke nødvendigvis automatisk blir perfekte?? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. november 2009 Rapporter Del Skrevet 13. november 2009 ..Og hva - betyr dette at bilder tatt med drømmekameraet S2 ikke nødvendigvis automatisk blir perfekte?? Sorry to burst your bubble, men det er bare Ken Rockwell som automatisk tar perfekte bilder (og det i full auto!) Can't buy me Rokwellness. Ellers endte jeg med å kjøpe en IOmega 1.5TB sak som erstatning for den døende WD-disken... det tar bare 13 timer å kopiere over de 78900 bildefilene... håper WD'en holder helt inn. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. november 2009 Rapporter Del Skrevet 13. november 2009 Ellers endte jeg med å kjøpe en IOmega 1.5TB sak som erstatning for den døende WD-disken... det tar bare 13 timer å kopiere over de 78900 bildefilene... håper WD'en holder helt inn. Da håper jeg du kjøpte to disker, slik at du har en backup neste gang den eksterne disken dør Tom Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. november 2009 Rapporter Del Skrevet 13. november 2009 Can't buy me Rokwellness. ..Det kan bare Chuck Norris. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 13. november 2009 Rapporter Del Skrevet 13. november 2009 Ken Rockwell tar ikke bilder. Han bare kommanderer dem til å innfinne seg på minnebrikken. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 13. november 2009 Rapporter Del Skrevet 13. november 2009 (endret) Ellers endte jeg med å kjøpe en IOmega 1.5TB sak som erstatning for den døende WD-disken... det tar bare 13 timer å kopiere over de 78900 bildefilene... håper WD'en holder helt inn. Da håper jeg du kjøpte to disker, slik at du har en backup neste gang den eksterne disken dør Jeg har jo Mozy som off-site, og en disk med alle jpegene i tillegg da... Forøvrig tror jeg ikke det er selve disken som er i ferd med å dø, men USB-grensesittet. (og der stoppet den ja... bummer - da må jeg til med noe mer robust enn bare Windows-kopiering ) Leet-Lars: Good one! Endret 13. november 2009 av Anew Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. november 2009 Rapporter Del Skrevet 13. november 2009 Ble lite imponert over S2. Det virker som om det er kraftige fokusfeil på enkelte bilder. Men, og det er et viktig poeng, dette er bare en førproduksjonsmodell. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. november 2009 Rapporter Del Skrevet 13. november 2009 Glimrende bilder av - tjah - hvordan skal vi karakterisere det? Byggebransje-FAIL? Åpenbart en solid bygning, da - holdt formen! Akkurat som skipet - det var helt trygt - så lenge ikke baugen datt av! ..Siste er et genialt satireklipp fra 90-tallet, som "respons" til en oljetanker hvor faktisk - baugen datt av. Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 13. november 2009 Rapporter Del Skrevet 13. november 2009 Hva heter de kameraene der bildene kommer rett ut fra kameraet rett etter at du har tatt bilde? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 13. november 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. november 2009 Det viktigste er ikke å delta, men å fotografere. Og siden jeg har dette prosjektet pågående fra før trenger jeg ikke delta her for å utføre prosjektet. Dessuten får jeg bedre tid til å samle de 10 beste. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 13. november 2009 Rapporter Del Skrevet 13. november 2009 "Tekniske problemer Vi har for tiden tekniske problemer med bilde- og statiskinnholdsserveren vår. Vi er på saken." Errr? Med det samme de er på saka, kunne det kanskje vært en tanke å lage begripelige feilmeldinger? Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 13. november 2009 Rapporter Del Skrevet 13. november 2009 Tro om mr.Olsen vil delta, og kan komme med masse tips? Selv sliter jeg med det med fokusen om jeg prøver å ta nattbilder. Har lurt litt på det med "hyperfokal avstand". Nederst på den linken så står det en tabell der det står at f.eks. at en brennvidde på 35mm og en blender på 11 vil gi en hyperfokal avstand på 5,1m. Betyr det at jeg må fokusere på eksakt 5,1m, eller er det sånn at om jeg da fokuserer på f.eks. 20m så vil alt fra det og ut bli klart? Jeg forstår det bare ikke, hva mener de? Link I ditt eksempel, så vil det si at hvis du setter fokus avstand til 5.1m, så er det 1/3 inn i det skarpe området; så 5.1m og til uendelig er de resterende 2/3 delene. Så i det tilfellet, så er vel fokusområdet fra 1-2m og til uendelig. Tom Tror ikke det ble heeelt riktig. Svaret på spørsmålet: "Hvor nært kan jeg fokusere og likevel beholde horisonten skarp?" er "Den hyperfokale avstanden, selvsagt!". Fokuserer du kortere, vil horisonten bli soft. Svaret på spørsmålet: "Når jeg fokuserer hyperfokalt, hvor nært vil ting og tang da være skarpt?" er "Fra og med halvparten av den hyperfokale avstanden, sånn cirka." Altså, ved hyperfokal fokusering på 5,1m, vil alt mellom 2,55m og uendelig være skarpt ("skarpt" er jo til en viss grad et subjektiv begrep, så give and take a little...) Svaret på spørsmålet: "Hvordan pokker finner jeg ut av hva hyperfokal avstand egentlig er, med forskjellige sensorstørrelser, brennvidder etc?" kan feks finnes her (du kan til og med laste ned for bruk på smartphones, tror jeg) Lenke til kommentar
Mammuten Skrevet 13. november 2009 Rapporter Del Skrevet 13. november 2009 Tekniske problemer er langt fra begripelig. Som Windows, f.eks. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 13. november 2009 Rapporter Del Skrevet 13. november 2009 Jeg bruker kun DOF merkene på objektivene for å sette hyperfokal avstand. Synes det virker litt unødvendig med tabell hvis man har slike merker på objektivene sine. Francis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå