Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trenger litt råd og dåd til innkjøp for fotoklubben.

 

Planen er å kjøpe en stor flatskjerm i stedet for prosjektor. Vi har ikke ubegrensa budsjett, og antar at flatskjerm gir mer for penga. Noen som har tanker om krav og type, eller eventuelt konkrete anbefalinger? Bruken er i hovedsak å vise egne bilder, eventuelt til kursvirksomhet/workshops.

 

Vi lurer og på en enkel bærbar til å koble opp mot skjermen. I den forbindelse lurer vi på hvilke muligheter vi har for trådløs oppkobling (det er nettverk i lokalene). Finnes det USB-enheter som kan brukes direkte? I så fall, er det fornuftig, eller bør vi satse på HDMI-kabel?

Lenke til kommentar
For de av dere som klår i avtrekkerfingeren, så er det noe å finne på neste uke.

 

Tom

Tro om mr.Olsen vil delta, og kan komme med masse tips?

 

Selv sliter jeg med det med fokusen om jeg prøver å ta nattbilder. Har lurt litt på det med "hyperfokal avstand". Nederst på den linken så står det en tabell der det står at f.eks. at en brennvidde på 35mm og en blender på 11 vil gi en hyperfokal avstand på 5,1m. Betyr det at jeg må fokusere på eksakt 5,1m, eller er det sånn at om jeg da fokuserer på f.eks. 20m så vil alt fra det og ut bli klart? Jeg forstår det bare ikke, hva mener de?

 

Link

Endret av B@L2
Lenke til kommentar
Trenger litt råd og dåd til innkjøp for fotoklubben.

 

Planen er å kjøpe en stor flatskjerm i stedet for prosjektor. Vi har ikke ubegrensa budsjett, og antar at flatskjerm gir mer for penga. Noen som har tanker om krav og type, eller eventuelt konkrete anbefalinger? Bruken er i hovedsak å vise egne bilder, eventuelt til kursvirksomhet/workshops.

Holder 24" ? I såfall kan dere vurdere dedikert PC skejrm. Ellers så vil jeg foreslå 32+ " TV.

 

Vi lurer og på en enkel bærbar til å koble opp mot skjermen. I den forbindelse lurer vi på hvilke muligheter vi har for trådløs oppkobling (det er nettverk i lokalene). Finnes det USB-enheter som kan brukes direkte? I så fall, er det fornuftig, eller bør vi satse på HDMI-kabel?

Selv de billige netbook'ene har VGA utgang. Det er vel vise frem bilder dere skal holde på med; ikke pixel-peeking-onani ;)

 

Tom

Lenke til kommentar
Tro om mr.Olsen vil delta, og kan komme med masse tips?

 

Selv sliter jeg med det med fokusen om jeg prøver å ta nattbilder. Har lurt litt på det med "hyperfokal avstand". Nederst på den linken så står det en tabell der det står at f.eks. at en brennvidde på 35mm og en blender på 11 vil gi en hyperfokal avstand på 5,1m. Betyr det at jeg må fokusere på eksakt 5,1m, eller er det sånn at om jeg da fokuserer på f.eks. 20m så vil alt fra det og ut bli klart? Jeg forstår det bare ikke, hva mener de?

 

Link

I ditt eksempel, så vil det si at hvis du setter fokus avstand til 5.1m, så er det 1/3 inn i det skarpe området; så 5.1m og til uendelig er de resterende 2/3 delene. Så i det tilfellet, så er vel fokusområdet fra 1-2m og til uendelig.

 

Tom

Lenke til kommentar
Trenger litt råd og dåd til innkjøp for fotoklubben.

 

Planen er å kjøpe en stor flatskjerm i stedet for prosjektor. Vi har ikke ubegrensa budsjett, og antar at flatskjerm gir mer for penga. Noen som har tanker om krav og type, eller eventuelt konkrete anbefalinger? Bruken er i hovedsak å vise egne bilder, eventuelt til kursvirksomhet/workshops.

Holder 24" ? I såfall kan dere vurdere dedikert PC skejrm. Ellers så vil jeg foreslå 32+ " TV.

