Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Er det samme "regnestykke" på alle utregningene? Hvis ja kanskje excel er en god ide.

 

Det gjøres i excel, og nei, ikke samme regnestykke. vet ikke om excel takler (Open office Calc) takler tall bygget på minutter (60 sek p min) og heler ikke potenser. Den grafiske kalkissen ligger på skolen.

 

Sitter btw å skriver tabeller over hvilken lukkertid jeg skal ha ved forskjellige innstillinger.

Markant kjappere å gjøre det i Excel - det blir en forholdsvis enkel greie.

 

Hva skal du med en sånn tabell? Er det ikke bare å telle stops og ta kjapp hoderegning når du trenger det - hva er formålet?

 

Har drevet hoderegnign frem til nå men når det er 8-9 stops og tiden er en smule knapp takler jeg ikke slike utregninger på 10 sek, + at det er mye greiere å bare ha en slik tabell for hånd, utelukker feilregning.

 

Formålet er ved nattfoto når jeg tar testbilder på 6400 + f/2.8 og en lukker på rundt 3-4 sek så må jeg finne rett eksponering og så regne ut hva jeg trenger av lukker for samme eksponering på optimal ISO og blender. Helt greit ved 2-3 stops, men har snart 16 stops (filter) og da tar jeg ingen sjangser ved 20-30 min eksponeringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva gjør du i mens kameraet eksponerer egentlig? Har tatt nattfoto selv en gang, og sto og frøs ræva av meg i kjedsomhet. :p

Nå er ikke jeg fra Bærum, men bil har jeg, og nå er jeg trønder, men jeg står ikke ute å fryser ;)

...og vi som faktisk er fra Bærum (uten at jeg skjønner hva det har med saken å gjøre) står ute i kulden med musikk på øret.

 

Edit: Ny Jokke! Woo!

 

Edit2: Min erfaring er at D300 ikke takler veldig lange eksponeringer annet en når det er godt og kaldt. Nå i vinter går det fint, men i sommertemperaturer faller bildekvaliteten dramatisk på eksponeringer noe særlig over 10 min.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Formålet er ved nattfoto når jeg tar testbilder på 6400 + f/2.8 og en lukker på rundt 3-4 sek så må jeg finne rett eksponering og så regne ut hva jeg trenger av lukker for samme eksponering på optimal ISO og blender. Helt greit ved 2-3 stops, men har snart 16 stops (filter) og da tar jeg ingen sjangser ved 20-30 min eksponeringer.

Du kan bygge ut Fred Parkers eksponeringstabell ganske enkelt (systematikken er jo veldig åpenbar, da) - du må bare legge til noen ekstra rader i toppen.

 

Eksempel på bruk: Testbildet blir bra med ISO3200, f/2,8 og lukker 1/4 sek.

 

Start øverst på i tabellen i kolonnen med f/2,8 og gå ned til lukkertid 1/4 sek, gå så til venstre og les av EV-tallet under ISO3200, denne er altså lik 0.

Let så i ISO100-kolonnen etter EV-verdi 0 - da har du lokalisert raden med lukkertider som korresponderer med blenderåpningene på denne ISO'en (feks f/16 og 4 min). Enkelt! ;)

 

Men du må som sagt utarbeide noen ekstra rader i toppen for at den skal bli nyttig for ditt bruk.

 

Edit: Forbanna link... Klikk på "Exposure Factor Relationship Chart" på siden hans om linken min ikke tar deg direkte til tabellen nå...

Endret av a_aa
Lenke til kommentar

 

+1

 

Edit: Ny Jokke! Woo!

 

Nja - er vel strengt tatt noe gammal Jokke..

 

Hva gjør du i mens kameraet eksponerer egentlig? Har tatt nattfoto selv en gang, og sto og frøs ræva av meg i kjedsomhet.

 

Kle deg skikkelig - er vel ikke annet enn typisk dagens ungdom å ikke kle seg skikkelig. Tipper du hadde på deg dongeri, joggesko og t-skjorte med en genser over ;)

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Hva gjør du i mens kameraet eksponerer egentlig? Har tatt nattfoto selv en gang, og sto og frøs ræva av meg i kjedsomhet. :p

Nå er ikke jeg fra Bærum, men bil har jeg, og nå er jeg trønder, men jeg står ikke ute å fryser ;)

...og vi som faktisk er fra Bærum (uten at jeg skjønner hva det har med saken å gjøre) står ute i kulden med musikk på øret.

