Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Blitsen solgte jeg for 385kr. Den er kjøpt på ebay/Gadget infinity.

Sist jeg brukte den var under oktoberfesten 2009. Fungerte utmerket.

Du kan selvsagt være moralsk og ta tapet på din kappe og betale tilbake pengene, men du har ingen plikter til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Spørsmål:

Jeg solgte en blits her om dagen. Den har fungert utmerket de få gangene jeg har brukt den.

Kjøper skulle bruke den og den sa "poff" etter litt bruk. Sikkert elektronikk feil.

Er jeg pliktig til å gjøre noe?

Jeg sitter nå om dagen og kikker i brukerveiledningen til min egen blits. (Riktignok en Canon-blits). I den står det en advarsel om at man ikke bør utløse den (på dansk) "20 flash i træk" og at når man har gjort det skal man ha en pause på 10 min. for at det ikke skal overopphetes. Fulgte det med en bruksanvisning med slike advarsler når du kjøpte den blitsen du solgte? Og om det gjorde det, ga du den med?

Jeg syns spørsmålet du stiller er vanskelig; om du "er pliktig til å gjøre noe"? Du er sikkert ikke pliktig til å gjøre noen ting, men kan enten være kjip eller hyggelig. Valget er ditt. Du kan også være noe midt i mellom og betale tilbake halvparten mens du sier at det mest sannsynlig er en "brukerfeil" at den ble ødelagt, men hva jeg mener avhenger om du ga med en eventuell bruksanvisning med slike advarsler, eller om du fikk en men ikke ga den med.. om du da fortalte om slike eventuelle advarsler som fulgte med blitsen da du kjøpte den. Om det er en helt fersk blitsbruker, sånn som meg, så vet jo ikke vedkommende at blitsen kan overopphetes og ødelegges om man ikke leser om det eller blir det fortalt.

Lenke til kommentar
Spørsmål:

Jeg solgte en blits her om dagen. Den har fungert utmerket de få gangene jeg har brukt den.

Kjøper skulle bruke den og den sa "poff" etter litt bruk. Sikkert elektronikk feil.

Er jeg pliktig til å gjøre noe?

Blitsen fungerte åpenbart når kjøper overtok den (ref: ..sa "poff" etter litt bruk). Så her ligger alt ansvaret på kjøper. Med mindre man har innbygd automat-sikring mot overoppheting (SB-900 har det, tror ikke så veldig mange andre har ennå), så er det fornuftig bruk så bør gjelde. Seriebilder med blits vil garantert ta livet av en hver blits uten varmesikring. Så enten har kjøper mistet den i gulvet, eller så har han brukt den feil. For egen del er jeg så ærlig at jeg hadde betalt tilbake penger til kjøper om den ikke hadde virktet umiddelbart, men jeg testet alltid utstyr jeg selger før jeg selger det... så vet jeg om problemet ligger hos selger eller ikke.

Så kort svar: juridisk eller moralsk ser jeg ikke at du har ansvar for at blits sa "poff" etter litt bruk hos kjøper.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Blitsen solgte jeg for 385kr. Den er kjøpt på ebay/Gadget infinity.

Sist jeg brukte den var under oktoberfesten 2009. Fungerte utmerket.

Du kan selvsagt være moralsk og ta tapet på din kappe og betale tilbake pengene, men du har ingen plikter til å gjøre det.

Er nok ikke en dum ide å si det som det er, at du ærlig talt ikke helt forstår hvorfor du skal ta noe ansvar siden den var fit for fight da du sendte den, men tilby deg å tilbakebetale en del av beløpet for å være hyggelig. Dersom den er solgte via dotten er det liksom ikke SÅ koselig å få en treer eller en toer (eller en ener) i salgserfaringene dine fra en sinna kjøper.. :)

Lenke til kommentar
Hvis narkoman b-skuespiller er beste du kommer opp med så prøv hardere !

Tja, mellom Natrual Born Killers og Iron Man gjorde han ikke mye interessant - men b-skuespiller er han definitivt ikke! Han er vel også eksnarkoman afiak.:p

Lurer på hvor mye canon måtte bestikke for å få han til gjøre det? :p

Tipper de hadde sørga for at han hadde rød ring på objektivet om det var tilfellet. :p

Noen som kjenner igjen objektivet? 50mm 1.4 eller 85mm 1.8 kanskje?

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...