Vi er nærmere 40 medlemmer, så vi bør nok over 32", ser for meg at 42" gir mye for pengene. For at det skal bli merkbart større bør vi kanskje opp i 60", og det begynner å koste skjorta og litt til.

Vi lurer og på en enkel bærbar til å koble opp mot skjermen. I den forbindelse lurer vi på hvilke muligheter vi har for trådløs oppkobling (det er nettverk i lokalene). Finnes det USB-enheter som kan brukes direkte? I så fall, er det fornuftig, eller bør vi satse på HDMI-kabel?

Selv de billige netbook'ene har VGA utgang. Det er vel vise frem bilder dere skal holde på med; ikke pixel-peeking-onani ;)

 

Tom

Ja. Det er det magefølelsen min sier, at HDMI blir over kill til vår bruk. Men er redd jeg blir nedstemt på det.

 

Men det jeg egentlig lurer på er om det er mulig å kjøre skjermsignalene over nettverket, og dermed dirigere de til skjermen via en trådløs USB-enhet?

Lenke til kommentar
..Skal du først vise bilder, så sørg like så godt for at det er full HD - 1920x1080.

vil det si HDMI?

 

Jeg har prøvd å sette meg inn i VGA og super VGA osv, men finner ikke entydige opplysninger. Ser at den opprinnelige VGA standarden ikke gir full HD, men det ser og ut som det finnes flere utvidelser av de opprinnelige spesifikasjonene.

Lenke til kommentar
..Skal du først vise bilder, så sørg like så godt for at det er full HD - 1920x1080.

vil det si HDMI?

Nei, ikke nødvendigvis.

 

Jeg har prøvd å sette meg inn i VGA og super VGA osv, men finner ikke entydige opplysninger. Ser at den opprinnelige VGA standarden ikke gir full HD, men det ser og ut som det finnes flere utvidelser av de opprinnelige spesifikasjonene.
Den opprinnelige VGA-standarden gir bare 640x480 piksler, ja, men utgangen på netbookene kan gi mer. Ikke 100% sikker på akkurat hva maks er, men 1920x1200 skal gå problemfritt.

 

Jeg vet ikke hvor mange som skal se bildene, eller hva slags budsjett dere har, men jeg ville nok vurdert en stor LCD-skjerm fremfor projektor jeg også. Full HD er veldig greit, men strekker ikke budsjettet til det, går det bra å la være også.

 

Uansett hva dere velger bør dere gå for noe med en digital inngang, det gir i de fleste tilfeller markant forbedring av bildekvaliteten, og det er kjedelig å se på bilder av høy kvalitet på medium av dårlig kvalitet. Det blir som å trykke bildene dine på avispapir for å henge det på veggen... HDMI eller DVI er begge digitale innganger, DVI er mest brukt på PCer, men HDMI kommer etter.

 

Dere bør også vurdere kalibreringsutstyr, men jeg forstår at ikke alt kan komme samtidig. Men samme grunn gjelder her - det er kjedelig å se gode bilder bli ødelagt av dårlige farger, at detaljer i høylys brennes ut eller at detaljer i skyggene gror igjen - i hvert fall dersom det er mulig å korrigere...

Lenke til kommentar
..Skal du først vise bilder, så sørg like så godt for at det er full HD - 1920x1080.

vil det si HDMI?

 

Jeg har prøvd å sette meg inn i VGA og super VGA osv, men finner ikke entydige opplysninger. Ser at den opprinnelige VGA standarden ikke gir full HD, men det ser og ut som det finnes flere utvidelser av de opprinnelige spesifikasjonene.

 

Jeg kjører full HD på x-boxen med vga/d-sub kabelen. Du trenger ikke hdmi/dvi.

 

De fleste(sikkert alle) Plasma og LCD TV'er har VGA inngang.

 

42" LCD i 1920*1080p får du fra 5K og oppover.

50" Plasma i 1920*1080p får du fra 7K+.

 

LCD er bedre til PC bruk.

Plasma har bedre kontrast, svartnivå og farger. Fare for innbrenning, kanskje??

 

Sikkert noen med bedre peiling, jeg datt av flatskjerm interessen for mange år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...