Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Trenger litt råd og dåd til innkjøp for fotoklubben.

Planen er å kjøpe en stor flatskjerm i stedet for prosjektor. Vi har ikke ubegrensa budsjett, og antar at flatskjerm gir mer for penga. Noen som har tanker om krav og type, eller eventuelt konkrete anbefalinger? Bruken er i hovedsak å vise egne bilder, eventuelt til kursvirksomhet/workshops.

Vi lurer og på en enkel bærbar til å koble opp mot skjermen. I den forbindelse lurer vi på hvilke muligheter vi har for trådløs oppkobling (det er nettverk i lokalene). Finnes det USB-enheter som kan brukes direkte? I så fall, er det fornuftig, eller bør vi satse på HDMI-kabel?

42" eller 50" LCD vil jeg foreslå, Samsung har modeller som man kan kjøpe en USB dongle til for trådløs kommunikasjon men er ikke så oppdatert at kan si 100 % hva den gjør faktisk. Har bare såvidt lest om at fler og fler TV apparater har en internett løsning eller kanskje vi skal si intranettløsning for dette er kun noen ferdiginstallerte ting som youtube m.m. men er ingen fullverdig PC løsning med tilgang til hele nettet. Ville sjekket litt på LYD & BILDE linken på toppen av siden eller dinside.no som har testet flere av nyere Samsung, LG, Panasonic osv som alle har en eller annen form for "internett". Flere modeller har også USB minnepinne støtte så skal kunne kjøre feks bilder og filmer direkte fra denne og som faktisk gjør PC overflødig.

Plasma er vel i mine øyne fortsatt best på film, men fungerer dårlige som PC skjerm sammenlignet med LCD som er jo det de fleste sitter å leser dette på :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
..Og hva - betyr dette at bilder tatt med drømmekameraet S2 ikke nødvendigvis automatisk blir perfekte?? :scared:

Sorry to burst your bubble, men det er bare Ken Rockwell som automatisk tar perfekte bilder (og det i full auto!)

Can't buy me Rokwellness.

Ellers endte jeg med å kjøpe en IOmega 1.5TB sak som erstatning for den døende WD-disken... det tar bare 13 timer å kopiere over de 78900 bildefilene... håper WD'en holder helt inn. :roll:

Lenke til kommentar
Ellers endte jeg med å kjøpe en IOmega 1.5TB sak som erstatning for den døende WD-disken... det tar bare 13 timer å kopiere over de 78900 bildefilene... håper WD'en holder helt inn. :roll:

Da håper jeg du kjøpte to disker, slik at du har en backup neste gang den eksterne disken dør ;)

Jeg har jo Mozy som off-site, og en disk med alle jpegene i tillegg da... Forøvrig tror jeg ikke det er selve disken som er i ferd med å dø, men USB-grensesittet. (og der stoppet den ja... bummer - da må jeg til med noe mer robust enn bare Windows-kopiering :roll:)

Leet-Lars: Good one!

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Tro om mr.Olsen vil delta, og kan komme med masse tips?

Selv sliter jeg med det med fokusen om jeg prøver å ta nattbilder. Har lurt litt på det med "hyperfokal avstand". Nederst på den linken så står det en tabell der det står at f.eks. at en brennvidde på 35mm og en blender på 11 vil gi en hyperfokal avstand på 5,1m. Betyr det at jeg må fokusere på eksakt 5,1m, eller er det sånn at om jeg da fokuserer på f.eks. 20m så vil alt fra det og ut bli klart? Jeg forstår det bare ikke, hva mener de?

Link

I ditt eksempel, så vil det si at hvis du setter fokus avstand til 5.1m, så er det 1/3 inn i det skarpe området; så 5.1m og til uendelig er de resterende 2/3 delene. Så i det tilfellet, så er vel fokusområdet fra 1-2m og til uendelig.

Tom

Tror ikke det ble heeelt riktig. ;)

Svaret på spørsmålet: "Hvor nært kan jeg fokusere og likevel beholde horisonten skarp?" er "Den hyperfokale avstanden, selvsagt!". Fokuserer du kortere, vil horisonten bli soft.

Svaret på spørsmålet: "Når jeg fokuserer hyperfokalt, hvor nært vil ting og tang da være skarpt?" er "Fra og med halvparten av den hyperfokale avstanden, sånn cirka."

Altså, ved hyperfokal fokusering på 5,1m, vil alt mellom 2,55m og uendelig være skarpt ("skarpt" er jo til en viss grad et subjektiv begrep, så give and take a little...)

Svaret på spørsmålet: "Hvordan pokker finner jeg ut av hva hyperfokal avstand egentlig er, med forskjellige sensorstørrelser, brennvidder etc?" kan feks finnes her (du kan til og med laste ned for bruk på smartphones, tror jeg) :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...