Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye kjøp og salg, ja... Og jeg har akkurat nå vunnet en auksjon med enda en besynderlig dings å sette på E-P1 - en Albinar 500mm/8.0. I'm ready for the moon! :new_woot:

 

Fikk den for €17,59 - selgeren i Tyskland driver nå og finner ut om frakten blir €14,50 eller €30,00 he, he. Den er klin lik en haug andre billige teleobjektiver, med navn som Toyo, Optomax, Paragon, PrinzGalaxy, Telesar, Kalimar, Danubia etc - tror samtlige produseres av samme fabrikk, mistenker Samyang. Laget med T-fatning, der det finnes adaptre til omtrent hva som helst - kjøpte et adapter til MFT for $19 for noen uker siden.

 

Blir spennende å se hva en effektiv brennvidde på 1000mm for noen hundrelapper egentlig er god for... :D (og veikartet som viser objektivutviklingen til Olympus stopper ved 300mm, kanskje med god grunn?)

Lenke til kommentar

Gjett hva jeg klarte i sikkerhetskontrollen på Rygge?

 

Jeg skulle være så flink og ta ut kameraet så de slipper å be meg om det og la kameraet + 17-40 med solblender og polafilteret montert (ligger slik i sekken) oppå jakka som lå i en slik plasteske med lave kanter. Da kan dere tenke hva neste som skjer er.

Joda hele greia detter ut og ramler på flisgulvet og solblenderen sprekker (Gud jeg er glad jeg hadde den på) og polafilteret fikk seg en trøkk og ble litt ovalt og det har låst seg slik at det ikke går an å vri på det lenger. Kameraet og objektivet klarte seg heldigvis uten en skramme.

 

Faen!

Lenke til kommentar
Joda hele greia detter ut og ramler på flisgulvet og solblenderen sprekker (Gud jeg er glad jeg hadde den på)

Never leave home without it. Skummel historie, men jeg har aldri måttet dra frem kameraet i sikkerhetskontrollen - sender alltid baggen lukket gjennom.

 

PS: RealRaw-kameraer suger på høy iso. :fun: De er klart værre enn D80.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Joda hele greia detter ut og ramler på flisgulvet og solblenderen sprekker (Gud jeg er glad jeg hadde den på)

Never leave home without it. Skummel historie, men jeg har aldri måttet dra frem kameraet i sikkerhetskontrollen - sender alltid baggen lukket gjennom.

 

PS: RealRaw-kameraer suger på høy iso. :fun: De er klart værre enn D80.

 

Sikkerhetsfolka i Bodø er helt ekstreme.

 

Måtte sende bagen min gjennom tre ganger forrige helg før de var fornøyd, siden det lå så mye tettpakkede kamera og elektronikkgreier som visstnok ødela bildet.

 

Endte opp med å måtte ta ut hver eneste ting og putte dem for seg i de boksene man sender igjennom.

 

Tro det eller ei så slapp jeg å få filmene mine bestrålt både på Gardermoen og i Bodø, men det hjalp ikke filmen som lå i kameraet som ble bestrålt tre ganger. Mon tro om kamerakroppen beskytter litt?

 

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
ISO 1600 kan visstnok kjøres gjennom 20 ganger uten skade

Scannerne de kjører innsjekket bagasje gjennom skulle være enda kraftigere, så håndbagasje burde være tryggere.

 

Vær forsiktig med å legge film i noe som blokkerer for røngtenstråler - så kan det være at de skrur opp effekten for å se igjennom allikevel, og så kan du ende opp med kraftigere bestråling enn uten blokkerings-greier..

Lenke til kommentar

Morsomt. Merker meg at de fremstiller prosessen med å fremkalle film til negativ, og å lage (det jeg regner med er en kontaktkopi i dette tilfellet) som noe skikkelig gammeldags, noe som hører hjemme på 1860-tallet. Gjorde det senest i mars, jeg. :D

 

Det han gjør er å ta et bilde på fotopapir, ikke film. Deretter tar han et nytt bilde av papirnegativet med et nytt stykke papir slik at resultatet blir positivt^^.

 

Francis

Lenke til kommentar

Best: Apple Lossless -> iPod -> Wadia i170 Dock (ca 4000 riksdaler) -> hva som helst av toppanlegg med god DAC. (Men toppanlegg skal jo være britisk, da. Og lyse grønt. :cool:)

 

I en litt mer moderat klasse: NaimUniti. Alt i én boks – integrert forsterker, CD-spiller, radio osv. i tillegg til mulighet for tilkobling av iPod/PC. Et par høyttalere som jobber på lag, så har du et kremoppsett.

 

Videre ned i pris: Arcam Solo Mini med en dertil egnet iPod-dock. Overraskende godt! Koster ca 7500 pluss høyttalere; også dette med integrert CD-spiller, forsterker og radio.

 

Enda billigere: NAD C715 med Dali Concept 1 eller lignende. Spiller fletta av B&W og er ca like billig. Men den ser jo ikke ut som et romskip.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...