 

Edit: Ny Jokke! Woo!

 

Edit2: Min erfaring er at D300 ikke takler veldig lange eksponeringer annet en når det er godt og kaldt. Nå i vinter går det fint, men i sommertemperaturer faller bildekvaliteten dramatisk på eksponeringer noe særlig over 10 min.

 

Til sommeren er det uansett D700 eller D700x om det kommer.

 

Formålet er ved nattfoto når jeg tar testbilder på 6400 + f/2.8 og en lukker på rundt 3-4 sek så må jeg finne rett eksponering og så regne ut hva jeg trenger av lukker for samme eksponering på optimal ISO og blender. Helt greit ved 2-3 stops, men har snart 16 stops (filter) og da tar jeg ingen sjangser ved 20-30 min eksponeringer.

Du kan bygge ut Fred Parkers eksponeringstabell ganske enkelt (systematikken er jo veldig åpenbar, da) - du må bare legge til noen ekstra rader i toppen.

 

Eksempel på bruk: Testbildet blir bra med ISO3200, f/2,8 og lukker 1/4 sek.

 

Start øverst på i tabellen i kolonnen med f/2,8 og gå ned til lukkertid 1/4 sek, gå så til venstre og les av EV-tallet under ISO3200, denne er altså lik 0.

Let så i ISO100-kolonnen etter EV-verdi 0 - da har du lokalisert raden med lukkertider som korresponderer med blenderåpningene på denne ISO'en (feks f/16 og 4 min). Enkelt! ;)

 

Men du må som sagt utarbeide noen ekstra rader i toppen for at den skal bli nyttig for ditt bruk.

 

Edit: Forbanna link... Klikk på "Exposure Factor Relationship Chart" på siden hans om linken min ikke tar deg direkte til tabellen nå...

 

Takk, men er straks ferdig med min egen uansett, og den er mye mer forståelig. Laget nøyaktig for slikt bruk, så tar meg 2 sek å finne rett innstilling etter testbildet.

 

Du må legge inn variabler for tankskip, helikoptre og slikt Marius.

 

Klart, neste gang har jeg med en lapp med "I ustand" som jeg henger på helikoptre som tar av.

Lenke til kommentar
tenkte det. Eller kansje det er like greit å kjøpe windows 7? Jeg har xp fra før, men den krasjet en gang i fjor og tror det skjedde noe greier med den da. Den funker, men på en litt merkelig måte. Om jeg kjøper feks windows 7. Er det bare å sette boot til cd rom og fyre på?

Det er en måte å gjøre det på. Husk å ta backup først.

 

Tom

Lenke til kommentar
tenkte det. Eller kansje det er like greit å kjøpe windows 7? Jeg har xp fra før, men den krasjet en gang i fjor og tror det skjedde noe greier med den da. Den funker, men på en litt merkelig måte. Om jeg kjøper feks windows 7. Er det bare å sette boot til cd rom og fyre på?

Det er en måte å gjøre det på. Husk å ta backup først.

 

Tom

Da blir det kansje det. Har du en lettvint måte og ta backup av alle filene? Nå har jeg flyttet alt av bilder, filmer og musikk over på en 1tb ekstern harddisk, pluss at jeg har en backup på en mindre ekstern av bildene da disse er viktigst. Jeg tenker på programmer jeg har på pcen som photoshop, lightroom, sony vegas ect... Blir disse liggende eller må jeg installere de på nytt også?

Lenke til kommentar
Da blir det kansje det. Har du en lettvint måte og ta backup av alle filene? Nå har jeg flyttet alt av bilder, filmer og musikk over på en 1tb ekstern harddisk, pluss at jeg har en backup på en mindre ekstern av bildene da disse er viktigst. Jeg tenker på programmer jeg har på pcen som photoshop, lightroom, sony vegas ect... Blir disse liggende eller må jeg installere de på nytt også?

De må installeres på nytt. Det er fordi du har en råtten XP installasjon i dag, og da må du slette disken før du installerer Windows 7. Selv omXP installasjonen hadde vært OK, så lønner det seg å installere fra bunn av.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...