Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
fotnøyd

fotnøyd - fotnøy'd el fotnøg'd a2 (eg pf pt av fotnøye)

1 tilfreds med skoinnkjøp f- / blid og f- / si seg f- med resultatet / være f- med lite / f-e kunder

Dama mi sov, jeg fikk ikke sove. Derfor var det mørkt og laptopen stod på laveste skjermstyrke. Kan du tilgi meg den ene skrivefeilen?
Lenke til kommentar

..Eller bare for den del en mulighet for å fjerne Exif-data totalt uten å røre jpeg-fil og komprimering. Kan fint ta Save As.. i Photoshop, Irfan Viewer og annet, og der velge at jeg skal fjerne Exif, men så skal jeg rekomprimere jpeg.

Hadde vært mye greiere å kunne strippe vekk Exif uten å røre resten av filen.

Vel - det er ikke ofte jeg vinner fotokonken og har det problemet, men allikevel. ;)

Lenke til kommentar

Med fullformat får man en cropfaktor sammenligna med mellom- og fullstorformat. Cropfaktor er egentlig bare en måte å konvertere utsnitt mellom systemene - siden 135-film var enerådene blant vanlige forbrukere i nesten hundre år, er det det flest folk sammenligner med. I filmbransjen snakker man ikke om crop-faktor, selv om 35mm film har ca. samme størrelse som 1.5 crop.

 

Edit: stor-, ikke fullformat. :)

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Har lenge hatt lyst på og vurderer å kjøpe Olympus 11-22mm.

Bør jeg heller gå for Olympus 12-60mm?

Det blir 1mm mindre vidvinkel og mye mer normal/mediumtele på 12-60mm.

 

De er faktisk ikke så stor forskjell på dem i størrelse og vekt., bare i pris.

12-60mm;

Filterdiamater- 72 mm

Dimensjoner - 79.5 mm Ø, 98.5 mm

Vekt - 575 g

 

11-22mm;

Filterdiameter - 72mm

Dimensjon - 75mm (D) x 92.5mm (L)

Vekt - 485g

Lenke til kommentar

Ville nok gått for 12-60, med mindre det er en vidvinkelzoom du er ute etter.

 

12-60 er et objektiv som er egnet for nesten alt (unntatt fuglefoto, fotball og spionasje på fem hundre meters avstand). Problemet med 12-60 er at det har ganske merkbar fortegning i den vide enden, 11-22 har mindre fortegning på 11mm enn 14-54 har på 14mm. Det er i så måte så perfekt en mellomklassevidvinkel kan være. Det er nok også ørlite skarpere enn 12-60, kan jeg tenke meg. Mindre er det også.

 

Men 12-60 er og blir mer anvendelig, det har klasseledende kombinasjon av brennvidde og lysstyrke, gir idiotisk rask autofokus og er dessuten idiotisk skarpt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...